A szavak már akkor is fontos szerepet játszanak a kisbabák érzékelésében, mielőtt elkezdenének beszélni, állapította meg egy új tanulmány.
Egy három hónapos csecsemő esetén a szavak sokkal jobban befolyásolják a kognitív tesztek eredményét, mint azoknál a kicsiknél, akik másféle hangokat hallottak, közöttük zenei hangokat is -állították a kutatók. A tanulmány során azok a csecsemők, akik szavakat hallottak, a kategorizálás jeleit mutatták, míg a hangsorokat hallók nem.
Háromhónapos babáknak halakat ábrázoló képsorokat mutattak, melyeket szavakkal illetve búgó hanggal társítottak. A szó-csoport tagjainak például ezt mondták: ?Nézd meg a tomát" (kitalált szó a halra), amint egyenként megmutatták nekik a képeket. A többiek búgássorozatokat hallottak, melyeket gondosan illesztettek a hanghoz és az időtartamhoz. Ezután egy halat és egy dinoszauruszt egymás mellett ábrázoló képet mutattak nekik, és a kutatók megmérték, hogy mennyi ideig nézték a gyerekek. Ha kialakult bennük a kategória fogalma, hosszabban nézték az egyik képet, mint a másikat.
A szerzők szerint az eredmények kiemelkedő jelentőségűek. Felfedezték, hogy habár a szavakat és hangokat halló csoportban levő gyerekek ugyanazokat a képeket látták ugyanannyi ideig, azok, akik a szavakat hallották, megalkották a ?hal? fogalmi csoportot. Akik a hangokat hallották, azok viszont nem. "Már a három hónapos kisbabákra is különös hatást gyakorolnak a szavak, mely segíti a kategóriaalkotás képességét.? ? mondta Susan Hespos, a Northwestern Egyetem pszichológus adjunktusa, a tanulmány egyik szerzője. ?Ezek a felfedezések alkotják a legkorábbi bizonyítékot arra, hogy milyen összefüggés van a szavak és a tárgykategóriák között.?
46, teljes időre született, 2-4 hónapos csecsemő vett részt a kísérletben. Minden korcsoport tagjait kétfelé osztották véletlenszerűen. A nyelvi csoport résztvevőinek mindegyikénél az angol volt a fő nyelv otthon. A többi gyerek a hangcsoportba került.
"Azt gyanítjuk, hogy az emberi beszéd, különösen, amit a gyerekek felé intézünk valami módon a környező tárgyakra irányítja a kicsik figyelmét, mely elősegíti a kategorizálást.? ? mondta Sandra Waxman, társszerző, pszichológus professzor. ?Feltételezzük, hogy idővel ez az általános figyelmi hatás tovább csiszolódik, ahogy a gyerekek kezdik kiválogatni az egyes szavakat a folyékony beszédből, különbséget tesznek köztük és a fajtáik között, majd jelentéssel azonosítják be azokat.?
Az eredményeket a Child Development című folyóirat március-áprilisi számában teszik közzé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.