A reklámoktól több üdítőt isznak a gyerekek

egészség
PUBLIKÁLÁS: 2013. június 05. 10:30
A tévékészülék előtt töltött hosszabb idő és a tévéreklámoknak való fokozottabb kitettség növelheti a cukros üdítőitalok fogyasztásának mértékét a gyerekeknél - derült ki a svédországi Göteborgi Egyetem szakembereinek tanulmányából.

A tévékészülék előtt töltött hosszabb idő és a tévéreklámoknak való fokozottabb kitettség növelheti a cukros üdítőitalok fogyasztásának mértékét a gyerekeknél - derült ki a svédországi Göteborgi Egyetem szakembereinek tanulmányából.

A Svédországra kiterjedő tanulmányban a szakemberek több mint 1700, két- és négyéves kor közötti gyermek szüleit kérdezték meg a kicsik tévénézési, a tévézéssel párhuzamosan végzett számítógépezési és cukros üdítőital-fogyasztási szokásairól.

Hét szülőből nagyjából egy mondta, hogy próbálta elvonni gyermekét a tévéreklámok elől, és ugyanezen szülők azt állították, hogy gyermekük kevésbé volt hajlamos az üdítőitalok és egyéb cukrozott levek fogyasztására. A tévéreklámok kapcsán kevésbé szigorú szülők gyermekei azonban kétszer nagyobb valószínűséggel fogyasztottak cukros üdítőket heti rendszerességgel.

A tanulmányt 2007 és 2010 között készítették az európai uniós IDEFICS (Táplálkozás- és Életmód Indukálta Egészségi Hatások Meghatározása és Megelőzése Gyermekeknél és Csecsemőknél) elnevezésű projekt keretében. Az eredmények egyértelmű összefüggést mutattak ki a gyerekek televíziózási és üdítőital-fogyasztási szokásai között - olvasható a ScienceDaily című ismeretterjesztő hírportálon.

kola

,,A több televíziót néző gyerekek nagyobb valószínűséggel fogyasztottak ilyen italokat" - húzta alá a tanulmányban részt vevő Stina Olafsdottir, az egyetem PhD hallgatója. ,,Valójában minden tévénézéssel töltött újabb óra 50 százalékkal növelte a cukros üdítők rendszeres fogyasztásának valószínűségét."

A kutatók azt is kimutatták, hogy az élelmiszerreklámoknak fokozottabb mértékben kitett gyerekek nagyobb valószínűséggel fogyasztottak rendszeresen cukrozott üdítőket, a kezdeti vizsgálat után két évvel végzett utótanulmány során.

A tévéreklámoknak való kitettség ugyanakkor nem ad teljes magyarázatot a tévézési szokások és a cukrozott üdítők fogyasztása közötti összefüggésre - hangsúlyozták a szakemberek.

Hozzátették, valószínű, hogy maga a tévéműsor is számít, vagy az is lehet, hogy a gyerekek egyszerűen szeretnek ilyen típusú italokat fogyasztani tévénézés közben. A tanulmány eredményeit az International Journal of Public Health című folyóiratban közölték.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.