A gyermek nyelve a játék

mentális
PUBLIKÁLÁS: 2011. április 19. 17:26
Bizonyára sokaknak rejtélyesnek tűnhet, hogyan képes felvenni a kapcsolatot a gyermekpszichológus egy 5-6 vagy akár 10 éves gyermekkel, milyen eszközökkel tudja kideríteni, mi lehet a gyermek problémájának gyökere, illetve milyen módon tudja orvosolni ezeket a nehézségeket.

Vajon hogyan képes felvenni a kapcsolatot a gyermekpszichológus egy 5-6 vagy akár 10 éves gyermekkel? A megoldás a játékterápiában rejlik.

Bizonyára sokaknak rejtélyesnek tűnhet, hogyan képes felvenni a kapcsolatot a gyermekpszichológus egy 5-6 vagy akár 10 éves gyermekkel, milyen eszközökkel tudja kideríteni, mi lehet a gyermek problémájának gyökere, illetve milyen módon tudja orvosolni ezeket a nehézségeket.

Fejlődés-lélektani tény, hogy a gyermekek kognitív éretlensége miatt kevésbé képesek érzelmeik, gondolataik megfogalmazására, az úgynevezett introspekciós készségük még gyenge, tehát saját gondolataikat, érzéseiket még képtelenek átlátni és megfogalmazni, így azok a fajta pszichoterápiás megközelítések, amelyeket felnőtteknél sikeresen alkalmazhatók, a gyerekek esetében kudarcot vallanának. Nem véletlen, hogy a pszichológusok képzése során is elkülönül a gyermek, illetve a felnőtt klinikai terület.

70ur3vlz

A gyermek nyelve a játék, a rajz, a különböző mozgásos tevékenységek, az egészséges fejlődése része az elmélyült játékra való képesség. Ki kell emelnünk, hogy itt olyan játékokra gondolunk, amelyek képzelőerőt, kreativitást igényelnek, tehát IGAZI játékokra. A készen kapott, saját fantáziaműködést gátló játékok, például bizonyos videojátékok inkább ellenkező hatást válthatnak ki.

Bármilyen lelki probléma felbukkanásánál a gyermekpszichológusok mind a diagnosztikai folyamat során - tehát amikor a problémák hátterére, esetleges kiváltó okaira szeretnénk fényt deríteni - mind a terápia során, amikor ezeket szeretnénk megoldani, megszüntetni, a játék eszközeit alkalmazzák. Hangsúlyoznunk kell, gyermekek esetében különösen igaz, hogy a pszichoterápia során a diagnosztikai és terápiás folyamatok nem különíthetők el élesen, a diagnosztika során is elindul a gyógyító/gyógyuló folyamat, amelynek egyik oka a közös eszköztár: a játék.

40zgkey22

A játékterápia során a gyermek belső problémája, mely lehet tudatos vagy tudattalan, szimbolikus formában megjelenik, és a terapeuta ezen a szimbolikus síkon kapcsolódni tud a gyermekhez. Kettejük között kialakulhat egy szimbolikus nyelvrendszer, amelyet a terapeutának ugyan le kell fordítania a valóság nyelvére, de ezt a gyermekkel nem szükséges, sőt sok esetben kifejezetten káros közölnie. Ugyanis pontosan a játék teszi lehetővé azt, hogy a gyermek kevésbé félelmetes formában tudjon gondolkodni és beszélni a problémáiról. A szimbólumrendszert a valóság nyelvére a terápiás munka során inkább csak a szülők és a környezet számára szükséges lefordítanunk.

twfqow0n2

A játékterápiának több fajtája ismert, elkülöníthetünk csoportos foglalkozásokra alkalmas játékokat. Például gyermekpszichodráma, élmény- és kalandterápia, illetve egyéni terápiában alkalmazott eszközöket: bábjáték, világjáték, rajzolás, festés, illetve bármilyen kreatív tevékenység, saját társasjáték elkészítése.

Nincsen éles határ abban a tekintetben, hogy a játékterápiás eszközök milyen életkorig alkalmazhatók, hiszen egy igazán nyitott és szabad felnőtt is élvezettel játszik. Természetesen vannak bizonyos szakaszok, amikor a gyermekeknek/fiataloknak ellenérzéseik lehetnek az ilyen eszközökkel szemben, például a kamaszkor elején, ezért fontos mindig az egyedi esetre érzékenyen és rugalmasan alkalmazni a játékterápiát.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.