A megfeneklett hajók könnyen okozhatnak olajszivárgást, ami potenciális szennyező forrás a folyóvizekre és az élővilágra. A WWF elfogadhatatlannak tartja, hogy egyelőre semmibe veszik a hajók navigációs és irányító rendszerének felszerelésére szóló legújabb osztrák követelményeket.
Hajózás a DunánA hajók mindössze 20 százaléka rendelkezik a megfelelő navigációs rendszerekkel és a hajóút valós állapotát ábrázoló naprakész térképekkel Ausztriában. Rossz látási viszonyok esetén emiatt jelentősen nő a balesetveszély. Az eddigi hajóbalesetek csak azért nem eredményeztek ökológiai károkat, mert a balesetet szenvedett hajók nem szállítottak veszélyes árukat.
„A hajózással foglalkozó vállalatok szigorú ellenőrzésére lenne szükség a hajózásért felelős osztrák szervek részéről mielőtt a Dunát és annak természetvédelmi oltalom alatt álló szakaszait veszélybe sodorja egy hajóbaleset miatti vízszennyezés.” - fogalmazott Gerhard Egger, a WWF osztrák munkatársa. A WWF szerint a modern navigációs rendszerek fejlesztésének és a hajókon használt alkalmazásuknak ki kell egymást egészítenie, és az erre szánt többmilliós fejlesztéseket össze kell hangolni.
Ausztriában évente közel 10 millió tonna árut szállítanak a Dunán, és egyre gyakrabban fordul elő, hogy a navigációs hiányosságok balesetekhez vezetnek. Mindez jelentős veszélyt jelent az itt található egyedülálló élőhelyekre nézve. „Egy olajszivárgás a Donau-Auen Nemzeti Park területén igazi természeti katasztrófát okozna, amit bármi áron el kell kerülni.” - figyelmeztet a WWF, a világ legnagyobb természetvédelmi civil szervezete.
Az osztrák kormány 2006-ban határozta el a Duna Folyó Információs Rendszer - rövid nevén DoRIS - bevezetését. Azonban a legtöbb hajóról hiányoznak a használatához szükséges műszaki berendezések, pedig a felszerelésük mindössze 2.000 Euró körüli költséggel járna hajónként. A szállítmányozók várhatóan a jövőben sem fognak önszántukból ekkora összeget befektetni a hajózási információs rendszer fejlesztésébe. A WWF javaslata szerint ezért ideje kötelezővé tenni a hajózási információs rendszer használatához szükséges műszaki eszközök felszerelését a Dunán közlekedő valamennyi hajó számára.
„A hajóút érdekében végzett, sokmilliárdba kerülő folyószabályozási beavatkozások helyett ezekkel a jóval egyszerűbb, logisztikai-informatikai intézkedésekkel a hajókat alkalmasabbá lehet tenni a Dunán történő biztonságos közlekedésre” - fogalmazott Figeczky Gábor, a WWF hazai igazgatója. „Ez a javaslat nem csak Ausztriában, hanem Magyarországon is érvényes, ahol a zátonyok száma jóval több, mint nyugati szomszédunknál.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.