A Magyar egészségügy: jelen és jövő elnevezésű júliusiegészségügyi tanácskozáson elhangzottakalapján próbálunk előre vetíteni egy meglehetősen szubjektív jövőképet.
E nélkül egyébként nincs eredmény, legalábbis Rékassy Balázs egészségügyi közgazdász szerint, akia multi szektorbanszerzett tapasztalatai alapján a hazai magánegészségügy fejlődési perspektíváit vetítette előre.
A Napi Gazdaság és a Heim Pál Alapítvány szervezésében megtartott tanácskozáshozzáférhetődokumentuma szerint minden lehetőség adott ahhoz, hogy a 2014. éva strukturális változások kezdete lehessen a magyar egészségügyben. Ehhez elkerülhetetlen lesz az intézmények finanszírozásának újragondolása, az új finanszírozási formák bevonása, mindezekkel pedig együtt jár az üzleti szemlélet megerősödése iránti igény. No meg a betegek, mint ügyfelek újfajta megközelítése.
Zombor Gábor új egészségügyi államtitkárszerint a professzionális üzleti gondolkodásnakés gyakorlatnak helye van az ágazat működtetésében éppúgy, mint a feladatokra való felkészülésben, a stratégiai célok kialakításában. A nagy pénzosztó, az OEP részletes és alapos helyzettérképezéssel készül a jövő kihívásaira, Sélleiné Márki Mária OEP főigazgató szerint. Az igen kulturált előadás rávilágított néhány korábban mellékesnek számító terület, így a közérthető kommunikáció fontosságára.
Önmagában perszea magyar egészségügyben kulcsszerepet betöltő hivatalhozzáállása ésfelkészültsége nem lesz elégbárminemű strukturális változáshoz. De nélkülözhetetlenfeltétele annak. Mindehhez pozitív példák, kipróbáltmodellek is kellenek. Mint ahogy erről az Uzsoki Kórház igazgatója, Ficzere Andrea beszámolt. A sztárelőadás – ahogy az egyik résztvevő nevezte a zuglói kórházban folyó munkáról szóló beszámolót – egy XXI. századi korszerűegészségügyi intézménygyakorlatát vetíti előre.
Ámulva hallgatták a jelenlevők a telemedicina alkalmazásától a home monitoring – jeladó alkalmazásának a lehetőségét, a percre kész kontrolling rendszer működésének a tapasztalatait. Amikor az előadó az ügyfélélményről kezdett beszélni, megállt a levegő a Magyar Tudományos Akadémiaegyébként kellemesen légkondicionálthelyiségében.
Nem betegpanaszokról, nem alárendelt páciensekről, hanem egyenrangú kommunikációs kapcsolatról szóló, a gyógyítást és gyógyulástminden nehézsége ellenére pozitív élményként megélő betegek lehetséges és kívánatos tapasztalatait említve szó esett a fehér köpeny mítoszának a megváltozásáról Magyarországon is. Nemcsak kívánalom ez a korszerű beteg-orvos kapcsolatban, hanem egyre inkább megvalósuló gyakorlat.
Az új interaktív technológiák, mindenekelőtt az internet és az okostelefonok hálózatának használata kényszeríti ki az új kapcsolatot, melynek megállíthatatlan terjedését a Szinapszis Kft.kutatási vezetője számokkal támasztotta alá.
Kiss Katalin hozta a tanácskozásra a legfrissebb adatokat és adta elő tudományos megalapozottsággal, de közérthető stílusban – mintegy példát mutatva az új egészségügyi kommunikációból.Dr. Szentes Tamás , főpolgármester- –helyettes prezentációjahivatali szemléleti stílusban elemezte a lehetőségeket, Kovács János, a Magánorvosok Szövetségének az elnökeüzeneteik megértésének a hiányosságáról szólt.
Hogy lesz-e változás az egészségügybena következő években?
Bizonyára, hiszen a negatív mozgások is a változás jelei.Most persze nagyon sokan reménykednekés bizakodnak. Az újrakezdés lehetősége az optimizmus éltető forrása lehet. A sokszorosan megtépázott, anyagilag és erkölcsileg is hátrányos helyzetben levő ágazatszámárapéldaként talán az 1800-as évek nemzetközileg is elismert hazai egészségügye lehet.Igaz, akkor népjólétinek nevezték, önálló minisztériumként funkcionált és példamutató közszolgálatot látott el, számos újítással, felfedezéssel, eljárással. Akkor is szemlélet reformmal indultak a szép évek. Erre lenne szükség ma is, és persze olyan XXI. századi üzletigyakorlatra,amely a holisztikus megközelítést nemcsak a mindennapi gyógyászatban, hanem annak működtetésében is alapelvnek tekinti.
Szerző: G. Németh György
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.