Kapjuk elő a kerékpárokat, és használjuk minél gyakrabban. Felpezsdíti a testünket, megnyugtatja az idegeinket, és még jól is szórakozunk közben.
Nemcsak nagyszerű zsírégető, de remek kedélyjavító is, kiváltképp, ha gyakorlása közben a természet szépségeiben gyönyörködhetünk.
Mint munkába járó eszköz, sokak számára nagy segítséget jelent a reggeli-délutáni stressz elkerülésében illetve levezetésében. Mivel a kerékpározás a környezetre való nagyfokú odafigyelést igényel, kiváló gondolatelterelő módszer lehet, ami a stressz csökkentésének összes pozitív hatását magában foglalja.
A kerékpározás egészségügyi hatása
A legfontosabb egészségügyi vonatkozás, hogy kiválóan edzi a szív- és vérkeringési rendszert. Kerékpározás közben a légzésszám emelkedik és a szív munkája fokozódik, a pulzus nő, a vérnyomás emelkedik, ezáltal a vérkeringés élénkül, ami azt jelenti, hogy a szervezet sejtjeihez azonos idő alatt nagyobb mennyiségű oxigén jut el, mint nyugalomban.
A rendszeres kerékpározás nagymértékben javítja a terhelhetőséget, a szervezet fizikai teljesítőképességét, kedvezően befolyásolja a vér zsírsav- és lipidtartalmát. Csökkenti az elhízást és rendszeres gyakorlással nagyszerűen megelőzi azt. Az ízületekhez kíméletes, jóval kisebb terhet ró az azokra, mint a kocogás vagy a futás.
Egy órán át tartó, alacsony intenzitású kerékpározás kb. 300kcal-t igényel, amely lehet nagyon kedvező a fogyókúra szempontjából, mivel az elvesztett energia nagy része a zsírokból származik. A kerékpározás az egyik legalkalmasabb mozgásforma a szív-és érrendszer állapotának karbantartására és javítására.
Mire figyeljünk oda?
A kerékpározók jobban ki vannak téve a kipufogógázok káros hatásainak, hiszen a kerékpározás gyakoribb és mélyebb levegővételekkel jár, ezért nagyobb mennyiségű szennyező anyag kerül a tüdőbe.
A nagyvárosi kerékpárutak többsége a legnagyobb szmog terheléssel járó buszsávok mellett található. A nagyvárosi bringásoknak ezért ajánlott a légszűrő maszk használata, ami a szennyező anyagok közel 95%-át képes kiszűrni.
A gyakran zsúfolt városi forgalomban, ahol sem az autósok, sem a kerékpárosok nem nagyon tartják be a közlekedési szabályokat, a balesetveszély is fokozott. Legyünk körültekintőek, figyeljünk velünk kerekező gyerekeinkre is fokozottan, és tartsuk be a szabályokat!
Figyelmeztetés férfiaknak!
Egy férfiembernek nem ajánlatos heti 5 óránál többet kerékpároznia, mivel így nagymértékben csökkenhet a spermiumok száma. A kutatók szerint ennek a heréket ért folyamatos trauma az oka, hiszen kerékpározás közben sokszor a nyereghez ütődnek illetve állandó súrlódásnak vannak kitéve. A súrlódás következményeképp a herék hőmérséklete emelkedik, ami szintén negatívan befolyásolja a spermiumok termelését.
Emellett a mai kerékpárdesign sem tesz jót a férfiaknak, mivel a modern bicikliken a testsúly nagy része a férfi nemi szervekre nehezedik, ami túlságosan nagy terhelést ró a lágyéki terület érrendszerére. A formatervezett nyergekben kerékpározó férfiaknál a lágyéki terület vérellátása akár 80%-kal is csökkenhet, és ez hosszabb távon erekciós diszfunkcióhoz vezethet.
A nyeregpozíciót úgy állítsuk be, hogy a testsúly az ülőcsontra nehezedjen, vagy cseréljük ki a formatervezett nyerget egy előreugró orr rész nélküli változatra, ami ugyan nem a legdivatosabb, de egészségesebb.Kerékpárvásárlás orvosi szemmel
Van ellenjavallat is
A kerékpározás ellenjavallt akkor, ha aranyerünk, vagy gerincsérvünk van. Az aranyeret maga a bicikli is előhozhatja, így fontos, hogy olyan ülést válasszunk, amely puha, és lehetőleg gél jellegű anyaggal van töltve. A gerincsérvet súlyosbíthatja a görnyedés
A választáskor fontos, hogy a váz felsőcsöve az ágyékunk alatt legyen, az az optimális, ha a cső 5 centivel van lejjebb. Egy átlagos testméretű 180 centis felnőttnek általában a 17, vagy a 18 collos váz megfelelő. Mountain bike esetében kisebb, országúti bicikli esetében nagyobb váz optimális
Az optimális ülésmagasságot kétféleképpen határozhatjuk meg. Az egyik az, ha a csípőnk magasságához igazítjuk, a másik pedig az, ha felülünk a kerékpárra, a pedálra helyezzük a talpunk elülső részét, és úgy állítjuk be az ülést, hogy a hajtókar legalsó helyzetében a lábunk nyújtott legyen, a talpfejünk pedig vízszintesen álljon
A váz hosszúsága is kulcsfontosságú, ha hosszú, akkor feláldozzuk a fordulékonyságot, ha túl rövid, akkor a bicaj nehezen kontrollálható lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.