Egy program során, melyben a gyermekek édesanyjukkal folytatott játékait ösztönözték, kiderült, hogy az együttlét növeli felnőttkori intelligenciájukat, és kevésbé lesznek erőszakosak. A vizsgálatok 20 évvel ezelőtt értek véget, azóta ez a negyedik után követéses összefoglaló.
„A legizgalmasabb az erőszakos viselkedés csökkenése, mert erről korábban nem tudtunk.”- magyarázza Dr. Susan Walker, a kísérlet vezetője, aki a jamaicai Nyugat-Indiai Egyetem professzora.
1980-ban a kutató és kollégái129 jamaicai kisgyereket kezdett el vizsgálni és figyelemmel követni:olyanokat, akiknek a fejlődése késett, ráadásul elszegényedett területeken nevelkedtek. Egyik részüket bevonták afejlesztő programokba, másik részük kiegészítő tápszereket kapott, egyik részük fejlesztést és tápszert is kapott, míg a negyedik csoport egyikben sem részesült.
A fejlesztő tevékenységet egy szakember heti látogatása jelentette, aki megtanította az édesanyának, hogyan játsszon gyermekével, hogyvonja be gyerekét a mindennapi tevékenységekbe, valamint új játékokat és könyveket is vitt az édesanyák számára. A tápszert kapók heti 1 kg anyatej alapú tápszert kaptak. A foglalkozások két évig tartottak.
Jelenleg a gyerekek22 évesek, átlagosan 6 ponttal magasabb az IQ-juk, mint azoknak a társaiknak, akik nem részesültek a fejlesztő foglalkozásokban. „Elemi fontosságú a kora gyerekkori fejlesztés!” - jegyzi meg a kutató. A gyerekek, akikkeltöbbet foglalkoztak, 65 százalékkal kisebb valószínűséggel vettek részt verekedésekben és erőszakos cselekményekben felnőttkorukban, ráadásul jobban teljesítettek matematikából és a szövegértésük is jobb volt.
A tápszeres csoportnál nem tapasztaltak hasonló hatásokat. Egyik tényező sem befolyásolta a felnőttkori alkohol- és cigarettafogyasztást, a fiatalkori terhességek számát, vagy a középiskola utáni továbbtanulást. Társaikkal összehasonlítvaalacsonyabbak maradtak, valószínűleg a csecsemőkori szegényesebb táplálás következtében.
A vizsgálat nem keresett magyarázatot a jobb teljesítmény okára. Feltételezhető, hogy a gyerekeknek magasabb elvárásai alakultak ki önmagukkal szemben, aminek hatására javult az iskolai teljesítményük is.„A kora gyerekkori fejlesztés hatása évekkel később is érezhető: hatására javul az iskolai teljesítmény, csökken az agresszív magatartás.”- állítja Dr. Benard Dreyer gyerekgyógyász professzor (New York Egyetem Orvosi Kar), aki a kutatásban nem vett részt.
Szerinte hasonló programokat kellene indítani az Egyesült Államok szegény gyerekeinek és a fejlődő világban is, bár ennek költségvonzatait nem vizsgálták. A vizsgálat értékét emeli, hogy igen jól megtervezett, sok éven át tartó utánkövetési munkának az eredménye. Walker szerint a korai fejlesztést a fejlődésben és növekedésben elmaradt gyerekek számáraaz alap gyermekgyógyászati ellátásrészévé kellene tenni, éppúgy, mint a védőoltásokat.A közlemény a Pediatrics című folyóiratban jelent meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.