A karácsony „házi tündére” egyértelműen szoknyát visel – aki a nagy stressz közepette is szépen sürög-forog. Ezt mutatja az a nemzetközi kutatás, amely 26 országban annak járt utána, milyen is a karácsony.
Karácsonyfagömbök szikráznak a gyertyafényben, narancs, fahéj és libapecsenye illata száll a levegőben, a fenyőfa alatt tarka ajándékcsomagok, az asztal ünnepélyesen megterítve – és a mama csak most áll készen a wellness-programra. De vajon tényleg a nők hordják még mindig a vállukon a karácsonyi stressz oroszlánrészét, vagy nem lett időközben néhány szorgos karácsonyi tündérük? Ezt és több más dolgot is szeretett volna a Lidl pontosan megtudni, megbízta hát a Nielsen piackutató céget, hogy 26 országban 20800 fő megkérdezésével egy reprezentatív, nemzetközi kutatást végezzen a karácsony témakörében.
„A karácsony az év legszebb ünnepe, és mindannyiunk számára meglehetősen érzelmekkel teli. 27 országban tevékenykedő nemzetközi kiskereskedelmi vállalatként éppen ezért idén azt a kérdést tettük fel, tulajdonképpen hogyan is ünneplik a vevőink szerte a világon a karácsonyt? Mi az, ami fontos a számukra? Mi stresszeli őket? És vajon mely területeken igényelnek több segítséget az emberek? Hiszen áruválasztékunk révén mi is szeretnénk hozzájárulni ennek a különleges ünnepnek a sikerességéhez.“ -mondja Tőzsér Judit a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője.
Egy valamit teljesen egyértelműen megmutat a kutatás: a karácsony az emberek számára azt jelenti, hogy együtt lehetnek a szeretteikkel, élvezhetik az ízletes ételeket és megajándékozhatják egymást – függetlenül attól, hogy melyik országban is élnek. Ugyanilyen világosan megmutatkozik azonban az is: az előkészületek és a tervezés terhe valamennyi országban nagyrészt még mindig a nőkre hárul, és ez közvetlenül hat a stresszérzésre. A kutatásban résztvevő nők 66%-a elismeri, hogy ő szervezi az ünnepet, az ajándékvásárlás esetében 75%, míg a karácsonyi díszítés terén egyenesen 78% ez az érték. A nők a karácsony ideje alatt ténylegesen nagyobb stresszt érzékelnek, mint a partnerük. A legmagasabb, 55%-os értéket – amely 12 százalékponttal haladja meg a nemzetközi átlagot – Németországban, Nagy-Britanniában, az USA-ban, Ausztriában és Írországban mérték. Ugyanakkor Svédországban, Dániában, Finnországban, Csehországban és Szlovákiában is megerőltetőnek érzékelik a nők a karácsonyt megelőző időszakot. Délkelet-Európában viszont a nők csupán 28%-os stressz-szint mellett mindent kicsit higgadtabban közelítenek meg.
Még akkor is, ha a nők egyszerűen szeretnek szervezni, titokban mindannyian egy kicsit több segítségre vágynak – van, aki többre, van, aki kevesebbre. Mindazonáltal a karácsonyi előkészületek királynőinek már gyakran segítenek például a gyerekek a fa feldíszítésében, vagy a házastársak és a rokonok a főzésben. A legjobban mindez Svédországban, Norvégiában és Finnországban működik. A legtöbb segítséget ugyanakkor az USA-ban és Nagy-Britanniában igénylik a nők – csaknem minden második közülük.
A kutatásban megkérdezett magyarok többsége, 93% otthon tölti a karácsonyi ünnepeket, leginkább a család körében. A stressz a többi országhoz hasonlóan hangsúlyos szerepet tölt be nálunk is, a megkérdezettek 1/3-a örülne annak, ha családja többet segítene neki a karácsonyi előkészületekben, és minden második válaszadó szeretné, ha feszültségmentesebb lenne számára az ünnep. A megkérdezettek magyar nők 40%-a válaszolta a stresszt arra kérdésre, hogy mit jelent számára a karácsony. A stresszt kiváltó tényezőként a legnagyobb arányban, 44%-ban pedig az előkészületeket (tervezés, főzés) jelölték meg.
Idén karácsonyra ezért egy egyszerű kísérletet javasol Tuulia Ortner pszichológusnő: „Mielőtt belevágnak az előkészületekbe, cseréljék fel a megszokott szerepeket. Változatosságképpen majd a papa vásárolja meg az ajándékokat és ő fog főzni is, és a mama dolga lesz, hogy gondoskodjon a fenyőfa beszerzéséről. Ugyanakkor kevésbé vakmerők számára elsőként talán az is segítséget jelent, ha közös elképzeléseket fogalmaznak meg a karácsonyi ünneppel kapcsolatosan, amelyek megvalósításában aztán minden érintett szívesen részt vesz.“
A kutatás ugyanakkor néhány más, érdekes tényt is tartogat: királyi családdal rendelkező országokban természetesen legszívesebben úgy is ünnepelnének egyszer, mint a királyok. Szerte a világon szeretnének az emberek például láthatatlanul ott lenni Barack Obama otthonában is. Hasonlóan titkon dédelgetett kívánság az is, hogy az ünnepeket a római pápánál töltsék. Az, hogy igazi hírességek módjára ünnepeljenek, sokak számára ugyanakkor még stresszesebbnek tűnik, mint maradni a saját család mellett, így ezt aztán csak néhány igazi szupernő-kedvenc tudja megvalósítani: Victoria Beckham Nagy-Britanniában, Celine Dion Franciaországban, és Angelina Jolie valamint Jennifer Lopez Bulgáriában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.