Idén május 28. a volt a menstruációs higiénia napja. A női lakosságnak nagyjából fele, azaz a világ népességének 26 százaléka reproduktív korban van. A legtöbb nő minden hónapban körülbelül kettő-hét napig menstruál.
Idén május 28. a volt a menstruációs higiénia napja. A női lakosságnak nagyjából fele, azaz a világ népességének 26 százaléka reproduktív korban van. A legtöbb nő minden hónapban körülbelül kettő-hét napig menstruál.
A menstruáció része a normális és egészséges életnek. Mindezek ellenére a menstruáció még mindig világszerte stigma a nők számára.
A menstruációval kapcsolatos hiányos információk számos országban még ma is káros tévképzetekhez és diszkriminációhoz vezethetnek, melyek azt eredményezhetik, hogy a lányok kimaradnak gyerekkoruk meghatározó élményeiből és tapasztalataiból – akár az oktatásból is. A megbélyegzés, a tabuk és a mítoszok megakadályozzák a serdülő lányokat és fiúkat abban, hogy megismerjék a menstruációval kapcsolatos tényeket. "Mi az UNICEF-nél egy olyan világban szeretnénk élni, ahol minden lánynak megvan a lehetősége a tanulásra, játékra és saját egészségének védelmére anélkül, hogy a stressz, a szégyen, vagy bármi más akadályozná őket a menstruációval kapcsolatos információkhoz és higiéniai felszerelésekhez való hozzájutásában" – mondta Sanjay Wijesekera, az UNICEF vízellátási és higiéniai szakértője. "A serdülő lányok higiéniai szükségleteinek kielégítése az emberi jogok, a méltóság és a közegészségügy alapvető kérdése."
Íme kilenc tény, amit talán még nem tudsz a menstruációról:
Egy átlagos nő élete folyamán összesen 7 évig menstruál.
Van, akinek azelsőalkalomvalakinek valóságos ünnep, míg más fiatal lányokban inkább félelmet kelt, vagy szorongást okoz. Mindenki számára a nővé válás folyamatát jelzi. Ez egy olyan időszak a lányok életében, amikor sokat jelenthet a család és a barátok támogatása.
Soklánynak nincsenek pontos ismeretei a menstruációról,mintbiológiaifolyamatról. A lányok első menstruációját megelőző felvilágosítás megerősítheti az önbizalmukat, hozzájárulhatatársadalmiszolidaritáshoz, ésegészségesszokások követésére ösztönözheti őket.Ezeket az információkatotthonésaziskolábankellbiztosítani számukra.
A rosszmenstruációshigiéniafizikai,egészségügyikockázatot jelenthet,akárhüvelyi vagy húgyútifertőzéseket is okozhat.
Soknőéslánynemfér hozzá a menstruáció idején szükséges higiéniás felszerelésekhez, különösen vészhelyzetek esetén. A fegyveres konfliktusok vagy természeti katasztrófák áldozataira az UNICEF kiemelt figyelmet fordít, hogy ne kelljen hiányt szenvedniük ezekben az eszközökben. A biztonságos mellékhelyiség használat érdekében a lányoknak és nőknek ilyen helyzetekben zseblámpát és sípot is juttat a szervezet.
A fogyatékkal élő, speciális igényű lányokésnőktovábbi kihívásokkal szembesülnek a menstruációshigiénia kapcsán. Az érintetteknekaránytalanulalacsony a hozzáférésük a vízöblítéses vécéhezésa megfelelő felszerelésekhez.
Globálisan2 300 000000 (két és félmilliárd!) ember szenved a megfelelő higiéniai körülmények hiányától. A legkevésbé fejlett országok lakosságának mindössze 27 százaléka fér hozzá szappanos kézmosási lehetőséghez otthonában. Sokaknak tehát még saját otthonukban is kihívást jelent a menstruációs időszak.
Azalacsonyjövedelműországokiskoláinakmintegyfelében nincs tiszta ivóvíz és hiányoznak a megfelelő higiéniai alapfeltételek, ami a menstruáció alatt különösen nélkülözhetetlen alányok,tanítónők, tanárnők számára. A nem kielégítő feltételek megnehezítik a diákok részvételét az oktatásban.
Az UNICEF együttműködik a helyi közösségekkel, iskolákkal és a kormányokkal, hogy minél több fiatal kapjon megfelelő menstruációs tájékoztatást, ami elősegítheti az egészséges higiéniai szokások kialakulását, és leszámolhat a A szervezet igyekszik megfelelő higiéniai körülményeket teremteni a világ legszegényebb régióiban élők számára is.
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.