Szülőként meggyőződésünk, hogy gyermekünk kivételes és egyedi. Ráadásul, mi ismerjük őt a legjobban, legyen szó a hangjáról, mozdulatairól, reakcióiról. Ám viselkedésében, fejlődésében vannak olyan általános elemek, amelyek megjelenése bizonyos korhoz, fejlődési szakaszhoz kapcsolódik. Hogyan észlelhetjük ezek eltérését, késlekedését? Mi a teendő ilyenkor? Erről szól, ebben segít a szülőknek és a gyermekek ellátásában dolgozó szakembereknek a „Gyermekút” projekt.
Kisgyermekes szülők gyakran aggódnak amiatt, hogy gyermekük megfelelően fejlődik-e. A megfordulást, felülést, kúszás-mászást várják, kicsit „meg is ünneplik” a szülők, de érthető a bizonytalanságuk, ha a tárgyak megfogásáról, az első önálló lépésekről, szavak, szókezdemények megjelenéséről kell eldönteniük, hogy rendben, időben történnek-e.
Az aggodalom természetes, de gyakran nem indokolt, hiszen a gyermekek fejlődése, bár nagyjából azonos utat jár be, nem azonos ütemben halad, magyarázza Gyermekút projekt szakmai vezetője, Dr. Kereki Judit. Ha a szülőben megfogalmazódik a gyanú, hogy gyermeke eltérő vagy megkésett fejlődésű, a legfontosabb, hogy ezt mielőbb jelezze a megfelelő szakembernek.
A gyermekek fejlődésében a fogantatástól az iskolába lépésig tartó időszak igen fontos, ezért koncentrálnak a gyermeket és a családot körülvevő ellátások, szolgáltatások erre az életszakaszra, hangsúlyozza Dr. Kereki Judit. A Családbarát Magyarország Központban zajló Gyermekút projekt célja az, hogy támogassa azokat a családokat és gyermekeket, akik segítségre szorulnak és keresik az ellátórendszer megfelelő állomásait.
Számunkra ugyanolyan fontosak a gyermekek összességét ellátó védőnői szolgálat, a bölcsődék vagy az óvodák, mint a speciális szolgáltatást nyújtó, a megkésett, eltérő fejlődésű gyermekeket ellátó pedagógiai szakszolgálat vagy az egységes gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai intézmények folytatja Dr. Kereki Judit projektvezető.
A 2017-ben indult Gyermekút projekt keretében eddig 23 könyv jelent meg a kora gyermekkori intervenció három nagy szakaszához, a felismeréshez, a diagnosztikához és a fejlesztő, terápiás munkához kapcsolódva. 12 ezer szakembert képeztek ki 22 képzés keretében, kialakítva ezáltal egy országos kapcsolati hálót. A projektben a szakemberek képzésére helyezték a hangsúlyt, illetve olyan módszertani- és tananyagokat dolgoztak ki, amelyek a legkorszerűbb szakirodalmát adják a területnek, sőt, több hazai felsőoktatási intézményben is a mindennapi tananyag részévé váltak ezek az ismeretek.
A Gyermekút projektben dolgozó szakemberek Tudásmorzsák címmel állítottak össze egy 21 részes videósorozatot, amellyel a szülők nyomon követhetik gyermekük egyes fejlődési lépéseit, de a gyermekut.hu honlapról, a Google Play és az App Store felületekről is letölthető Gyermekút applikáció is hasznos segítség a mindennapokban.
Összegezve, a célunk az – jelenti ki Dr. Kereki Judit –, hogy a kora gyermekkori intervenciós ellátás többszereplős rendszeréhez olyan támpontokat, „térképet” adjunk a családok és a különböző ágazatokban dolgozó szakemberek kezébe, amely világos ellátási utakat jelöl ki számukra. Egy korábbi vizsgálatunk szerint, ha egy adott állapot esetén nulla éves kortól kezdődik el a beavatkozás, akkor az egy éves kortól kezdődőhöz képest tízszeres a pozitív eredmény esélye. Ne feledjük, minél korábban ismernek fel és azonosítanak egy problémát, minél korábban indul el a korai fejlesztés, annál eredményesebb lesz.
A cikk megjelenését a Családbarát Magyarország Központ támogatta.
(X)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.