Otthon csak pihenés, vagy jöhet a házi?

Otthon csak pihenés, vagy jöhet a házi?

házi feladat
PUBLIKÁLÁS: 2025. március 08. 06:00
A házi feladat kérdése az egyik legmegosztóbb téma a szülők és pedagógusok körében. Miért van szükség házi feladatra, és valóban hozzájárul-e a tanuláshoz, hogy az egész napos terhelés és napközi után még otthonra is maradjon feladat? Milyen hatással van a gyerekekre, ha a napi iskolai órák után még otthon is csak az iskolás feladatokkal bíbelődnek?

Első ránézésre talán az tűnik logikusnak, hogy a szülők többsége nem támogatja a házi feladatot. Hiszen egy kisebb gyerek esetén sokszor a szülőknek kell segíteniük, így könnyen előfordulhat, hogy az egész család délutánonként a házi feladat fölött üldögél és törpöl, ahelyett hogy közösen pihennének és a „gyerek csak gyerek lehetne”. Azonban a szülői vélemények megoszlanak a kérdésben. Naná, majd pont ebben a kérdésben ne oszlanának meg! Sokan nem ellenzik en bloc a házi feladat intézményét, de fontos számukra, hogy ne legyen túlterhelő, túlzott mértékű a csemete leterheltsége. Ez utóbbi pedig egyéni kérdés, vagyis egy tanító által könnyűnek és nem leterhelőnek ítélt házi sokszor elvihet egy egész családi délutánt, mert azt a részt a gyerkőc éppen nem érti, extra idő és magyarázat szükséges tehát hozzá. Nehéz megtalálni a feladott feladatok esetén az objektív, közös könnyű feladatokat egy harminc fős osztályt tekintve.

Az IDEA Intézet 2022-ben végzett felmérése szerint a magyar szülők többsége, 58%-a, szükségesnek tartja a házi feladatot. Ezen szülők egy része úgy véli, hogy a házi feladat nemcsak a tanulás elmélyítésére szolgál, hanem a gyerekek feladattudatának fejlesztésére is. Ez kis jóindulattal a fele a szülőtársadalomnak. (Látszik, hogy én sosem csináltam meg a matekházit)

A gyakorlás fontossága

Sokan a házi feladatot az ismétlés, gyakorlás miatt tartják elengedhetetlennek. Ahogy a sportban is alap a gyakorlás, az iskolai dolgokból is szükség lehet a gyakorlásra, hogy készséggé váljanak a tanult ismeretek. Hogy álmából ébresztve is tudja a szorzótáblát a csemete, ahhoz bizony gyakorolni kell. A házi feladat így nem csupán egy extra teher, hanem a tanulás folytatása, amely segít a tudás megerősítésében.

Több szülő abban is egyetért, hogy a házi feladatnak nem szabad túlterhelőnek lennie. Kevesebb, de rendszeres gyakorlás a cél. Nem húsz oldal, hanem inkább pár feladat, amit el nyűglődés nélkül még el tudnak végezni a gyerekek délután – nálunk a nagymama például ezen az állásponton van. Na, persze, mert a közös játszóterezésből, fagyizásból veszi el az időt az íróasztalnál való görnyedés, amikor ő hozza el a lányomat a suliból, tökéletesen megértem.

Egy másik fontos kérdés: mi történik akkor, ha a gyerek nem érti meg a tananyagot az iskolában? A házi feladat célja, hogy azt a tudást erősítse, amit az órán tanultak. De ha a gyerek nem értette meg a tananyagot, vajon hogyan tudja megcsinálni a házit? A szülők és pedagógusok között is sokaknak van aggodalma ezzel kapcsolatban, és jogosan merül fel a kérdés, hogy szükség van-e házi feladatra akkor, ha a tanuló nem kapott elegendő magyarázatot az iskolai órán. Sok esetben az a probléma, hogy ez az iskolában ki sem derül. A gyerekek nem szólnak, hogy vannak ködös pontok az anyagban, nem figyelnek, kimaradnak az infók és mire délután hazaérnek a leckével, az egy félig ismerős massza lesz csupán, amiben a szülőnek kell kutakodnia, hol is van az elakadás. Ez megint csak energia –és időigényes program.

A házi feladat hatékonysága nemcsak a gyerekek teljesítményén múlik, hanem nagyban befolyásolja azt is, hogy a családok mennyire képesek segíteni a gyerekeiket. Ahogy a kutatások is mutatják, a szociokulturális háttér nagy szerepet játszik abban, hogy a gyerekek hogyan tudnak boldogulni a házi feladattal. Az OECD adatai szerint Magyarországon a szociokulturálisan előnyösebb családok gyerekei átlagosan több mint 7 órát töltenek hetente házi feladattal, míg a hátrányos helyzetűek nem érik el az 5 órát sem. Finnországban viszont mindkét csoport ugyanannyi időt tölt a házi feladattal, ami arra utal, hogy ott az oktatás és a házi feladat mennyisége kiegyensúlyozottabb.

A házi feladat szerepe a fejlődésben – A bűvös kérdés

A szakirodalom szerint a házi feladat nem mindig hozza a kívánt eredményeket. A PISA-teszt eredményei szerint felsőbb évfolyamon még lehet pozitív hatása a házi feladatnak, de alsóban sok esetben nem vezet jobb tanulási eredményekhez. A házi feladat inkább az önállóság és a felelősségérzet fejlesztésére szolgálhat, ha nem túlterhelő.

Vagyis a nagy házi feladat kérdés nem egyértelműen eldönthető. A megfelelő mennyiségű és típusú feladatok segíthetnek a gyerekek fejlődésében, de fontos, hogy a gyerekek ne legyenek túlterheltek, és hogy az otthoni feladatok ne akadályozzák meg őket abban, hogy valódi pihenéssel töltsék a szabadidejüket. Egy ideális világban minden így is történhet.

Nektek mi a véleményetek?

Vándorsólyom

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.