Ha a gyerek iskolai teljesítménye erőteljesen ível lefele és már mozog a léc, nem kell rögtön a legrosszabbra gondolni, mivel a pótvizsga elkerülhető. Ehhez meg kell vizsgálni a többszereplős folyamat valamennyi tényezőjét. A sikeres végkimenetel alapvető feltétele, hogy ne a véghajrában realizálja a szülő, hogy gond van a csemetével a suliban.
Tanár-szülő viszony
A szülő feladata, hogy gyermeke tanulmányait és iskolai teljesítményét nyomon kövesse. Erre egyrészt az ellenőrző rendszeres ellenőrzésével, másrészt a szülői értekezletek és fogadóórák látogatásával is sor kerülhet. Tehát a tanár-szülő kapcsolat elengedhetetlen része a folyamatnak.
Az iskolai teljesítmény
Ha a gyermek nem teljesít jól a suliban és egyre inkább a pótvizsga irányába húz az eddigi munkái alapján, annak több okai is lehet. Ahhoz, hogy véglegesen megszűntethetőek legyenek a tanulmányi nehézségek, tisztában kell lennünk, mi váltja ki azokat, és annak megfelelően kezelni a gondot.
A probléma forrásai
A rossz bizonyítvány okai rendkívül változatosak lehetnek. Függ a gyermek szociális helyzetétől, az esetleges családi zavaroktól, a tanulási nehézségektől - amik a tananyag megértését is akadályozhatják -, de ezek mellett gyakran a kamaszkori dac, vagy a tanár iránti ellenszenv is kiválthatja a tanulás elhanyagolását. Ahogy minden gyerek más - beleértve az élethelyzetét, felfogását, viselkedést stb. -, úgy esetenként különböző okokra vezethető vissza a rossz teljesítmény.
Motiváció
Az okok feltárása szükséges, de közel sem elégséges feltétele a pótvizsga elkerülésének. Ahhoz, hogy a fiatal iskolai munkája és ezzel együtt a tanulmányai, jegyei javuljanak, motivációra van szükség. Sajátmagának kell belátnia, mennyire fontos az alapvető tudás elsajátítása, ahhoz, hogy a későbbiekben olyan életet élhessen, amilyet szeretne. Ezt leginkább azért nehéz megértetni a gyerekekkel, mivel számukra ezek túl távoli képzelgések, így nem is tudja reálisan szemlélni őket. Itt jelenik meg ismét a szülő és a tanár befolyásoló ereje.
Még időben
Már tudjuk, hogy a gyerkőc rosszul tanul, talán sejtjük is, hogy mi ennek az oka, és mindent elkövetünk, hogy változtassunk a fennálló helyzeten. A megfelelő motiváció megtalálása sokkal nehezebb feladat, mivel a külső behatásokat - fenyegetést és büntetést - ki kell zárnunk. A legfontosabb, hogy önmagától érezzen rá a tanulás ízére és a tudás pozitívumaira. Miközben ezen fáradozunk, folyamatosan figyelnünk kell az utat vesztett gyerekre, ami a délutáni tanulásokat és egyes esetekben magántanár bevonását jelenti. Ha ezeket mind sorra vesszük, illetve betartjuk, egy éles kanyarra könnyen vehetjük az akadályt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.