Becsapnak minket a gyógyszerreklámok?

Becsapnak minket a gyógyszerreklámok?

gyógyszerfogysztás
PUBLIKÁLÁS: 2019. október 29. 17:15
Csak forgatjuk a fejünket a televíziós reklámokban sugárzott rengeteg gyógyhatású készítmény láttán, melyekben sokszor meglepően gyors gyógyulást ígérnek.

Csak forgatjuk a fejünket a televíziós reklámokban sugárzott rengeteg gyógyhatású készítmény láttán, melyekben sokszor meglepően gyors gyógyulást ígérnek.

Ennek köszönhetően, amikor a kipróbálást követően a hatás nem azonnali, a fogyasztó joggal érezheti becsapottnak magát és kérdőjelezheti meg a reklámozói felelősségvállalást. A különböző gyógyhatású készítmények reklámozásának a jogszabály és a reklámtörvény szerint éppen ezért számos kritériuma van, így a gyógyszeriparban a reklámozás önszabályozása az elmúlt évek tapasztalatai alapján folyamatosan erősödik. A Bayer Hungária Kft. 2015-ben a felelősségvállalás jegyében az Önszabályozó Reklám Testülethez is csatlakozott, hogy minél jobban megfeleljen az etikai normáknak, különböző jogszabályoknak, a reklámtörvénynek és a fogyasztók igényeinek. Amennyiben a nem vényköteles terméket bizonyítottan az országos televízióban vagy rádióban, országos terjesztésű napilapban vagy legalább három megyében terjesztett napilapban közzétett reklámja alapján vásároltuk meg, és érzésünk szerint a reklámban ígértek nem feleltek meg a valóságnak, a jogszabályok szerint jogsegélyért a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) fordulhatunk. A GVH vizsgált már olyan állítást, hogy a gyógyszer valóban 5 perc alatt hat-e, és a GVH bírságolt már olyan esetben is, amikor az OTC gyógyszert orvos ajánlotta a fogyasztóknak.

A reklám önszabályozás érvényesítése érdekében a hazai reklámipar európai mintára, 1996-ban hozta létre az Önszabályozó Reklám Testületet (ÖRT). A reklámozást számos korlátozó rendelkezés és reklámtörvény moderálja, ami felerősítette a reklámipar egyöntetű kommunikációjának, valamint az egységes és hiteles önszabályozásnak a jelentőségét. Ezt az összehangolt kommunikációt koordinálja az Önszabályozó Reklám Testület, amit a reklámipar az önszabályozás és a törvényi szabályozás megfelelő összhangjának kialakítása és fenntartása érdekében hozott létre.

Fotó: 123rf

Dr. Bognár Szilvia, a Bayer Hungária Kft. vállalati jogásza elmondta, hogy a Bayer Hungária Kft. 2015 januárja óta tagja az Önszabályozó Reklám Testületnek. Ez a szervezet kiemelten fontos szerepet tölt be az önszabályozásban. A jogalkotók és a piaci szereplők közötti kölcsönös megértésre törekszenek, hogy a termékeiket reklámozó vállalatok a felelősségvállalást szem előtt tartva egy egységes és mindenki által átlátható szabályrendszer szerint hirdessék termékeiket a reklámtörvény mindenkori figyelembevétele mellett. A Bayer Hungária Kft. véleménye szerint a reklámtestület olyan értékeket teremt, ami hozzájárul a hirdetések etikai normáinak betartásához úgy, hogy a fogyasztók érdekeit tartja szem előtt.

Az ÖRT tagságának három nagy csoportja:

  • a reklámozók,
  • a reklámszolgáltatók
  • és a média.

A testület egyik legfontosabb feladata a reklámkampányok előzetes véleményezése.

Fotó: 123rf.com

Az ÖRT-hez érkező kérelmek 90 százaléka a reklámokkal, és azok esetleges reklámtörvény sértő mivoltával kapcsolatos előzetes véleménykérés. A szakma felelősségvállalását is jelzi, hogy mind gyakrabban kérik ki a független testület véleményét egy-egy reklámkampány előzetes etikai vizsgálata céljából. Az Etikai Ad-Hoc Bizottsági ülésekre mindhárom fent említett oldal képviselői meghívást kapnak. A testület fontosnak tartja, hogy a tervezett reklámról rövid időn belül megszülessen az állásfoglalása, ezzel is elősegítve a tagok zökkenőmentes munkáját, a felelősségvállalás, a jogszabályok és a reklámtörvény, valamint az önszabályozás érvényesülését. A Testület társadalmi célú, illetve gazdasági reklámokkal egyaránt foglalkozik, és ha szükséges, a vizsgálatba külső szakértőket is bevonnak. Tekintettel arra, hogy az előzetes véleménykérés a még tervezés alatt lévő reklámokra vonatkozik, a kérelmeket teljesen bizalmasan kezelik. Az elbírálás során természetesen biztosított a titoktartás és a versenysemlegesség.

A reklámokat típusuk alapján csoportosítják és egyedi szabályozás vonatkozik az egyes reklám-kategóriákra. A receptre felírt gyógyszerek reklámozását például kifejezetten tiltja a reklámtörvény, ezért a képernyőn látható reklámokban szereplő termékek mindegyike a vény nélkül megvásárolható készítmények, azaz – „a pulton keresztül” angol szakkifejezés – , az „over the counter” kezdőbetűi révén OTC-nek nevezett termékek köréből kerül ki a jogszabályok szerint.

Fotó: 123rf.com

- Magyarországon a gyógyszerválaszték két nagy halmazra osztható. Vannak a „nem támogatott”, azaz a közfinanszírozásban nem részesülő gyógyszerek, melyek árát a gyártó saját maga határozza meg, és ezen termékekhez a fogyasztók vény nélkül juthatnak hozzá. A reklámtörvény szerint kizárólag az embergyógyászati célra szánt, gyógyszertárakban vény nélkül is kiadható és társadalombiztosítási támogatásban nem részesülő gyógyszereket, valamint a támogatással nem rendelhető gyógyászati segédeszközöket lehet különböző platformokon reklámozni. A jogszabály szerint ugyancsak népszerűsíthetők a reklámokban az étrend-kiegészítők, orvostechnikai eszközök és egyes speciális kozmetikumok. A vényköteles orvosságok megvásárlásához a társadalombiztosítás támogatást nyújt, amennyiben az adott gyógyszert orvosi vényen, a megfelelő támogatási jogcím, és egyéb kötelező adatok megjelölésével rendelik.

Hogy miért nem szabad ezeket a termékeket a jogszabály és a reklámtörvény szerint népszerűsíteni? Ennek hátterében elsődlegesen a közegészség védelme áll. Közel 20 éve szóba került, hogy bizonyos megkötésekkel, lehetővé válhatna egyes vényköteles orvosságok, mint az AIDS, az asztma és a cukorbetegség elleni gyógyszerek közvetlen reklámozása, ám az erre vonatkozó indítványt az Európai Parlament 2002. október 23-án elutasította. Az, hogy egy adott termék vényköteles vagy nem vényköteles, gyógyszerként kerül értékelésre, és egy összetett, soktényezős kiértékelés eredményeként dől el – árulta el számunkra Dr. Bognár Szilvia.

Fotó: 123rf

A vény nélkül vásárolható gyógyhatású készítményekkel kapcsolatos reklámok mennyiségével kapcsolatban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2018-as év végén publikált felmérésére van szükségünk. Az NMHH 2011 közepén hozott létre egy reklámadatbázist, amelynek lényege, hogy a legnézettebb televíziós csatornákon első alkalommal közreadott reklámokat tartalomelemzésnek vetik alá. Az említett felmérés szerint, a 2018-as év első felében vizsgált, először képernyőre kerülő 2 551 reklámszpot közel 10 százaléka mutatott be vény nélkül is kapható gyógyhatású készítményt.

- Az elmúlt években sokat formálódott az emberek saját egészségükhöz, és általánosságban az egészségügyhöz való viszonya. Az internetnek köszönhetően megannyi, korábban nem ismert információ jut el hozzánk, ami komoly hatással lehet a mai orvos-páciens kommunikációra, illetve a tudatos öngondoskodás fokozódására. Társaságunk kiemelt célja és felelősségvállalása az egészségnevelés és az egészségtudatosság támogatása, gyógyhatású termékeink reklámozásával is ezt próbáljuk erősíteni, illetve megpróbáljuk kiszolgálni a generációnként eltérő és folyamatosan változó fogyasztói igényeket és elvárásokat” – mondta Dr. Bognár Szilvia, a Bayer Hungária Kft. jogásza.

Fotó: 123rf.com

A gyógyszertárból vény nélkül is kiadható gyógyhatású készítmények reklámozásának tehát szigorú jogszabályi feltételei vannak:

  • A gyógyszerreklámok nem tartalmazhatnak olyan utalást vagy kifejezést, amelyek az orvosi vizsgálat, kezelés vagy műtéti beavatkozás szükségtelenségét, mellőzhetőségét állítja, vagy annak képzetét kelti.
  • Nem keltheti a reklám a gyógyszer mellékhatások nélküli, vagy biztos gyógyulást eredményező alkalmazhatóságának képzetét.
  • Nem lehet a gyógyszert kozmetikumként, vagy élelmiszerként feltüntetni és reklámozni.
  • Nem sugározható a reklámtörvény szerint, ha a kórtörténet leírásával vagy részletes ismertetésével téves öndiagnózist eredményezhet.
  • Nem tartalmazhatja egészségügyi vagy ismert személyiségek ajánlását.
  • Nem keltheti annak képzetét, hogy a gyógykészítmény nélkül az ember egészsége károsul.
  • Nem kelthet félelemérzetet.

Fotó: 123rf.com

A szigorú jogszabályi feltételek mellett a nem vényköteles termékek reklámjainak számos kötelező eleme is van:

  • Egyértelműen meg kell határoznia, hogy a reklámozott termék gyógyszer.
  • Tartalmaznia kell a gyógyszer nevét.
  • Rendeltetésszerű használatra kell, hogy ösztönözzön.
  • A gyógyszert az engedélyezett alkalmazási előírás szerint kell bemutatnia.
  • Tartalmaznia kell figyelemfelkeltő szöveget, és felhívást a betegtájékoztató megismerésének szükségességére.

- Az ilyen típusú termékeket népszerűsítő reklámok sokszor „sérülékeny” fogyasztói kört szólítanak meg, így különösen fontos felelősségvállalás az üzenetek körültekintő megfogalmazása, a különböző vizuális elemek átgondolt használata, valamint szükség szerint a figyelmeztető szöveg kötelező alkalmazása és a többi korlátozás betartása. A kereskedelmi kommunikációnak mindig összhangban kell lennie a termékhez tartozó betegtájékoztatóval és alkalmazási előírással, illetve a gyógyászati segédeszköz használati útmutatójában foglaltakkal. A szigorú jogszabályi előírásoknak való megfeleléshez komoly támogatást jelent a felelősségvállalás és önszabályozás. A gyógyszeriparban elvárt felelősségvállalást, társadalmi értékeket, szemléletet és viselkedést meghatározó, úgynevezett etikai kódexek már 1994 óta léteznek. Az Önszabályozó Reklám Testülethez való tartozáson felül, a gyógyszeripari önszabályozás egyik legfőbb eszköze a gyógyszer-kommunikáció Etikai Kódexe. Ennek fő célja az etikus kereskedelmi gyakorlatok szabályainak lefektetése, illetve azok betartásának elérése a gyógyszeripari vállalatok magatartásának egymásra gyakorolt hatásával.” – fejtette ki Dr. Bognár Szilvia.

Fotó: 123rf.com

Amelyik cég fittyet hány a felelősségvállalásra és nem tartja be a feltételeket, a jogszabályokat, a reklámtörvényt vagy a kötelezettségeket egy gyógyhatású készítmény reklámozásakor, az a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) büntetésével számolhat. A GVH az elmúlt évek tapasztalatai alapján kiemelkedően szigorúan vizsgálja, hogy az adott, nem vényköteles terméket a gyártó az engedélyezett alkalmazási előírás és jogszabályok szerint mutatja-e be a reklámtörvény szellemében. Számos jogszabályt sértő versenyfelügyeleti bírságot szabott ki a GVH annak okán, hogy a reklámokban a jogszabállyal és a reklámtörvénnyel szembe menve a készítmény elfogyasztását követő azonnali hatást, illetve az igazolt eredménynél jóval többet ígértek a gyártók.

- A gyógyszeriparban a felelősségvállalás és az önszabályozás, az elmúlt évek tapasztalatai szerint, szerencsére folyamatosan erősödik. A Bayer Hungária Kft. felelősségvállaló innovatív vállalatként elkötelezett a megfelelőség iránt, és önkéntes felelősségvállalása nyomán, egy esetlegesen felmerülő probléma kapcsán mindig az alternatív vitarendezés segítségével igyekszik jogait érvényesíteni. Az úgynevezett Kommunikációs Etikai Bizottság a gyógyszeripari szövetségek vitarendező fóruma, amely az egész világon az önszabályozás és felelősségvállalás egyik példaértékű eszköze. Minél inkább belső indíttatásból valósul meg a társadalom által elvárt magatartás, annál hatékonyabb lehet a megfelelőség elérése és erősítése. – fogalmazta meg Dr. Bognár Szilvia, a Bayer Hungária Kft. vállalati jogásza.

A GVH egyik munkatársa a Gazdasági Versenyhivatal Versenytükör című kiadványában megjelent GVH-s tanulmányra hivatkozva elmondta, hogy a magyar fogyasztók 49 százalékára hatnak az olyan reklámok, amelyek kapcsolódnak az egészséghez. Egy Nielsen-kutatás eredményei azt mutatják, hogy a magyar fogyasztók az európai átlagtól eltérően informálódnak a vény nélkül elérhető gyógyszerek hatásairól. Legnagyobb arányban (24%) a tévéből, internetről (22%), direct mailből vagy szórólapból (12%), barátoktól vagy rokonoktól (11%).

Mi keltheti fel a gyanúnkat egy nem vényköteles gyógyszer reklámjában elhangzott ígéretekkel kapcsolatban? – kérdeztük a GVH munkatársát.

“Nem egyértelműen jogellenes, de felkeltheti a tévénéző gyanúját, ha a reklám a gyógyszer kifejtett hatására egy konkrét időpontot jelöl meg. A GVH is vizsgált már olyan állítást, hogy a gyógyszer valóban 5 perc alatt hat-e. A GVH bírságolt már olyan esetben, amikor az OTC gyógyszert orvos ajánlotta a fogyasztók számára, vagy a vállalkozás a tájékoztatási követelményeknek nem tett eleget, amikor az OTC gyógyszert és egy étrend-kiegészítő terméket együttesen népszerűsítve nem tette egyértelművé, hogy a termékek mely termékkategóriába tartoznak” – tudatta a GVH munkatársa.

Amennyiben a nem vényköteles terméket bizonyítottan az országos televízióban vagy rádióban, országos terjesztésű napilapban vagy legalább három megyében terjesztett napilapban közzétett reklámja alapján vásároltuk meg, és érzésünk szerint a reklámban ígértek nem feleltek meg a valóságnak, vagy sértik a reklámtörvényt, jogsegélyért a jogszabály szerint a GVH-hoz fordulhatunk.

A GVH nem gyógyszerészeti szempontból, hanem minden esetben a fogyasztó́ szemszögéből, a megcélzott fogyasztói kör tudatossági szintjét alapul véve határozza meg azt, hogy egy adott reklám a fogyasztó́ számára milyen üzenetet hordoz, és ennek a fogyasztó tudatában megjelenő̋ üzenetnek és az alkalmazási előírásnak az összhangja megállapítható́-e.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.