Létörténet

gyümölcs
PUBLIKÁLÁS: 2012. január 03. 09:54
Az emberiség ősidők óta fogyasztja a gyümölcsök kipréselt levét, ám a világ népességének jelentős növekedése, illetve az igények kielégítése miatt, az élelmiszeriparnak elő kell állítani biztonságos italokat. Az alkoholmentes italok ,,királya" a gyümölcslé, mely az adott gyümölcsből préseléssel, sajtolással nyert, a gyümölcs levére jellemző színű, illatú lé.

Az alkoholmentes italok fogyasztása az emberi táplálkozás egyik legfontosabb része.

Az emberiség ősidők óta fogyasztja a gyümölcsök kipréselt levét, ám a világ népességének jelentős növekedése, illetve az igények kielégítése miatt, az élelmiszeriparnak elő kell állítani biztonságos italokat. Az alkoholmentes italok ,,királya" a gyümölcslé, mely az adott gyümölcsből préseléssel, sajtolással nyert, a gyümölcs levére jellemző színű, illatú lé.

Gyümölcslének tekintendő a sűrítményből előállított termék is, ha az a gyümölcsből közvetlenül nyert lével azonos érzékszervi, és analitikai tulajdonságokkal rendelkezik. A gyümölcslé tehát 100 százalékban az adott gyümölcs leve, amely hozzáadott cukrot, színezéket és tartósítószert nem tartalmazhat!

A gyümölcsnektárt gyümölcsléből, gyümölcslé-sűrítményből, gyümölcsvelőből vagy ezek keverékéből, víz és cukor hozzáadásával (esetleg cukor hozzáadása nélkül) állítanak elő. A gyümölcstartalom ebben az esetben 25 és 50 százalék között van, gyümölcstől függően.

A tényleges gyümölcslé- vagy gyümölcsvelő-tartalmat a terméken minden esetben fel kell tüntetni! Cukorbetegek, illetve testsúlygyarapodást elkerülni kívánók részére ,,csökkentett energiatartalmú gyümölcsnektárok"-at gyártanak, amelyekhez cukor helyett - jogszabályban engedélyezett - édesítőszert adagolnak.

alma-turmix1

Ezeket ,,hozzáadott cukrot nem tartalmaz" megjelöléssel láthatják el, emellett tartósítószert egyáltalán nem tartalmazhatnak! A gyümölcsitalok minimálisan 12 százalék (tömeg) gyümölcslevet, vagy gyümölcsvelőt tartalmazó termékek.

Gyártásukhoz gyümölcsalapanyagok, cukor, méz, édesítőszerek, ivóvíz, ásványvíz használható fel, de engedélyezett egyes adalékanyagok, színezékek és aromaanyagok alkalmazása is. A terméken minden esetben fel kell tüntetni a gyümölcslé vagy gyümölcsvelő tartalmát.

Ha a termék jellegét, a felhasznált gyümölcsalapanyagtól eltérő aroma adja, akkor a megnevezésben az ,,aromával készült", ,,ízű", vagy ,,kivonattal készült" megjelölést fel kell tüntetni!

Üdítők

A folyadékszükséglet kulturáltabb kielégítésére az 1880-as évektől kezdődően új termékcsoport - az üdítőital - jelent meg, amely a XX. században - Európában a második világháború után - az egész világon elterjedt. Ezeket a termékeket, vagyis az üdítőitalokat a szervezet folyadékszükségletének kielégítése céljából fogyasztják.

Természetesen, speciális összetételüknél fogva egyes üdítőitalok - pl. a kólafélék, tonikok - élénkítő, stimuláló hatást is kifejtenek. Ezektől eltekintve, az üdítőitalok fogyasztását elsősorban azok élvezeti értéke motiválja.

Magyarországon ma a legnagyobb mennyiségben gyártott és fogyasztott alkoholmentes italok az üdítőitalok, amelyek lehetnek szénsavasak - általában 3-9 g/liter szén-dioxidot használnak fel -, vagy szénsavmentes, ún. ,,csendes" italok is.

gyumolcsle14

Ezek alkoholmentes italok, amelyeket ivóvíz, ásványvíz, cukor, vagy egyéb édesítőanyagok; gyümölcsalapanyagok és növényi kivonatok; aromák és színezékek; étkezési savak; egyéb adalékanyagok felhasználásával; széndioxid hozzáadásával vagy anélkül, megfelelő tartósítási eljárással készítenek, és az előállítás helyén csomagolnak.

Más helyeken is találkozhatunk az üdítőitalok más formájával (önkiszolgáló, kiszolgált) is, amelyeket a fogyasztás helyén szörpből hígítanak. Ezek a frissítők azonos minőséget képviselnek az ipar által palackozott termékekkel.

Gyümölcstartalmú üdítőitalok esetében, ha azok csomagolt formában kerülnek értékesítésre, akkor a termékeken a gyümölcslé vagy gyümölcsvelő hányadát jelölni kell. Gyümölcsízű üdítőitalok esetében, a termék jellegzetességét kizárólag a felhasznált aroma adja. A szervezetbe bevitt ,,luxus"kalória csökkentése érdekében, hazánkban is nő az ún. ,,light" üdítőitalok fogyasztása.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.