Egy évvel ezelőtt, amikor iskolát választottunk a gyereknek, fontosnak találtam, hogy vegyék komolyan az idegen nyelv oktatását, elvégre információs társadalmunkban az idegen nyelven való boldogulás az egyik kulcskompetencia. Nagyon boldog voltam, amikor kiderült, hogy felvették a lányomat az egyik kerületi kéttannyelvű általános iskolába.
A boldogságunk úgy október végéig tartott. Addig zajlott az előkészítő fázis, amikor még csak egy-egy rajz volt a házi feladat, azután indult be az igazi iskolás élet.
A lányom lassú, ez valahol itt derült ki. Ez meglepetésként ért, mert azt ugyan tudtam, hogy valóban lassan eszik, de egyébként minden rendben volt vele. Képes volt gyorsan öltözni, futni, utolérni a társait, elmesélni egy történetet. Az óvó nénije szerint nagyon okos óvodás volt, ezért is mertem 6 évesen iskolába engedni.
Hiba volt, most már úgy látom (habár sosem fogom megtudni, mi lett volna, ha várok egy évet). Ősz végén, az iskola nyílt óráján a tanító néni az egyik gyerekkel olvastatta fel a feladatot. Ő már folyékonyan tudott olvasni, ahogy még néhányan az osztályból. Ekkor derült ki, hogy sokkal több a 7 éves az osztályban, mint a 6, és van, aki már könyvet olvas egyedül. A tanító néni hozzájuk igazította a tempót.
Angolból nincs semmi probléma, a lányom dicséretet is kapott félév végén. Minden nap van angolórájuk, és szépen haladnak, anyanyelvi tanáruk is van. A lányomnak már most jobb a kiejtése, mint nekem, én először a gimiben kezdtem angolul tanulni. Ezért adtam kéttannyelvű iskolába, és be is jött a számításom. A lányom játszva tanul, és ragad rá az angol, ahogy gondoltam. A matek is megy, pedig a matekos tanító néni alig ad fel 1-2 példát házi feladatnak.
A gond a magyarral van. A lányom mindenből jeles még mindig, de közben számolgatja visszafelé a napokat a szünetig, és ez nem véletlen. Értem én, nehéz munka megtanulni írni-olvasni egy év alatt, de tényleg így kell ezt? Házi feladat hegyek minden nap, október óta. Egy olvasmányt háromszor kell elolvasni a tankönyvből, és most már minden nap két olvasmányt vesznek. A lányom már egész jól olvas, ami azt jelenti, hogy fél óra alatt megvagyunk az olvasás házival. Utána jön az olvasás munkafüzetből legalább 2 feladat, írás munkafüzetből egy oldal. Másik írás munkafüzetből még egy oldal, és gyűjteni kell neveket (néha 2-3 nagybetűt is tanulnak egy nap). Pár sor név kevés, ha szinte az egész oldal tele van nevekkel a füzetben, az a jó. Minden második nap fénymásolt feladatlapot is kapnak, néha 2 oldalt is. Emellett rajzolni is kell a mesefüzetbe, és a lányom szeret szépen rajzolni, ezzel is elmegy egy csomó idő.
Minden nap minimum 2 órát töltünk a házi feladat elkészítésével, néha többet is. Elegem van, kivagyok, jobban utálom már, mint a gyerek. Az már októberben kiderült, hogy a napköziben felét sem tudja elkészíteni, így kivettük onnan. Általában fél 3-kor elhozom, 5 perc autóútra lakunk az iskolától. Mire hazaérünk, szusszan egyet, uzsonnázik, hopp, eltelt egy óra. Fél 4-kor nekiülünk lenyesni a hétfejű sárkány házi feladat fejeit. Jó esetben fél 6-kor már végzünk, és akkor a lányomnak van fél órája játszani a kishúgával. 6 órakor ugyanis indítanom kell az esti programot, azaz vacsora, fürdés, esti mese, ahhoz, hogy 8-kor ágyba tudjam őket tenni.
Végignéztem azt, hogy télen nem tudott egyet hógolyózni, amikor leesett a hó, mert tanulni kellett. Hétvégére persze elolvadt a hó. Most a gyönyörű tavaszi időt is a négy fal között töltjük. Sokszor az órai munkát is itthon pótoljuk, mert a tanító néni nem hagy annyi időt, hogy a lányom be tudja fejezni órán a feladatot.
Nem ezt akartam, nem ilyen lovat választottam. Szerencsére a lányom jól beilleszkedett, vannak barátai, mindezek mellett szeret iskolába járni. Vannak kevésbé szerencsés osztálytársai: a kisfiú, aki bekakil, a kislány, aki rágja a körmét a szorongástól. Ez nem egy elit iskola, igaz, hogy kéttannyelvű, de nincs felvételi, a körzetes gyerekeket felveszik. A kislányom ragaszkodik az iskolához és az osztályához, nem akar máshová menni.
Úgy tűnik, nem voltam eléggé körültekintő, amikor iskolát választottam. Mentségemre mondom, 4-5 iskolába is elmentem, végignéztem a nyílt napokat, minden elérhető ismerőst végigkérdeztem, mi a tapasztalatuk. Nem tudtam, hogy a kéttannyelvű azt fogja jelenteni, hogy magyarból lehetetlenítik el az életünket.
Igazából azért írtam ide, hogy kérdezzek: mi a ti tapasztalatotok az első osztállyal? Az ismerős anyukák, akiknek máshová jár a gyereke, azt mondják, 4-kor már kész az összes házi, amikor a gyereket elhozzák az iskolából. Amikor én 4-ig bent hagytam, akkor a feladatok felével sem volt kész. Mi az általános, normális? Mennyi időt tanultok ti otthon a gyerekkel? Mennyire gyorsan oldja meg a feladatokat? Van remény arra, hogy egy lassú gyerek gyorsabb lesz később? Megéri iskolát váltani? (még nincs komoly probléma, de ha ilyen a kezdés, ki tudja, mi lesz később).
rekap
További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán.
Tetszik?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.