Ivásra buzdító zenék!

Lélekbúvár
PUBLIKÁLÁS: 2019. október 19. 17:25
A népszerű slágerek szövegei gyakran bizonyos italok márkaneveit is tartalmazzák, de mondanivalójuk is arra ösztönzi a fiatalokat, hogy igyanak.

A népszerű slágerek szövegei gyakran bizonyos italok márkaneveit is tartalmazzák, de mondanivalójuk is arra ösztönzi a fiatalokat, hogy igyanak.

A népszerű R&B és pop dalok többnyire a luxusról és a csillogó partikról szólnak, tele olyan utalásokkal, amelyek burkoltan arra ösztönözhetik a tiniket, hogy bulizzanak és fogyasszanak minél több alkoholt. A Pittsburgh Egyetem kutatói szerint ráadásul túl sok a klipekben a luxus életvitel ábrázolásából adódó, kockázatos viselkedési minta is, ami a fiatalokra nagy hatással lehet.

A tudósok 753 olyan népszerű zeneszámot vizsgáltak meg, amelyek 2005 és 2007 között jelentek meg. Döbbenetes, de a vizsgálatokból kiderült, hogy azoknak a számoknak a 25 százalékában, amelyeknek a szövege megemlíti az alkoholt, még az ital márkája is elhangzik. Ez körülbelül azt jelenti, hogy ha valaki folyamatosan hallgatja a dalokat, óránként 3-4 alkalommal alkoholos márkaneveket is hall. Ez azért is aggasztó, mert egy átlagos tinédzser naponta 2,5 órát tölt zenehallgatással.

Érdekes ugyanakkor, hogy a márkanevek elhangzása - noha reklámnak számít -, többnyire kéretlenek, megrendelés nélküliek.Ezekben a dalokban az alkoholon kívül egyébként más, a viselkedésre ható témák is sokszor elhangzanak. A gazdagságról 63, a szexről 59, a luxus tárgyakról 51, a bulizásról 49 egyéb drogokról, gyógyszerekről 44, az autókról pedig 39 százalékban esik szó. A tanulmány az Addiction folyóirat októberi online számában jelent meg.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.