A tavasztól őszig terjedő időszak a legalkalmasabb arra, hogy a hobbisportolók nekivágjanak kitűzött céljaik megvalósításának. Aki már lefutotta az 5 km-t, annak logikus célkitűzés a duplázás. Fülöp Tibor, a Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója, laborvezetője szerint egy teljesítménydiagnosztikára építő, alapos edzéstervvel könnyebben elérhető a 10 km, mint gondolnánk.
10 kilométer lefutása egy hobbisportoló számára nem csupán annyit jelent, hogy egyszerűen megduplázza az 5 km-en tett erőfeszítéseit. Aki próbálta már a Margitsziget 5.3 km-ét lefutni, pontosan tudja, hogy a duplázás kísérlete sokszor csak a másik hídig tart. Ugyanis a terhelést csupán 10 %-kal érdemes növelni hetente, minden harmadik vagy negyedik héten egy kis csökkentett terheléssel. Ezt lehetne alapvető edzésperiodizációnak nevezni, hiszen így két vagy három hétig tart egy felépítő fázis, majd megengedjük a testünknek, hogy adaptálódjon az összességében 30 %-os edzésterhelés növekedéshez.
5 km esetében többnyire még nincs kijelölve egy nap, amikor a sportoló a lassabb, alacsonyabb intenzitású futásra koncentrál. 10 km-nél viszont már fontos megtervezni, mikor csökkentjük a tempót és futunk hosszabb távot, ugyanis ez alapvető eleme a fejlődésnek és a heti edzéstervnek. Különösen akkor, ha a jövőben a félmaraton is szerepel a terveink között.
A cél az, hogy lassan, fokozatosan a heti edzések száma elérje a 4-5 alkalmat. Ez a gyakoriság természetesen azzal jár, hogy nem lesz minden futás 100 %-os és nem tudunk tökéletesen felépülni az előző edzésből, de ez teljesen rendben van. Ahogyan fejlődünk a sportban, úgy fogjuk kitapasztalni, hogyan tudunk regenerálódni és alkalmazkodni az edzésterheléshez.
A 10 km biztonságos lefutásához idő kell, mindig érdemes egy kis extra időt adni magunknak, hogy hozzászokjunk a megnövekedett terheléshez. Legalább 2x4 vagy 3x3 hetes edzési ciklus kell ahhoz (az utolsó heteken csökkentve a terhelést), hogy az 5 km-ből stabil 10 km legyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.