Valódi vagy hamis cukor? Agyunk képes különbséget tenni

friss hírek
PUBLIKÁLÁS: 2010. január 06. 00:00
A legújabb kutatások szerint agyunk képes felismerni a hamis cukrokat, azaz azokat az édesítőket, amelyek a cukrok tulajdonságaival rendelkeznek, de mégsem valódi cukrok.

A legújabb kutatások szerint agyunk képes felismerni a hamis cukrokat, azaz azokat az édesítőket, amelyek a cukrok tulajdonságaival rendelkeznek, de mégsem valódi cukrok.

Az első mesterségesen előállított édesítőszert, a szacharint a XIX. században fedezték fel, és népszerűsége azóta is töretlen. Persze az eltelt időben kismillió más édesítőszer tűnt fel a piacon: ciklamát, aszpartám, szukralóz. Egyes, a 80-as években végzett kutatások szerint a mesterséges édesítők éppen, hogy arra ösztönzik az embereket, hogy többet egyenek, hiszen stimulálja az étvágyukat, anélkül, hogy csillapítaná azt.

A Colorado Egyetem kutatója, Dr. Guido Frank kutatása során azt vizsgálta, miképp reagál agyunk a szukralózra és a szacharózra (ez utóbbi a közönséges kristálycukor). 3356
A 12 női önkéntesnek Frank hasonló tulajdonságokkal és ízzel rendelkező édesítőt és valódi cukrot adott, majd funkciós mágneses rezonancia vizsgálattal (fMRI) megvizsgálta agyukat, miként reagálnak rá.

Az eredmények szerint a kristálycukor erősebb reakciókat vált ki az agy jutalom központjában, a szukralóz viszont jobban stimulálja az ízleléssel kapcsolatos agyi területek működését. Frank szerint ez azt jelenti, hogy a szukralóz bár aktiválja a jó íz élmény kialakulásához szükséges agyi régiókat, de a jutalomközpontot nem.

"Ez arra ösztönözhet, hogy a későbbiekben édeset, vagy kalóriadúst együnk" - nyilatkozta a szakember. Ezek az eredmények azt sugallják, hogy agyunk már akkor képes felismerni az adott táplálékot, amikor az még csak a tápcsatorna legelején van.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.