A vényköteles gyógyszert vagy gyógyszereket rendszeresen szedő krónikus betegek körében végzett felmérések rámutatnak: míg 2010-ben a kiváltók 22 százaléka tapasztalta, hogy gyógyszerésze olcsóbb tablettát ajánl fel a vásárlás során, addig a tavalyi év második felében közel másfélszeres, 36 százalék volt a jelenséget tapasztalók aránya.
Mindezzel szemben a betegek attitűdje nem változott a patikusi helyettesítés kezdeményezése tekintetében: 2010-ben a krónikus panasszal küzdők 9, 2012-ben 11 százaléka vallotta, hogy szinte minden alkalommal rákérdez erre a lehetőségre.
A gyógyszerek ára csökkent, a terhek megítélése nem változott
A vizsgált két évben a betegek által vényköteles gyógyszerekre költött összegek átlagos értéke jelentősen csökkent. 2010-ben havonta közel 5.800 forintot adtak ki a páciensek ilyen céllal, 2012-ben már csak 4.400 forintot.
Az így kifizetett összeg 2012-ben a betegek 35 százalékának jelentett komolyabb anyagi terhet, de 65 százalékuk számára elfogadható volt, közülük sokan akár többet is hajlandóak lettek volna fizetni a jól bevált gyógyszerért.
Mindenesetre az elgondolkoztató, hogy a költségek ilyen szempontú megítélése már 2010-ben is hasonlóan alakult, egy fontos különbséggel:- ahogyan a fentiekben utaltunk rá - idő közben jelentősen csökkent a vényköteles tablettákért fizetendő térítési díjak mértéke.
Számokban kifejezve mindez azt jelenti, hogy amíg korábban a páciensek átlagosan havi 13.500 forintos gyógyszerköltséget minősítettek rendkívül jelentősnek, addig 2012-ben 9.500 forint volt ennek mértéke.
Természetesen fontos figyelembe venni, hogy a vizsgált időszakban komolyan éreztette hatását illetve rontotta a fogyasztók vásárlóerejét a gazdasági válság, megfogalmazódó kérdés ugyanakkor, mennyire érzékelik tudatosan a fogyasztók a gyógyszerek árának változását, mennyiben tekintik „természetesnek” a költségek ilyen természetű mérsékelését, és hogyan hatnak ezek a folyamatok a gyógyszer, mint érték fogalmának megítélésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.