Gyorsételek - online befolyás veszélyezteti a gyerekeket?

Gyorsételek - online befolyás veszélyezteti a gyerekeket?

marketing
PUBLIKÁLÁS: 2020. április 26. 13:33
Nem kell sok a csemeték meggyőzéséhez

Nem kell sok a csemeték meggyőzéséhez

Amikor a közösségi média gyorsételeket ajánl, a gyermekeket könnyű befolyásolni – mutatott rá egy új tanulmány. A kicsiknek elég két kép, amelyen valaki gyorséttermi ételt eszik.

Nem kell sokat győzködni a gyermekeket, hogy silány gyorsételeket kívánjanak meg. Az online média ráadásul nagy befolyásoló is ebben.

Brit kutatók felfedezték: amikor a gyermekek a YouTube-on két ismert vloggerről láttak képet – melyeken ők csupán fogták a gyorsételt a kezükben – azonnal elkezdtek sóvárogni a kekszek és cukros ételek után. Ám sajnos nem ez volt a helyzet, amikor ugyanezek az online sztárok egészséges élelmiszereket tartottak.

internet

Szakemberek szerint az eredmények arra utalnak, hogy a gyorsétel marketing igen alattomos formájával állunk szemben, melyekben a cégek közösségi média befolyásolóknak fizetnek azért, hogy hirdessék a termékeiket.

„A legtöbb szülőt meglepi, hogy ez a jelenség létezik – mondta el Jennifer Harris, a Connecticut-i Egyetem Rudd Élelmiszerpolitikai és Elhízás Központjának munkatársa. – Általában fogalmuk sincs, mennyire ki vannak téve gyermekeik mindennek, amikor online csinálnak valamit.”

Harris, akit nem vontak be a tanulmányba, hosszabb ideje a gyermekeknek szánt élelmiszer-marketing kutatásával foglalkozik. Kiemelte: a hagyományos hirdetésekkel szemben a közösségi média hatását nehéz tanulmányozni a gyerekek ételválasztását tekintve.

„Nem tudunk sokat erről, mivel nem egyszerű követni, mit látnak a csemeték online, a közösségi médiában” – magyarázta.

Mint mondta, izgatottan szemlélte az új felfedezéseket, melyeket egyébként a Pediatrics szaklap közölt. Lényegében egy kísérleti tervezésen keresztül megmutatja: a közösségi médiában megjelenő képek azonnal képesek befolyásolni a gyermekek étel-választását.

A tanulmányhoz a Liverpool-i Egyetem kutatói hamis Instagram-fiókokat hoztak létre, mintha azok két népszerű YouTube vloggerhez tartoznának. Olyan vloggerekről van szó, akik a brit fiatalok körében igen sikeresek, 4-12 millió követőjük van YouTube csatornájukon és valódi Instagram fiókjukban.

A kutatók 176 lányt és fiút gyűjtöttek össze a kísérlethez, 9-11 éves kor között, majd véletlenszerűen sorolták őket három különböző csoportba. Mindannyian megnéztek néhány képet a hamis Instagram fiókokból: az egyik csapat olyan képeket látott, melyen a vloggerek egészséges ételt tartottak a kezükben, például friss gyümölcsöt; a második csoportnál csokis kekszet vagy egyéb gyorsételt fogtak a vloggerek, míg a harmadik csapatnál nem élelmiszer volt náluk, így például egy sportcipő.

A gyermekeknek ezt követően ételeket kínáltak, s azt mondták nekik: annyit ehetnek és abból, amennyit és amit szeretnének. A nassolnivalók tartalmaztak cukrot, csokit, répaszeleteket és szőlőt.

Összességében azok a gyermekek, akik a gyorsételt megjelenítő képeket látták, sokkal többen szavaztak cukorra és csokoládéra: 32 százalékkal több kalóriát fogyasztottak, mint azon társaik, akiknek sportcipőt ábrázoló fotót mutattak, s 20 százalékkal több kalóriát ettek azokhoz képest, akik gyümölcsöt láttak a képen.

internet

Fontos megemlíteni, hogy azok a lányok és fiúk, akik egészséges nassolnivaló fényképét látták, nem voltak elragadtatva attól – nem ettek több répát vagy szőlőt, mint a többiek.

Ennek oka valószínűleg az, hogy a gyermekeknek veleszületett preferenciájuk van a cukros, zsíros, sós ételekre – emelte ki Anna Coates, a pszichológiai tanulmányok doktorandusza.

„A felnőttekkel ellentétben – mondta – a gyermekek sokkal kevésbé motiváltak arra, hogy ellenálljanak az étel marketingnek, nem vezérlik őket a hosszútávú egészségügyi célok.”

Coates hangsúlyozta: fontos, hogy a szülők tudjanak az étel marketing ezen típusáról. „A YouTube videókba ültetett gyorsétel-hirdetések sokkal diszkrétebbek és célzottabbak, mint a többi forma, s potenciálisan sokkal hatékonyabbak is. A szülőknek érdemes lenne beszélniük erről a gyermekekkel, s tudatosítani bennük, miért jelennek meg ezek a hirdetések és mi a céljuk. Akkor is, ha ezt a korosztályt a káros hatások egyelőre nem túlzottan érdeklik” – tette hozzá.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.