Mit javasolnak a kereskedők a vásárlóknak annak érdekében, hogy spórolni tudjanak?

Mit javasolnak a kereskedők a vásárlóknak annak érdekében, hogy spórolni tudjanak?

márkahűség
PUBLIKÁLÁS: 2022. október 31. 13:33
Számos olyan termék van, ami kétszer vagy éppen már háromszor annyiba kerül, mint egy évvel ezelőtt. Az élelmiszerek esetében vajon hol van a lélektani határ? Mennyire jellemző ilyenkor a márkahűség? Mit javasolnak a kereskedők a vásárlóknak annak érdekében, hogy spórolni tudjanak? Többek között ezekre a kérdésekre adott választ Jánvári András e-kereskedelmi szakértő.

Számos olyan termék van, ami kétszer vagy éppen már háromszor annyiba kerül, mint egy évvel ezelőtt. Az élelmiszerek esetében vajon hol van a lélektani határ? Mennyire jellemző ilyenkor a márkahűség? Mit javasolnak a kereskedők a vásárlóknak annak érdekében, hogy spórolni tudjanak? Többek között ezekre a kérdésekre adott választ Jánvári András e-kereskedelmi szakértő.

vitamin, tabletta, idős, gyógyszer
Fotó: 123rf.com

A vásárlás során is érdemes hosszú távon gondolkozni

Egyre jellemzőbb, hogy a vásárlók kifordulnak a boltokból, amikor meglátják az árakat. Ez érthető, hiszen a kereskedők is sok esetben pánikban vannak, így kapkodva áraznak, anélkül, hogy egyeztetnének a partnereikkel. Így sokszor valóban irreális árakkal is találkozhatnak az érdeklődők” – hívta fel a figyelmet Jánvári András szakértő, a Multi-vitamin.hu tulajdonosa. Az élelmiszerek esetében ez sokkal drasztikusabb, míg a vitaminoknál és étrend-kiegészítőknél sokkal kisebb mértékű. Ugyanis utóbbi termékek esetében a hosszú lejárat miatt hosszabb időszakra van megfelelő készlet és akkor emelnek árat, amikor az árfolyamnövekedések kikényszerítik vagy egy-egy komponens ára nagy mértékben megugrik. „

Mivel a vitaminok és étrend-kiegészítők drágulása előbb-utóbb elkerülhetetlen, ugyanis a dollár 2021 szeptemberében járt 300 Ft alatt is, míg az elmúlt hónapban volt, amikor elérte a 450 Ft-ot. Ennek követése az árakban szinte megfizethetetlen drágulást jelentene a vásárlóknak, így sok forgalmazó amellett döntött, hogy árrésük rovására kevesebbet emelnek a termékek árán, hogy a vásárlóik megmaradjanak” – emelte ki a szakértő.

Több vitamint szedünk, mint három éve, a kereskedők mégis visszaesést éreznek

A Covid időszaka alatt megvoltak a slágertermékek, először volt a C vitamin, majd a D vitamin, közben pedig a cink és szelén is nagy figyelmet kapott, azóta ezek fogyása mindenképpen mérséklődött. Ha 2019-et nézzük, azaz a Covid előtti időszakot, akkor viszont már nem látható visszaesés, sőt összességében többet szednek az emberek, viszont sokkal több helyen is kaphatóak ezek a termékek, ráadásul sokkal több márka forgalmazza is ezeket, emiatt érzékelhetik a kereskedők a visszaesést.

tabletta, gyógyszer, vitamin, patika
Fotó: 123rf.com

A kis kiszerelés csak tűzoltásra jó, hosszú távon a nagyobb csomagolás lehet a gazdaságos

A vásárlók sok esetben kisebb kiszerelésben kezdenek el vásárolni, ami pillanatnyilag gazdaságosabb megoldásnak tűnhet, azonban hosszú távon ráfizetést jelent. „Például van olyan C vitamin termék, amely esetében a 60 darabos 20%-kal olcsóbb, mint a 100 darabos, tehát az egységárban jelentős a különbség” – mutatott rá Jánvári András.

Teljesen átalakul a piac, a kisebb boltok kénytelenek bezárni

A kisebb boltok és webáruházak, amelyek eddig se készleteztek, és mindenből csak annyit vettek, amennyi kellett az üzletbe, már most elkezdtek bezárni. „Náluk érzik meg a vásárlók először a drágulást, hiszen ők arról sem értesülnek előre, ha valaminek emelkedni fog az ára. Mi igyekszünk készletet vásárolni, a vásárlóinkat pedig előre értesíteni, ha valamit már drágítanunk kell. Így nem éri olyan sokkszerűen a vásárlók zömét, ha egy termék ára 30-60%-kal is emelkedik a korábbi árához képest” – tette hozzá a szakértő. „Emellett az is nagyon fontos, hogy igyekszünk alternatívákat adni a vásárlóknak, mert sok esetben előfordul, hogy egyik gyártónál már drágult, de a másiknál még kedvezőbb áron kapható a hasonló összetevőjű termék. Erről mindig érdemes a vásárlóknak érdeklődni.

Az élelmiszerek esetében nem vagyunk márkahűek

Azt látjuk az élelmiszereknél, hogy a vásárlók nagyon könnyen váltanak márkát, ha az egyik vagy másik olcsóbb. Volt, amikor a bulgurból az egyik márka olcsóbb volt, így háromszor annyit adtunk el belőle, mint a másikból. Majd amint megforultak az árak, egyből lehetett az eladások számában is érezni a változást, pedig itt az árkülönbség csupán 10% volt az egyik vagy másik rovására” – mutatott rá a tulajdonos.

Nem érdemes az egészségen spórolni

Összefoglalva az látható, hogy a vásárlók sok esetben lemondanak a termékekről, mert a pénztárcájuk kapacitása véges. Pedig a vírusok itt vannak velünk, az immunerősítés és a megelőzés nagyon fontos lenne, mert idén és jövő év elején az influenza is sokkal jelentősen meggyengítheti mindenki szervezetét. „Valószínűleg a 18-20 fokos irodák is növelik majd az esélyét, hogy ezeket a betegségeket az emberek könnyebben elkapják. Ennek kiváló megoldása lehetne a megelőzés, ami, ha utánaszámolunk, nem is lenne olyan drága” – hangsúlyozta a szakértő.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.