Azt csinálom, amit én akarok

friss hírek
PUBLIKÁLÁS: 2010. január 27. 00:00
Kevesebbet és kevesebbszer nézünk együtt tévét. ?Egyre inkább érvényesül az egyéniségünk, a tévéműsor megválasztása terén is.?

Kevesebbet és kevesebbszer nézünk együtt tévét. ?Egyre inkább érvényesül az egyéniségünk, a tévéműsor megválasztása terén is.?

Jakob Bjur, a svéd Göteborgi Egyetemen leadott disszertációjában a társas tévénézés eltűnő hagyományairól számolt be. Az Újságírás, Média és Kommunikáció szakon tanuló hallgató a társasági tévénézést vizsgálta.

A múltban a tévénézés társas cselekvés volt, ami összehozta az embereket. Az egész család ugyanazt a műsort nézte ugyanazon a készüléken. Mikor másnap bementek a munkahelyükre, majdnem teljesen biztosra vehették, hogy a munkatársaik is pont ugyanazt látták.

Mára teljesen megváltozott a helyzet. Ami valaha egységbe kovácsolt minket, mára az elszigetelés eszközévé lett. A legtöbb családban több készülék is található, külön szobában néznek eltérő műsorokat, már ha tévéznek egyáltalán. Sőt, a csatornaválaszték olyan hatalmas méreteket öltött és olyan változatos, hogy egész kevés olyan műsor akad, ami másnap téma lehet a munkahelyi büfében. 38291999-ben a közös tévézés 45 %-ot tett ki, ami 2008-ig 37 %-ra esett vissza. ?Egyre inkább előtérbe kerül az egyéniségünk, a tévéműsorok megválasztása terén is. Meggyőződésem, hogy ez a trend a jövőben is folytatódik. A tévéműsor már nem kovácsol bennünket eggyé, nem számít egyesítő erőnek.? ? mondta Jakob Bjur.

Maradtak azonban még olyan programok, melyek valóban nagy nézőközönséget vonzanak, pl. zenei versenyek és futballmérkőzések. A televíziózás szerkezete azonban már nagyon eltér attól, amilyen egy évtizeddel ezelőtt volt. Több adó van, több csatorna, több féle módon elérhetők és erős köztük a versenyhelyzet. A nézőkért folyó harc arra késztette a tévétársaságokat, hogy megtalálják a maga csatornájukat, mint hogy olyan műsorokat keressenek, melyek nagy nézősereget vonzanak. A TV 4 például egy csatornával indult, ma azonban már 30 csatornán sugároznak az északi országokban

"Az emberek még mindig fecsegnek. De már inkább az interneten, speciális csoportokban .? ? mondta Bjur. A széttöredezett nézőközönség azonban gazdaságilag igen előnyös: nem kell semennyit sem költeni a célcsoportok eléréséért. Könnyű megtalálni a kisgyerekes szülőket, az építkezés vagy éppen a divat iránt érdeklődőket.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.