Kalendárium az év jeles napjaira - mit hoz nekünk a Húsvét Hétfő?

blog
PUBLIKÁLÁS: 2015. április 06. 09:02
Április igazi tavaszi hónap! Ovidius szerint már a neve is ezt sugallja, „aprire”, vagyis kinyitni! Régi magyar megnevezése szerint Szent György hava. A sárkányölő legendáját tekintve a korai kereszténység máig élő képviselőinek, a koptoknak templomaiban és kolostoraiban a leggyakrabban ábrázolt szent. Emléknapjáról a húsvéti ünnepkört követően megemlékezik a néphagyomány is.

Április igazi tavaszi hónap! Ovidius szerint már a neve is ezt sugallja, „aprire”, vagyis kinyitni! Régi magyar megnevezése szerint Szent György hava. A sárkányölő legendáját tekintve a korai kereszténység máig élő képviselőinek, a koptoknak templomaiban és kolostoraiban a leggyakrabban ábrázolt szent. Emléknapjáról a húsvéti ünnepkört követően megemlékezik a néphagyomány is.

Húsvét hétfő (idén április 06.) a locsolkodásé, ezért néholvízbevető hétfőnéven is ismerték ezt a napot. Vidéken a lányokat akúthoz vitték, és vödörrel leöntötték, és ez a népszokás ma is, még városi környezetben is tovább él. A néphit szerint a locsolkodás célja a termékenységvarázslás és víz, tisztító hatására is utal.

Vilmos napját (idén Húsvét hétfőre esik) termésjósló napként tartották számon a babonásabb gazdák, mert szerintük, ha ekkor beborul az ég és elered a bőséges eső, kevés termésre számíthatnak.

Kevesen tudják, sokan vitatják is, de néhány helyen a lányok Húsvét keddjén adják vissza a locsolást a legényeknek, sőt, ha az ifjak hétfőn ebéd után kopogtatnak be, akkor a ház leánya locsolja meg a látogatót.

Az ünnepeket követő első vasárnap a fehérvasárnap (április 12.), ami egyben a húsvéti ünnepkör zárónapja, ahogyan a vidékiek mondják, mátkáló vasárnap. Ősi egyházi szokás szerint a nagyszombaton megkeresztelt katekumenek, vagyis az első gyónásra és áldozásra készülő gyermekek ekkor vetik le fehér ruhájukat, innen az elnevezés, fehérvasárnap.husvetIlyenkor vendégelik meg őket, és ekkor veszik szemügyre a keresztkomákat is. Zala és Somogy megyében a komálás, mátkálás vagy komatál küldése az ősi kereszténység hagyományából változott át szertartásos barátságkötéssé. A lányok díszes ruhába öltöznek, bort, hímes tojást, süteményt és perecet gyűjtenek egy tálba, azt fehér kendővel letakarják és a komaasszonyukhoz ilyen mondóka kíséretében kopogtatnak: „Koma tálat hoztam, föl is aranyoztam, Koma küldi komának, Koma váltsa magának!” Ez azt is jelenti, hogy életük végéig jóban-rosszban együtt maradnak. Ha a vendéglátó hímes tojással viszonozta az ajándékot, a barátság örökké tartott. Egyes vidéken, ha valaki elfogadta a tálat, másikat adott helyébe, s ettől kezdve a cserepet cserélők magázódtak és komának vagy mátkának szólították egymást. Elképzelhető, hogy napjainkban a szakadozó barátságokat egy ilyen „lelki díszes tál” szorosabbra köthetné?

Ki csalogat napsugarat? Távolba szállt madarakat? Ki festi az eget kékre, hóvirágot hófehérre? Ki ad bársonyt a barkákra, zöld ruhát a fázó fákra? Tavasz ő, a várva-várt. Végre-végre ránk talált!” Osváth Erzsébet „Tavasz, a várva-várt” című verse adja ebben az időszakban a reményt a napsütés megerősödésére, amikor a néphit szerint Gyula napján (április 12.), amely idén egybeesik a fehérvasárnappal, megszólal a csalogányként is emlegetett fülemüle, és ez a nap a gazdák számára az indás növények vetésideje is.

A szeszélyes tavasz legszeszélyesebb hónapja az időjárásban is meglehetősen kiszámíthatatlan, ezért is állítja áprilisról a közmondás: „hét-tél, hét-nyár”.

Szerző: Szigethy Emma

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.