Vita egy kétévessel

nevelés
PUBLIKÁLÁS: 2012. január 04. 15:13
Egy régi mondás szerint olyan, mint az angol időjárás: ha nem tetszik, várj egy percet, s meglátod, változni fog. De félre téve a tréfát, most nézzük, mit is tehetünk, hogy meggyőzzünk valamiről egy hisztis totyogót. A gyereked egy és három éves kor között megtanul járni, beszélni, viselkedni, de az összes csodaszép dologgal együtt arra is rájön, hogy létezik egy szó, amivel valamit kezdenie kell, és ez a szó a NEM.

A gyerekek viselkedése egy és három éves kor között meglehetősen problematikus, mondhatnánk viharos.

Egy régi mondás szerint olyan, mint az angol időjárás: ha nem tetszik, várj egy percet, s meglátod, változni fog. De félre téve a tréfát, most nézzük, mit is tehetünk, hogy meggyőzzünk valamiről egy hisztis totyogót. A gyereked egy és három éves kor között megtanul járni, beszélni, viselkedni, de az összes csodaszép dologgal együtt arra is rájön, hogy létezik egy szó, amivel valamit kezdenie kell, és ez a szó a NEM.

Így aztán, a sok feledhetetlen élmény mellett, jut bőven frusztráció gyereknek és szülőnek egyaránt ebben az időszakban. Nézzük, mit tanácsolnak a szakértők az eHow.com-on, és hogyan tudjuk átvészelni ezeket a fejlődési mérföldköveket!

Ami biztosan megtörténik

Amikor az édibédi kisbabából hirtelen totyogó válik, a szülők egyre gyakrabban kerülnek szembe kérdésekkel: milyen viselkedést nevezhetünk normálisnak? Sokszor ugyanis azt látjuk, hogy gyermekünk hirtelen egy teljesen más személyiségként kezd el viselkedni.

A jó hír, hogy az egy és három év közötti gyerekek egy egész sor olyan dolgot produkálhatnak, amit a szakirodalom még normálisnak tart: ütés, harapás, önzés, sőt, még a totális dühroham is gyakori ebben a korban. A szülők hajlamosak arra, hogy mindezt úgy fogják fel, mint neveletlen viselkedést, pedig ezek a negatív cselekedetek csupán azt jelzik, gyermekünk éppen kiengedi a gőzt, és küzd az életében felmerülő frusztrációkkal, és/vagy próbálja felénk lekommunikálni érzéseit.

11471

Ezek a helyzetek ugyanakkor arra is alkalmat nyújtanak, hogy a gyerek tanuljon, fejlődjön: ilyenkor a szülő segíthet neki megérteni, miért érez úgy, ahogy, s együtt megtalálhatják a módját annak, hogyan fejezze ki a pici ezeket az érzéseket más módon.

Értsük meg a viselkedését!

A gyerekek ilyenkor feszegetik a határokat, ez mozgatja legtöbb cselekedetüket. Nem csupán azért viselkednek úgy, ahogy, mert valami újat, esetleg konfliktusokat keresnek, egyszerűen csak most tanulják meg, mi az, ami elfogadható.

Ha megértjük a viselkedésüket, máris közelebb kerültünk hozzá, hogy mi magunk is jól reagáljunk, s egyúttal mi is megnyugodjunk. Az is tény, hogy a pici növekvő függetlenségi igénye nem mindig társul verbális fejlettséggel, sőt, érzelmi érettsége is elmaradhat attól.

A szülő akkor cselekszik helyesen, ha hirtelen reakciójával nem saját frusztráltságát fejezi ki, inkább megkísérli kideríteni, hogy ,,mit próbál nekem elmondani a gyerekem?" Mivel a totyogók beszédkészsége ilyenkor még fejlődő fázisban van, el sem tudjuk képzelni, mekkora hatása lehet, ha a saját érzelmeink kifejezése helyett lekommunikáljuk, amit ő nem volt képes.

Mondjuk: ,,Áhá! Azért vagy dühös, mert nem eheted meg azt a sütit most azonnal!" Ezzel segítünk a kicsinek megérteni a benne feszülő érzéseket, és azt is elősegítjük, hogy legközelebb másként kommunikálja le azokat.

lx7z8uqy1

Hogyan oldjuk meg a problémát?

Természetesen az, hogy értjük a gyerek viselkedését, még nem jelenti azt, hogy elfogadhatónak is tartjuk. Őszintén szólva, legtöbbször az ellenkezője az igaz, de azáltal, hogy tudjuk, mi a viselkedés mozgatórugója, már kezünkben is van a kulcs - mindkettőnk számára - hogy együttműködhessünk a megoldásban.

Állítsunk fel logikus határokat és legyünk következetesek a következményeket illetően! Ha így teszünk - és nem kezdünk magunk is dühöngeni - a gyerek meg fogja tanulni, hogy bizonyos viselkedésformák elfogadhatatlanok, és nem lehet elérni velük a kívánt hatást.

Saját magunkat is fejleszteni kell, hogy tudjuk, egy ilyen helyzetben mi az, ami leginkább lenyugtat minket. Fogadjuk el a gyermekünket és kövessük, ott ahol éppen tart individualizmusa a fejlettségben! Ha nyilvánosan csinál valami elfogadhatatlant, ne reagáljunk, inkább vigyük egy félreeső helyre és kettesben, nyugodtan beszéljük meg vele a problémát.

Például, ha megüt egy másik gyereket, vigyük félre, és magyarázzuk meg neki, hogy ez nem elfogadható viselkedés. Tanítsuk meg az együttérzésre is: menjen oda a másik babához, és kérdezze meg, hogy jól van-e. Ez minimalizálhatja az elfogadhatatlan viselkedésformákat.

A szabályok és az előre eltervezett struktúrák hasznosak, de azt is be kell látni, ha adott esetben nem úgy működnek, ahogy szeretnénk. Ha például a gyerek beteg, a normál körülmények között működő következmények nem fogják elérni a kívánt hatást, ahhoz pedig, hogy a gyerek jól reagáljon, nekünk is következetesnek kell lennünk! Ha például, ebédidőben rángatjuk le a gyereket vásárolni, ne csodálkozzunk, ha nem viselkedik megfelelően!

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.