Iskolakezdéshez szükséges előkészületek, és azok rangsorolása nagycsoportos anyukák által
1. A gyerek tudjon köszönni, és válaszolni a feltett kérdésre
A köszönés az emberi kommunikáció/ érintkezés alapja. Nagyon fontos, hogy a gyerek meg tudjon köszönni dolgokat, és bocsánatot tudjon kérni.
2. A gyerek saját nevét hiraganával írja és olvassa (a hiragana a japán szótagírás egyike)
A gyerek saját tanulóeszközeinek a nyomon követése miatt fontos.
Itt az óvodától már a jelek mellett a gyerekek neve is szerepel mindenütt, ezért 4 évesen nagyon kevés kivétellel minden gyerek olvassa a saját nevét. A Benesse által járó fejlesztő füzetek már a kiscsoportosok hiragana olvasására ment rá, és a számok 10-ig való ismeretéig. Most középsőbe menő 4 éves lányomnak áprilistól a hiragana írását gyakorló füzetek jönnek, matematikai alapműveletekkel.
3. Rendszerezett napi rutin: korán fekvés és kelés
Anyukák többsége szeretné, ha reggel a gyermek maga ébredne ébresztés előtt, és ne rohanás legyen a reggelből. Erre való a korai szoktatás.
4. Iskolatáska, íróasztal és egyéb iskolai kötelező dolgok megvásárlása
Japánban randoseru-nek nevezett kötelező egyen iskolatáska van, amit 6 év garanciával (az általános iskola 6 tanévből áll) árulnak. Lányom már most tudja, hogy sötétkéket szeretne, de ez persze még 2 év alatt változhat. Mindenesetre az üzletben most tanévkezdetkor mindenhol árulnak, így kiváló alkalom, hogy a gyerekkel beszélgessünk róla, és büszkén vegye a vállára az iskola kezdetekor.
5. Közlekedési szabályok ismertetése
Japánban a gyerekek gyalog járnak iskolába, az iskolába vezető úton (állami) önkéntesek, szülők és tanárok vigyáznak a gyerekek biztonságára. Reggel az iskola előtt a fél tantestület és a hetesek is kint állnak, hangosan köszöntve az érkezőket, illetve ügyelve arra, hogy ne történjen baleset. Ennek ellenére fontos, hogy a gyerek tisztában legyen a közlekedési lámpák jelzéseivel, illetve más közlekedési normával is. Ebben a Benesse szintén sokat segít, múlt hónapban a kapott játék egy rendszabályokról szóló társasjáték volt, ahol olyan kérdéseket kellett megválaszolni, hogy az esernyőt magunk felé emelve megyünk-e a járdán, vagy magunk elé helyezve közlekedünk; illetve ha szembejön velünk valaki, kikerüljük-e a pocsolyát vagy benne dagonyázunk. Japánban van esős évszak, rengeteg esőzéssel, és a járdák is sokkal keskenyebbek és zsúfoltabbak, mint Magyarországon, ezért fontos, hogy a gyerekek megtanulják a helyes közlekedést, amivel maguk és mások egészségét nem veszélyeztetik. Iskolába menet fültanúja voltam annak az esetnek, hogy pici elsősök egymást figyelmeztették, hogy ne rohangáljanak a keskeny járdán hazafelé, mert elütheti őket az autó. Az elsős gyerekeknek itt kötelezően neonsárga huzatot raknak az iskolatáskájukra, hogy az autósok/gyalogosok jobban odafigyeljenek rájuk.
Előkészület, amire a nagycsoportos anyukák nem gondoltak
Elsős anyukákkal is kitöltve a kérdőívet, összehasonlítva a nagycsoportos anyukákéval az az eltérés született, hogy az óvodás gyerekek anyukái nem tartották igazán fontosnak, hogy már óvodás korban az íróasztalhoz szoktassák a gyereket.
1. Miért fontos ez?
Kutatások kimutatták, hogy azok a gyerekek, akik örömmel ültek le az íróasztal mellé, azok nagyobb arányban voltak motiváltak a tanulásban és koncentrációs készségük is sokkal jobb volt.
2. Hogyan szerettetheti meg a szülő a gyerekkel az íróasztalnál való tanulást?
Lépcsőzetesen:
Középső csoportig szófán és a földön élvezzük a közös játékot.
Nagycsoportosan a kedvenc játékokat már asztal felett végezzük. Ez bármi lehet: origami, mese könyv olvasása, rajzolás, fejlesztő füzetek kitöltése, barkácsolás. A délutáni uzsonnák alkalmával is üljünk asztalhoz, és asztalnál beszélgessünk a gyerekkel.
A lényeg a rendszeresség, nem az időtartam. Naponta akár egy percig is, de gyakoroljuk az asztalnál való játékot/tanulást
Ez elvileg a mi európai kultúránkban alap, valamiért mégse volt tudatos számomra. Japánban kevés a háztartásokban levő bútorok száma, sokak a földön alszanak, illetve a földön esznek, a földön élik a mindennapjaikat. Egyesek a helyhiány miatt, másik így szokták meg. Viszonylag tehetősebb barátainknak nagy, tágas lakása van, külön gyerekszobával, vendégszobával, de az egész család a nappaliban alszik futon-on (matracon).
Mikor a nagylány kezdte az iskolát, az egyik barátnőm mesélte, hogy az akkori kutatások szerint azok a gyerekek teljesítettek a tanulásban jobban, akiknek nem volt saját íróasztaluk, hanem a konyhában az étkezőasztalnál tanultak, amíg az anyuka az ételt készítette. Ugyanis az anyuka így rögtön válaszolni tudott a gyerek által feltett kérdésekre és együtt tudott tanulni vele. Ezzel szemben a saját szobában, saját íróasztallal rendelkező gyerekek ezt nem kapták meg. A barátnőm nem is vett íróasztalt a gyerekének. Tehát asztal bármilyen asztal lehet, nem kell erre külön pénzt kiadni.
3. Motivációs példák
A gyerek kedvenc állat figuráit rakjuk ki az asztalra.
Legyen egy meghatározott helye, ahol tanulhat.
A szék mérete nagyon fontos.
Játsszunk a gyerekkel iskolásat: volt olyan dizájner anyuka, aki maga talált ki és rajzolt kvízeket a fiának, de Japánban rengeteg olcsó és jó foglalkoztató füzet van, illetve levelet is lehet írni/rajzolni a nagyszülőknek, barátoknak. Jó motiváció lehet még az érdekes, cuki színes ceruzák, radírok vagy a gyerek maga által kiválasztott toll tartójának a bekészítése, stb.
Miyake
További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán.
Tetszik?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.