A szakemberek azt vették szemügyre, hogy hatással van-e az ember figyelme a kutyák mimikájára. Következtetéseik szerint a mimika aktív kommunikációs eszköz, nem csak egyszerű érzelmi megnyilvánulás.
AScientific Reportsszaklap aktuális számában megjelent tanulmány elkészítéséhez Juliane Kaminski, a Porthmouth-i Egyetem biológusa és csapata 24, különböző fajtájú családi kutyával dolgozott együtt.
Szinte minden gerinces állatnak vannak arckifejezései. Eddig elsősorban abból indultak ki a kutatók, hogy az állati mimika – függetlenül attól, hogy gyakran mennyire kifejező – egy érzelmi állapot önkéntelen kifejeződése, nem tudatos kommunikációs próbálkozás. Csupán az emberszabásúaknál, például az orangutánoknál figyelték meg, hogy mimikájukat befolyásolta a közönség jelenléte.
Kaminski és csapata azt vizsgálta, a kutyák mimikájára hatással van-e az ember figyelme. A nagyra nyílt szemű, felhúzott szemöldökű, „bánatoskutya-tekintet” célzott alkalmazása az ember és kutya együttélésének evolúciós eredménye lehet.
A vizsgálatok során négy különböző helyzettel szembesítették a kutyákat: jutalomfalattal a kezében és anélkül fordult feléjük egy-egy ember, valamint jutalomfalattal vagy anélkül fordított nekik hátat. Mind a négy helyzetben lefilmezték az állatok mimikáját.
Az eredmények szerint a kutyák lényegesen több mimikai mozgást végeztek, ha az ember feléjük fordult. A jutalomfalat meglepő módon semmilyen szerepet nem játszott ebben.
„Kiindulhatunk tehát abból, hogy a kutyák arckifejezése a közönség figyelmétől függ, nem pedig attól, hogy az állat izgatott-e vagy sem” – fejtette ki Kaminski.
A kutatók következtetése szerint a mimika aktív kommunikációs eszköz, nem csak egyszerű érzelmi megnyilvánulás. A szakértők viszont hangsúlyozzák, hogy a megfigyelések ellenére nem mondható ki teljes bizonyossággal, a kutyák valóban megértik-e a velük szemben álló egyén perspektíváját. Az is lehetséges, hogy csak tanult viselkedésről van szó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.