Mindennapi tárgyaink - a tolható kagylóhintótól a futóbabakocsiig

Mindennapi tárgyaink - a tolható kagylóhintótól a futóbabakocsiig

ipar
PUBLIKÁLÁS: 2015. április 08. 14:00
Új sorozatunk olyan tárgyakról szól, amelyek ma már mindennapi életünk részei,  de valójában  pár évtizede vagy maximum 100-200 éve kísérnek bennünket. Az első rész egy szülőknek nagyon is ismerős tárgy: a babakocsi.

A 1700-as évek Angliájában volt egy építész, bizonyos William Kent, aki feltalált egy szerkentyűt, amiben az addig leginkább kézben, esetleg kendőben-háton hurcolt babákat tologatni lehetett. Ez az alkotmány leginkább egy mini lovas hintóra emlékeztetett, nagy kerekekkel, és egy kagylószerű felépítménnyel, de akadt az első babakocsik közt a mai bevásárlókocsikra emlékeztető formájú is.

1889-ben aztán egy William Richardson nevű feltaláló levédette a tökéletesített változatot, amelynek egymástól függetlenül mozgó kerekekkel tette könnyebbé a manőverezést, a babát tartó mózeskosár-féleséget pedig mindkét irányban fel lehetett tenni, tehát arccal kifelé és szülő felé is nézhetett a gyerek. Angliában vagy Amerikában több esetben arra tervezték a kocsikat, hogy póniló vagy nagyobb testű kutya húzza ezeket.

A 20. század legelejéről fennmaradt fényképek tanúsága szerint a legtöbb korabeli babakocsi nagy kerekű, felül fűzvesszőből vagy hasonlóból készült mózeskosárral vagy székkel. Ikrek szállítására is készültek kocsik, van ahol egymással szemben ültek a babák, és van, ahol a mai elrendezés szerint egymás mellett.

1908-ból fennmaradt egy fénykép, ahol a porosz herceg, Louis Ferdinand ücsörög egy igen magas építésű babakocsiban. Az 1912-es szüfrazsett-felvonuláson pedig a mai sportkocsikhoz hasonló alkotmányban tolja gyermekét egy bátor anya New York-ban.

A tízes évek vége felé megjelennek a lecsukható tetejű kocsik, ahol a babára árnyékot vető fejrészt harmonikaszerűen le lehetett hajtani. A húszas évek végétőll fokozatosan csökkentek a kocsik kerekeinek méretei, és a babakocsik egyre jobban hasonlítottak ha nem is a 21.századi legmodernebb típusokra, de a hagyományosabb mély-és sportkocsikra már igen.

A sportosabb ülőkocsik főleg az ötvenes-hatvanas évektől lettek népszerűek. A harmincas-ötvenes években pedig – igaz, ülős változatban – de megjelentek a mai bébikompok elődei is, legalábbis formájuk alapján leginkább arra hasonlítottak a játékkal vagy tálcafélével is felszerelt alkotmányok. Az ötvenes években már a biztonságra is gondoltak – legalábbis extra biztonsági felszerelést is reklámoztak. Az első összecsukható kocsi szabadalmát 1906-ban nyújtotta be E. Baumann. A kiegészítők közt megjelent a szúnyogháló, a napernyő, az esernyőtartó

A főleg német és angol gyártók közben folyamatos fejlesztésekkel korszerűsítették a babakocsikat. Megjelentek a fékek, amik az elgurulástól védték a kocsit, gumikerekek biztosították a könnyed gördülést, egyre kifinomultabb rugózással, műanyag fogantyúkkal. A fejlett országokban a húszas évektől minden társadalmi csoportban elterjedőben volt a babakocsizás, az egyedülálló anyák sokszor jótékonysági szervezetektől kaptak babakocsit. Persze inkább a városokban volt praktikus a szállítás eme módja, mivel a sáros, nem kövezett, hepehupás utakon kevésbé lehetett alkalmazni.

A hatvanas évek űrjárművei után (saját családi archívumunkból került elő a műanyag ablakos, hófehér jármű képe) a hetvenes-nyolcvanas évek babajárgányai már erősen emlékeztetnek a mostaniakra, a kilencvenes években pedig széles körben elterjedtek az esernyőre csukható, aluvázas utazókocsik is. A kétezres évek találmánya az áramvonalas megjelenésű, tartós, de pillekönnyű Stokke, és ekkor kezdenek divatba jönni a futóbabakocsik is, amiket sportos anyák futócipőben vagy görkorcsolyával tudtak tolni. Már ha vissza nem szoktak a hordozókendőre.

A The Bird feed NYC blog egy hosszú képgalériában mutatja be a babakocsi fejlődését, a 19. századtól a cikk születésének évéig, 2011-ig. A képeket itt lehet megnézni.

A babakocsiknak saját online múzeuma is van, amelynek weboldalát itt lehet megtekinteni. De Hollandiában van „igazi” babakocsimúzeum is, amelynek weboldala itt található. Érdemes a francia Landau oldalát is megnézni, főleg a képgalériát, ha valaki régi babakocsikat szeretne nézegetni.

Vakmacska

További források: http://www.faqs.org/childhood/Pa-Re/Pram.html

A Pinterest képgalériája: https://www.pinterest.com/thebirdfeednyc/the-baby-stroller-a-visual-history/

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.