Az ember fejlődésének koraiszakaszában a hosszú alvás a kulcsa mind a tanulásnak, mind az emlékezésnek- írja a BBC.
Az angliai Sheffieldi és a bochumi Ruhr Egyetem kutatói közösen 216egyévesnél fiatalabb csecsemővel végeztek vizsgálatokat. Az eredményekszerint a babák képtelenek voltak visszaemlékezni az újonnan megtanultfeladatokra, amennyiben a tanulást nem követte egy kiadós alvás. A tudósokszerint ezért a tanulásra a legjobb idő az alvást közvetlenül megelőzőperiódus, egyben hangsúlyozzák a lefekvés előtti olvasás fontosságát is.Az alvással foglalkozó szakértők úgy vélik, az alvás a csecsemők számárasokkal fontosabb lehet, mint az idősebb gyermekek vagy felnőttek esetében.Az emberek pedig általában sokkal több időt töltenek alvással csecsemőként,mint bármikor később életük során.
A most közzétett kutatás szerint azonban meglepően keveset tudunk acsecsemőkori alvás szerepének fontosságáról.
A kísérletek során a csecsemőkkel három új cselekvést tanultattak meg,majd a vizsgált babák felét hagyták hosszabb ideig aludni, míg a többiekvagy nem aludtak a tanulás után, vagy csak 30 percnél kevesebbet pihentek.Másnap a csecsemőket arra biztatták, hogy ismételjék meg a megtanultcselekvéseket. Az eredmények szerint átlagosan másfél feladatra emlékeztekazok a babák, amelyek hosszan aludtak a tanulás után, míg azok a csecsemők,amelyek nem, vagy csak keveset aludtak, egy cselekvést sem tudtakmegismételni.
Jane Herbert, a Sheffieldi Egyetem kutatója szerint az eredményekvilágosan megmutatták: azok, akik alszanak tanulás után, sikeresen tanulnak,míg azok, akik nem, nem tanulnak semmit. A tudós szerint eddig úgygondolták, hogy a tanulásra a teljes ébrenlét a legalkalmasabb, azonban amostani kísérletek alapján a hosszabb alvásokat megelőző időszak alegfontosabb. Herbert szerint az eredmények rávilágítanak arra is, mennyirefontos az elalvás előtti meseolvasás a gyerekeknek.
Derk-Jan Dijk, a Surreyi Egyetem alváskutatójának véleménye szerint acsecsemőknek mindenképpen elegendő alvásra van szükségük a tanuláselősegítése végett, azonban a tanulásra való koncentrálás a közvetlenül azelalvást megelőző időszakban nem a legjobb megoldás. "Az adatok aztmutatják, hogy a tanulás utáni alvás pozitív, azonban azt nem mondják, hogyálmosan tanulni pozitív lenne" - mondta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.