A vallások többsége merev, bonyolult szabályokat teremt a szexuális érintkezéssel kapcsolatban - a buddhizmus azonban a „ne élj vissza a szexszel” elvet követi.
Hogyan viszonyul a buddhizmus a szexhez, miközben számos vallás igen mereven kezeli? A buddhista emberek a harmadik percepció - a Pali Kamesu micchacara veramani sikkhapadam samadiyami - szerint cselekszenek, amely a leginkább úgy fordítható le, hogy „ne kényeztesd magad szexuális magatartással”, vagy „ne élj vissza a szexualitással”. Sokak szerint ugyanakkor a korai szentírásokban igencsak ködösen van megfogalmazva az, hogy mi is a „szexuális neveletlenség” „kötelességszegés” vagy „visszaélés”.
A szerzetesek és az apácák természetesen a Pali Canon Vinaya-pitaka („Fegyelem kosara”) szakaszának szabályai szerint élnek. Azok például, akik engednek a csábításnak és szexuális kapcsolatba bonyolódnak, automatikusan kizáratnak a köreikből. Ha egy szerzetes szexuális tartalmú megjegyzéseket intéz egy nőhöz, a közösségének foglalkoznia kell ezzel a vétekkel. Egy szerzetesnek még a látszatát is kerülnie kell, hogy egy nővel kettesben töltött időt. Az apácák nem engedhetik, hogy egy férfi hozzájuk érjen, a kulccsontjuktól a térdükig. A legtöbb buddhista egyházi iskola Ázsiában követi a Vinaya pitaka szabályait, kivéve Japánt.
Shinran Shonin (1173-1262), a japán Jodo Shinshu iskola alapítója megházasodott és a Jodo Shinshu-papok számára engedélyezte is a házasságot. A következő évszázadokban nem volt szabály a japán szerzetesek számára a házasság, de nem számított ritkaságnak sem.
1872-ben a Meiji kormány elrendelte, hogy ha úgy döntenek, a buddhista szerzetesek és papok megnősülhetnek - az apácákra ez a szabály nem vonatkozott. Hamarosan gyakoriak lettek a „templomos családok” - persze a rendelet előtt is léteztek, csak az emberek igyekeztek kevésbé tudomást venni róluk. A templomok és kolostorok fenntartása, adminisztrációja gyakran családi vállalkozássá vált, mely apáról fiúra szállt. Ma Japánban - és a nyugatra „importált” buddhista iskolákban - a szerzetesi cölibátus kérdése szektáról szektára, szerzetesről-szerzetesre változik.
De térjünk vissza a buddhistákhoz és a homályos „szexuális visszaélés” figyelmeztetéshez. Az emberek általában igyekeznek megfejteni, hogy mindez saját kultúrájukon belül mit takar - az ázsiai buddhizmusnál ez megfigyelhető. Ám ahogyan a buddhizmus nyugaton is elterjedt, számos régi kulturális szabály eltűnt. Tehát mit akar jelenteni a „szexuális visszaélés”?
Valószínűleg mindannyian egyetértünk abban, hogy a nem közös megegyezésen alapuló, vagy kizsákmányoló jellegű szexre mondhatjuk ezt. Ugyanakkor úgy tűnik, a buddhizmus arra késztet minket, hogy a szexuális etikára eltérő módon tekintsünk, mint ahogy azt nekünk tanították.
Előszöris, a szabályok nem parancsolatok. Inkább személyes elkötelezettségnek nevezhetők a buddhista gyakorlatban. Ha valamit nem tartunk be, az helytelen (akusala), de nem bűnös dolog, vagyis nem számít Isten elleni bűnnek.
A tanok továbbá elvek, és nem szabályok. Rajtunk múlik, miként alkalmazzuk őket. Nagyobb fokú fegyelmet és magunkkal szembeni őszinteséget igényel, mint csak követni a szabályokat és nem kérdezni semmit. Buddha azt mondta, legyél önmagad lámpása. Azt tanította, hogy használjuk saját megítélésünket a vallási és erkölcsi tanításokban.
Más vallások követői gyakran azzal érvelnek, hogy ha nincsenek egyértelmű, külső szabályok, az emberek elkezdenek önző módon viselkedni és azt csinálnak, amit akarnak. A buddhizmus azonban azt mutatja meg nekünk, hogy elengedhetjük az önzést, kapzsiságot, helyette kedvességet és együttérzést tanúsíthatunk mások irányában.
Sőt, az a személy, aki továbbra is kapzsi, öntörvényű és önző marad, akinek kevés együttérzés van a szívében, nem egy erkölcsös személy, teljesen mindegy, hányféle szabályt követ. Az ilyen ember mindig megtalálja a módját annak, hogy a szabályokat figyelmen kívül hagyja és másokat kihasználjon.
- A házasság: a vallások és erkölcsi kódexek nyugaton világosan megfogalmazzák a szexualitás kereteit: a szex a házasság keretein belül jó. Ezen kívül azonban helytelen dolog. Bár a monogám házasság az ideál, a buddhizmus azt mondja, hogy két ember között, akik szeretik egymást, a szex erkölcsös, függetlenül attól, hogy házasok vagy sem. Másrészt a szex lehet házasságon belül sértő és bántó, ezt a házasság intézménye nem teszi erkölcsössé.
- A homoszexualitás: találkozhatunk homoszexualitás-ellenes tanításokkal néhány buddhista iskolában, de valószínű, hogy ezeket a helyi kulturális attitűdök befolyásolták. Buddha nem határozta meg a homoszexualitást - ma a számos buddhista iskola közül csak a tibeti tart vissza kifejezetten a két férfi közötti szextől (nem így a nők közöttitől). Ez a tilalom egy 15. századi, Congkapa nevű tudóstól származik, aki eszméit valószínűleg korábbi tibeti szövegekre alapozta.
- A vágy: a második nemes igazság azt tanítja, hogy a szenvedés oka az éhezés vagy a szomjúság (tanha). Ez nem jelenti azt, hogy a sóvárgást el kell fojtani vagy meg kell tagadni. Ehelyett a buddhista gyakorlatban felismerjük szenvedélyeinket, és meg kell tanulni irányítani azokat, elérni, hogy ne befolyásolhassanak minket. Ez igaz a gyűlöletre, a kapzsiságra és más érzelmekre is. A szexuális vágy nem sokban különbözik ettől.
„A szex is csak egy emberi hajtóerő - fogalmazott The Mind of Clover című művében 1984-ben Robert Aitken Roshi. - Elkerülni csak azért, mert sokkal nehezebb koordinálni, mint a haragot vagy a félelmet, tisztességtelen és egészségtelen.”
A középút
A nyugati kultúra jelenleg saját magával áll harcban a szex terén - egyik oldalon a merev puritanizmus, a másikon a kicsapongás. A buddhizmus arra tanít bennünket, hogy találjuk meg az arany középutat. Minden egyén különböző döntéseket hoz, de a bölcsesség (prajna) és a szerető kedvesség (metta) nem szabályok a listán - megmutatják nekünk az utat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.