Hiába veszélyes, semmibe vesszük a kozmetikumok lejáratát

szépségápolás
PUBLIKÁLÁS: 2018. október 31. 17:03
Szépségápolási termékeket vont ki a forgalomból a fogyasztóvédelem nemrégiben, köztük olyat is amelynek lejárt a minőség megőrzési ideje. Ami aggasztó, mert csak az emberek negyede nézi meg a lejárati időt vásárlás előtt Európában!Magyarországon ennél valamivel jobb a helyzet, de koránt sem vagyunk tudatosak.

Szépségápolási termékeket vont ki a forgalomból a fogyasztóvédelem nemrégiben, köztük olyat is amelynek lejárt a minőség megőrzési ideje. Ami aggasztó, mert csak az emberek negyede nézi meg a lejárati időt vásárlás előtt Európában!Magyarországon ennél valamivel jobb a helyzet, de koránt sem vagyunk tudatosak.

Pedig a lejárt kozmetikum veszélyes.

A Manna Európa hat országában, 7900 fő megkérdezésével készített felmérést arról, hogy mennyire tudatosan vásárolnak kozmetikumot az emberek. Az eredmények megdöbbentők.

Csak az emberek negyede nézi meg a lejárati időt vásárlás előtt Európában. Magyarország elég jól szerepelt ebben a kérdésben. Nálunk az emberek 42 százaléka nézi meg a lejáratot, mielőtt a kosárba teszi a terméket. Ezzel hazánk a középmezőnyben van Lengyelországgal együtt, ahol 42 százalék nézi meg a lejáratot.

A legtudatosabbak ebben a kérdésben Romániában az emberek, ahol 55 százalék nézi a lejárat idejét. Miközben Szlovákiában 26, Csehországban 21 százalék nézi meg a lejáratot. Már ez is aggasztóan alacsony, azonban Németországban még rosszabb a helyzet, mindössze 10 százaléka nézi meg az embereknek a lejárat idejét.

„A kutatás során kiderült, hogy minden országban mást tartanak fontosnak az emberek. Azt gondoljuk, hogy a lejárat megítélése azért tér el annyira, mert például a németek jobban megbíznak a kereskedőkben, míg Romániában gyanakvóbbak, óvatosabbak az emberek” – mondta Varga-Darabon Andrea a Manna alapítója, a kutatás vezetője.

De nem csak ebben nem vagyunk tudatosak ha kozmetikumot vásárlunk, hanem sok más dologban sem.

Hogyan vásároljunk kozmetikumot tudatosan?

A tudatosságnak több szempontja van. Varga-Darabos Andrea szerint mind közül a legfontosabb a kozmetikai biztonság, hogy a kozmetikum használata ne károsítsa az egészséget. Ennek érdekében a ezekre érdemes odafigyelni.

Olvasd el a címkét!Vásárlás előtt mindig olvasd el a kozmetikumok címkéjét. Lehetőleg kerüld el a kritikus összetevőket. Ezekről sok cikket olvashatsz az interneten, de létezik olyan mobil applikáció is, ami a mobiltelefon kamerájával felismeri kozmetikum dobozán az összetevőket.

Nézd meg a lejáratot!Soha ne vásárolj és használj lejárt, vagy nagyon a lejárati időhöz közeli terméket, mert az irritációt és akár komoly bőrproblémákat is okozhat.

Használat előtt tesztelj!Mindenkinek a szervezete másképpen reagál a kozmetikumokra. Használat előtt érdemes egy kis bőrfelületen csinálni néhány tesztet, még a naturkozmetikumok esetében is. Ha a teszt során bőrirritáció lép fel, ne használd a kozmetikumot.

Az etikusság is fontos szempont – de nem egyformán

A biztonság mellett a tudatosság másik nagyon fontos szempontja az etikusság. Ilyen az állatkísérlet mentesség, a fair trade kereskedelem, de ide sorolhatók a környezetvédelem is.

A Manna felméréséből kiderült, hogy az állatkísérlet mentesség például Németországban hatszor fontosabb a lejárati időnél! A német vásárlók 66 százaléka nézi meg a vásárlás előtt, hogy állatkísérlet mentes-e a márka, míg a lejáratot csak 10 százalék! De Magyarországon is fontosabb szempont az állatkísérlet mentesség, mint a lejárt - igaz nem sokkal. Míg az előbbit 45 százaléka nézi meg a címkén, utóbbit 42 százalék. Romámiában ezzel szemben sokkal fontosabb a lejárati idő, amit a válaszadók 55 százaléka néz meg, míg az állatkísérlet mentességet csak 34 százalék.

###

A kutatás módszertana

A kutatás célja a lakosság kozmetikai biztonsággal kapcsolatos tudatosságának felmérése. A válaszadás online kérdőív-kitöltő program segítségével, önkéntes alapon történt, elsősorban a Manna vásárlói körében. A kutatásban Magyarországról, Németországból, Szlovákiából, Csehországból, Lengyelországból és Romániából összesen 7933 fő vett részt. A kutatás nem reprezentatív.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.