Egy gyerek, aki mesével veri a tankönyveket

Egy gyerek, aki mesével veri a tankönyveket

mese
PUBLIKÁLÁS: 2025. december 09. 12:06
A történetmesélés nem puszta gyerekszórakozás, hanem az egyik legerősebb motorja annak, hogy egy gyerek értse, átlássa és élvezze a világot. A fiam példája is mutatja: ahol mesélnek, ott nemcsak sztorik születnek, hanem szövegértés, önbizalom és egy olyan gondolkodásmód, ami később fél kézzel viszi át a tanulást.

A hetedikes fiam az a gyerek, akire egy teljes osztály figyel, ha éppen belekezd valamibe. Ha a folyosón mesél, lelassul a forgalom. A tanárnő szerint többször kellett már „kimenekíteni” a gyereket ebből a helyzetből, mert az egész hatodik bé ráragadt, és nagyjából megállt az élet a suliban. 

Én persze csak mosolygok, és közben nagyon is büszke vagyok. A fiam gyerekkora óta szinte egyfolytában beszél. Nem is beszél — történetmesélésben él. Egész kicsi volt még, amikor a plüssfiguráknak komplett színházi előadásokat tartott, pár éve beírattam bábszakkörre, ezzel a hobbijával aztán bámulatos szókincset épített magának, ráadásul imádja is, alig várja minden héten, hogy mehessen.   

És miközben én, a rokonok vagy az iskolai társasága csak azt látjuk, hogy a gyerek él-hal a történetmesélésért, egyre nyilvánvalóbb: ez az egész nem csak kedves, múlandó gyerekkori hobbi. A szövegértési tesztekben osztályelső, a tanára szerint úgy érti meg és dolgozza fel a tankönyvek sűrű szövegét, ahogy mások egy képregényt. Neki nem kell magyarázni, hogyan következik egyik gondolat a másikból, miért fontos a kulcsszó, miért kell visszakeresni egy információt — ez valahogy belülről jön. A szövegértés nála olyan természetes, mint a levegővétel.

És közben látom azt is, amitől néha összeszorul a szívem: hogy a gyerekek nagy része ma már nem tud igazán figyelni egy összetett történetre. Nem értik a többszörös jelentést, nem érzik a mondatok közötti kapcsolatot, és ha egy szövegben nincs illusztráció, már elvesznek. Az iskolai mérésekben rendre kijön, hogy sok gyerek nem tudja, miről szól a szöveg, amit éppen akkor elolvasott. Azaz nem működik a szövegértés — és nem azért, mert butábbak lennének, mint mi voltunk. Egyszerűen más világban nőnek fel: gyorsabb, villódzóbb, ugrálóbb hatások között és valahogy az írott szöveghez való viszonyuk közben félrecsúszott. 

Ehhez képest a fiam ott áll a konyhában, egy fakanállal hadonászva, és kerek egészet csinál abból, ami másnál csak szétesett mondatok halmaza lenne. A múltkor még az aranygaluska receptjét is eljátszotta nekem, rögtönzött, úgyhogy szuperül elszúrtam majdnem az egész elkészítést. 

A történetmesélés neki egyenes utat ad a tanulásban szinte minden megközelítéshez. Ezzel a képességgel könnyedén összeköt eseményeket, bármikor visszaemlékszik a részletekre, következtet, előre sejt, tervez, taktikusan gondolkodik — minden olyan birtokában van, ami később a tanulás alapja.

És ez a lényeg: nem attól lesz valaki jó tanuló, hogy tízévesen végigolvasta a komplett listáját a kötelezőknek, majd abból bemagol tíz meghatározó mondatot, vagy cselekmény elemet, hanem attól, hogy képes összerakni a világot, összefüggéseiben is átlátni dolgokat. A történetmesélés pedig erre tanítja. Aki mesél, annak dolgozik a fantáziája, finomodik a kifejezőkészsége, nő a szókincse, fejlődik az emlékezete, észrevétlenül alakul a logikája. És ettől lesz erősebb a szövegértés is — a két dolog úgy jár kéz a kézben, mint a páros táncok.

Néha látom az osztálytársain, mennyire áhítattal hallgatják. És nem azért, mert a fiam lenne a kis, környékbeli Shakespeare. Hanem mert az a gyerek, aki jól mesél, egy picit összetartja a többieket. Ő gyereknyelven szól hozzájuk, az ő szintjükön viccesek a sztorijai, nekik szólnak a mesék. 

A történeteken keresztül kapcsolódnak egymáshoz, és közben olyan finoman tanulnak, hogy észre sem veszik. A fiam is ettől szárnyal, ő jól van a szerepében, ráadásul a többieket is építi ezzel. Ő az én saját bizonyítékom rá, hogy aki hagyja a gyereket beszélni, mesélni, ötletelni, az valójában egy életre megtámogatja a tanulási útjukat.

Minden este, amikor leülünk vacsorázni és ő megint előadja, hogy „képzeljétek, mi történt ma az udvaron…”, csak hátradőlünk, és tudjuk: ez az a pillanat, amit nem érdemes siettetni. Mert miközben ő beszél, valami nagyon fontos épül benne. A saját szavaiból épít magának világot — és benne egy olyan jövőt, amiben a szövegértés és a történetmesélés nem tantárgy, hanem a természetes anyanyelv lubickolós, fejlesztő közege. 

Mit tehetsz otthon, hogy jobban menjen a történetmesélés – és vele együtt a szövegértés is?

A jó hír az, hogy a történetmesélés nem valami elérhetetlen, elit skill, hanem olyan dolog, ami otthon, pizsamában, akár vacsora közben is fejlődik. Sőt, igazából ott fejlődik a legjobban. Nálunk legalábbis rendre morzsás kenyérhéjak és csapkodó gesztusok között születnek a legjobb sztorik.

1. Kérdezz sokat – de ne iskolás módon!
Ne azt, hogy „miről szólt a szöveg?”, hanem ilyesmiket: „És szerinted miért tette ezt?”, „Te mit csináltál volna?”, „Szerinted mi lesz a következő részben?” Ezek a kérdések szépen beindítják a gondolkodást, és a gyerek észrevétlenül kapcsolja össze az eseményeket — ami a szövegértés alfája és ómegája.

2. Játsszatok szerepjátékot!
A gyerekek akkor beszélnek a legtöbbet, ha nem érzik feladatnak. Nálunk a plüssök fél napos családi drámákat élnek át, a gyerek pedig közben gyakorolja a párbeszédet, a konfliktust, a lezárást. A történetmesélés így lesz játék és tanulás egyszerre.

3. Közös instant „mi lett volna, ha…” játék
Menet közben, bolt felé, oviba, suliba menet is működik. „Mi lett volna, ha a busz hirtelen kinyílik, és egy sárkány száll ki?” — és innen indul a sztori. Minél vadabb, annál jobb. A fantázia ilyenkor dolgozik a legszebben.

4. Nevessetek, ha éppen összevissza mesél!
A mesélés nem vizsga. Ha a történet öt szálon fut, vissza lehet kérdezni: „Várj, most a robot vagy a kutya beszél?” Így tanulja meg a gyerek a tiszta szerkesztést — anélkül, hogy bármi ciki lenne számára.

5. Olvassatok együtt, de ne mindig „szépen”!
Lehet vicces hangon olvasni, lehet együtt átírni egy részt, lehet folytatást kitalálni. Az ilyen játékos olvasás csodát művel a szövegértéssel, mert a gyerek nem csak betűket kap, hanem élményt.

6. Néha engedd, hogy ő „tanítson”!
A fiam például rendszeresen elmagyarázza nekem, hogy miért fontos egy karakter motivációja. Én pedig bólogatok, mint aki sosem hallott még erről. Csodálatos, milyen komolyan veszi. Amikor a gyerek magyaráz, valójában rendszerezi a gondolatait — ami a történetek megértésének kulcsa.

7. Engedd, hogy befejezzen egy történetet – akkor is, ha öt percig készül kinyögni a végét.
A tempó az övé. Ha megadod neki ezt a szabadságot, idővel egyre gördülékenyebb lesz. A türelmünk itt kamatostul hozza vissza a gyümölcsét.

Mert a mesélő gyerek nem csak történeteket épít — hanem önmagát is.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.