Kutatás: a szülők szerint a jó iskola motivál és felkészít az életre

Iskolatáska
PUBLIKÁLÁS: 2019. április 30. 17:59
A szülők elsősorban személyes tapasztalatuk, az intézmény közelsége, a pedagógusokkal kialakítható közvetlen viszony és a tanító személye alapján választanak általános iskolát gyermeküknek – derül ki a KONELI Alapítvány beiskolázást vizsgáló online felméréséből.

A szülők elsősorban személyes tapasztalatuk, az intézmény közelsége, a pedagógusokkal kialakítható közvetlen viszony és a tanító személye alapján választanak általános iskolát gyermeküknek – derül ki a KONELI Alapítvány beiskolázást vizsgáló online felméréséből.

Egymást érik az általános iskolákban a nyílt napok, hiszen a tanulmányaikat szeptemberben kezdő kisgyermekek szüleinek április 12-ig kellett leadniuk a jelentkezési lapokat az általuk választott intézményben. A KONELI Alapítvány kérdőíves kutatásában azt vizsgálta, mi alapján hozzák meg a szülők döntésüket.

„Már az nagy dilemmát jelent a szülők számára, hogy kezdje-e meg az iskolát a gyermek, amint betölti az ehhez szükséges életkort, vagy maradjon még egy évet az óvodában, akkor is, ha nincs speciális iskola-előkészítő óvodai csoport. A válaszok szerint 10 megkérdezettből 8 esetében a szülő az óvodapedagógussal közösen dönt a gyerek iskolaérettségének kérdésében. A válaszadók 60 százaléka pedig inkább óvodában tartaná gyerekét plusz egy évre” – mondta Kardos Éva, a KONELI Alapítvány elnöke. Hozzátette: „speciálisan az iskolára felkészítő óvodai csoportba – amennyiben tehetné – a válaszadók 54 százaléka járatná gyermekét a nagycsoport megismétlése helyett”.

Fotó: 123rf.com

Sokan jelölték az iskolaválasztás szempontjaként a személyes tapasztalat fontosságát, az iskola közelségét a lakóhelyhez, a közvetlen viszony lehetőségét a pedagógussal, a délutáni foglalkozásokat, a nyelvi képzés színvonalát, az iskola eredményességét, de a legtöbben a tanító személyiségét tartják a legfontosabb szempontnak. Többen említették az osztályok alacsony létszámát, és azt, hogy ott ne érezze a gyerek a teljesítménykényszert.

A válaszadóknak rangsorolniuk kellett fontosság alapján 5 szempontot aszerint, hogy mit várnak el az iskolától. A szülők legtöbbjének a motiválás volt a legfontosabb, majd az ismeretátadás, harmadik helyre került az életre történő felkészítés, majd a gyerek együttműködési készségének fejlesztése, végül – legkevésbé fontos szempontként – a nevelést választották a szülők.

A KONELI Alapítvány kutatása arra is kíváncsi volt, hogy a válaszadók miért járatnák gyereküket inkább magánfenntartású intézménybe. Sokan kiemelték a jobb pedagógiai programot, a kisebb osztálylétszámot, a személyességet, a jobb minőségű étkezést, az oktatási eszközök magas színvonalát, a családiasabb légkört, valamint a modern, projektszemléletű oktatást.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.