Y generáció - Mi vár a mamahotel falain túl?

fiatalok
PUBLIKÁLÁS: 2016. október 03. 08:00
Az Y generáció tagjainak többsége (56%) már kirepült a fészekből: a legfrissebb kutatás eredményei szerint önálló háztartást visznek és anyagilag már csupán harmaduk függ a szülőktől. Havi kiadásaikat tekintve az átlagnál többet költenek, nagyobb lábon élnek, de emellett mégis félretesznek, hisz a megtakarítással rendelkezők aránya az átlagosnál magasabb körükben (41%). Viszont jelentős életeseményeik (párválasztás, együttélés, házasság) rendre későbbre tolódnak, és nehezebben élik meg a felnőtté válást az előző generációkhoz képest.

Az Y generáció tagjainak többsége (56%) már kirepült a fészekből: a legfrissebb kutatás eredményei szerint önálló háztartást visznek és anyagilag már csupán harmaduk függ a szülőktől. Havi kiadásaikat tekintve az átlagnál többet költenek, nagyobb lábon élnek, de emellett mégis félretesznek, hisz a megtakarítással rendelkezők aránya az átlagosnál magasabb körükben (41%). Viszont jelentős életeseményeik (párválasztás, együttélés, házasság) rendre későbbre tolódnak, és nehezebben élik meg a felnőtté válást az előző generációkhoz képest.

Egy fedél alatt, de anyagilag függetlenül

Az 1982 és 1994 között született, azaz az „Y” generációs fiatalok közel kétharmada állítja magáról, hogy nem támaszkodik a szülei anyagi segítségére. Ez a függetlenedés viszont nem egyenlő a szülőkről való teljes leválással, közel felük (44%) ugyanis eredeti otthonában lakik kiélvezve a mamahotel előnyeit. A 18-35 éves korosztályon belül a saját lakással rendelkezők aránya egyharmad (36%), amit a többség szülői segítséggel tudott megfinanszírozni (63%).

Előbb az anyagi biztonság aztán a gyerek

A mai fiatalok döntő többségének (82%) még nincs gyereke, ugyanakkor nem igaz rájuk, hogy kevésbé lennének nyitottak, mint a korábbi generációk képviselői, 77 százalékuk ugyanis egyértelműen szeretne utódot. Viszont a családalapítás kezdeti időpontja láthatóan kitolódott: a rendszerváltás kori édesanyák átlagos életkora első gyermekük születésekor 23 év volt, a mostani generációknál ez az életesemény 28 éves koruk után jön el. 35 év alatt jelentős többségüknek (82%) még nincs gyermeke. Emögött részben az áll, hogy az anyagiak erősen befolyásolják terveiket: kétharmaduk érzi úgy, hogy hatással van a pénzügyi helyzetük a gyermekvállalás idejére és a gyerekek számára is.

baba

Magasabb kiadások ellenére rendelkeznek megtakarítással

Az Y generációs háztartások jóval kevésbé húzzák meg a nadrágszíjat, mint az idősebbek: mintegy 30.000 forinttal költenek többet havonta az átlagnál. Kiadásaik nagy része lakásfenntartásra (41.300 Ft) és bevásárlásra (31.400 Ft) megy el. A legkevesebb pénzt ruházkodásra (12.800 Ft) és szórakozásra (10.200 Ft) fordítják, habár utóbbi kettő esetben is az átlagnál jóval magasabb összegben. Ugyan magasak a kiadásaik, de mégis az átlagnál jóval többen tudnak félretenni, és bár jellemzően kisebb pénzösszegekről beszélhetünk, a megtakarítással rendelkezők aránya is magasabb körükben (41%). Anyagi biztonságban akkor éreznék magukat, ha valamivel több, mint egymillió Ft lenne a számlájukon, 40 éves korukra a nyugalmas mindennapokat kétmillió, 50-es éveikre pedig hárommillió forint jelentené.

Átlagos hitelhasználat kisebb hitelfelvételi tapasztalat mellett

A 18-35 éves korcsport a hitelfelvételi tapasztalatban le van maradva az átlaghoz képest (48% vs. 74%), ugyanakkor a 18-69 éves hiteltörlesztő lakossághoz viszonyítva már kisebb a hátrányuk (37% vs. 41%), míg az elmúlt negyedévre vonatkozóan a lakossági átlaghoz hasonlóan 10 százalékuk állítja magáról, hogy vett fel hitelt. A jelenlegi hitelhasználatban sem térnek el, átlagosan 30 ezer forintot költenek hiteltörlesztésre háztartásonként. Bár a 18-35 éves fiataloknak életkorukból fakadóan kisebb a hitelfelvételi tapasztalatuk, jól látható, hogy a kölcsönökre eszközként, lehetőségként tekintenek, és nem zárkóznak el a külső anyagi segítség igénybevételétől.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.