Ha nem akarsz meghalni, sose közlekedsz robotpilótán

Ha nem akarsz meghalni, sose közlekedsz robotpilótán

közlekedés
PUBLIKÁLÁS: 2019. szeptember 30. 09:45
Majdnem elütöttek egy gyereket Kőbányán busszal, a zebrán. Ahogy ezt leírom, nagyjából rá se kattint a többség a cikkre, meg se nézi a videót, máris kész a fejében az ítélet: a csapnivaló magyar közlekedési morál, hülye buszos, egy kisebb csoportnak meg átsuhanhat a fején: ezek a mai hüle gyerekek, biztos telefonozott meg füles volt a fején.

Szerintem meg tökéletes tantörténet egy olyannak, mint én, miért nem érdemes fekete-fehérben, jó-rosszban, esetleg tájékozódás nélkül ítélkezni, még ha első pillantásra teljesen egyértelműnek is tűnik a tényálladék.

A videót én azért néztem meg eredetileg, mert a mi környékünkön játszódik, arra járunk nap mint nap, nagyjából egy-másfél buszmegállónyira van a házunk, ráadásul épp tegnap suhant át a fejemen, hogy a Kicsi talán már elég nagy ahhoz, hogy alkalmanként (majd rendszeresen) egyedül hazamenjen, na nem úgy, ahogy ő néha mondta (gyalog, a teljes, kb. 3 és fél km-es távot megtéve…) hanem rendesen, busszal. Jó lecke volt arra, hogy rájöjjek (megint): nem elég a gyerek fejébe verni pár tökéletesen egyértelmű szabályt… mert pillanatok alatt áll elő olyan helyzet, amit robotpilótán, gondolkodás nélkül nem lehet megoldani – még ha az a bizonyos gondolkodás csak néhány másodpercet is vesz igénybe.

Ezen a videón számomra az látható, hogy gyerek ballag, megáll, körülnéz, indul. Zebrán, nincs a fülében semmi, a kezében sincs nyomkodnivaló (nem úgy, mint annak a két ifjoncnak, akikre kis híján ráordibáltam ma reggel a kocsiból, mikor vészfékezésre kényszerített az egyik, a másik meg kis híján orra bukott előttem a flaszteron, ami azért zebrán se kifejezetten üdítő magatartás…). A busz előtt semmi, a gyerek nyilvánvalóan látja hogy jön – egy naaaagy, kék csuklóst elég nehéz nem észrevenni, ha abba az irányba nézünk egyenesen.

Itt képbe jön viszont sajnos a fizika, a távolságot a videón nekem nem egyértelmű megsaccolni (nem vagyok közlekedésbiztonsági szakértő, csak mezei autós, gyalogos és tömegközlekedő), nekem úgy tűnt, a megadott távolságból egy személyautó, ha a sofőr figyel és a fék megfelelő állapotú, simán meg tud állni, ha látja, lelépett a gyalogos a zebráról. Azt se lehet feltétlenül centikről, ordibáltam én már ki elém lépett gyalogosnak, hogy legyet fogott-e fizikaórán, mert különben tudná, ő nagyságrenddel könnyebben áll meg, mint én a 15 éves vaskalickámmal, ami négy apró ponton fogja csak a talajt.

A naaagy, kék csuklós viszont más tészta: ezt az irgalmatlan tonnavasat nem olyan könnyű megállítani, még a gyakorlott sofőrnek se. Ráadásul egy nyílegyenes, aligforgalmú főúton, ahol nem araszolni szoktak, van ugye menetrend, üzemanyag-kezelés, némi megszokás is abban, ha gázt adnak neki ott, ahol épp lehet. A sofőr megnyomta a féket (azt se tudjuk, mire volt képes az eszköz, a kilencvenötösön nyaranta előfordult pár érdekes műszaki állapotú busz…), a tonnavas megtorpant a zebra vége felé, a kislány egy gyors szökkenéssel kerülte, ezúttal mindenki megúszta. De.

Nekem úgy tűnt, a buszos egy pillanatig arra számít, ami a budapesti közlekedés alapja (sajnos, de ez a hétköznapi realitás): elsőbbséged akkor van, ha megadják, főleg ha az “ellenfél” két másodperc alatt tapos laposra, még ha nem is akar. Amikor vezetni tanultam, a hivatalos szabályok mellé járult még egy: ha buszt vagy villamost látok gyorsan közeledni, ha tehetem, engedjem el, mert bárkinek is van igaza/elsőbbsége az adott helyzetben, póruljárni mindenképp én fogok.

Közlekedési szakértő legyen tehát a talpán szerintem, aki megmondja: volt-e hunyó a helyzetben. A láthatóan általános iskolás korú gyereknek nem igazán lehetett nagy rutinja közepes állapotú csuklós buszok pontos féktávolságát felmérni, miközben a zebrán valóban elsőbbsége volt. A buszvezető pedig nem tudja legjobb akaratával se felülírni a fizika törvényeit: igen, meg KELL állni, ha zebrán gyalogos van….a féktávolság viszont pont annyi lesz, amennyit a fizika törvénye meghatároz.

Tanulság, azon túl, hogy ne ítélj szalagcímek vagy egymondatos összefoglalók alapján? Sajnos az, hogy soha, soha nem szabad rutinból-robotpilótán közlekedni, és még így is előfordulhat, hogy a fejünkben lévő számítás hamisnak bizonyul. Egyedül közlekedő gyerek inkább engedje el az átlagos sebességgel kocogó buszt-villamost-kamiont is, még ha sietne, akkor is, ha elsőbbsége van, akkor is – ha betartja a szabályt, meg fog az akkor is állni, ha nem táncolunk előtte fél centivel. Ha pedig nem tartja be, mert bamba, mert nagy/vacak a járműve és közel van, vagy nem is áll szándékában betartani, akkor laposra leszünk taposva, amit semmilyen bíróság nem tud visszacsinálni utána.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.