Anyák, ne bízzatok az állami hivatalokban!

nav
PUBLIKÁLÁS: 2013. november 21. 06:00
Három éve vettünk egy autót. Nem újat, csak újabbat. Kicsit jobbat és kicsit nagyobbat, hogy elférjen benne a járássegítő, a babakocsi, a háromvégű botok és minden cugehőr, ami egy roki kisgyerekkel és egy csecsemővel jár. A kereskedő az árba beszámította a régi autónkat és a mozgáskorlátozott támogatást is igénybe vettük hozzá. Bár vagyonunk ez alapján nem egy teljes autónyit gyarapodott, illetéket mégis ugyanannyit fizetnünk utána, mivel azt érdekes módon a motor köbcentije után számítják ki.

Ahogy az szokás, amikor valaki kereskedőnél vásárol autót, a teljes körű ügyintézést rájuk bíztuk. Írtunk adásvételi szerződést, kaptunk számlát, az okmányirodában átírták a nevünkre, minden papírunk rendben volt, jelentettük a hivatal felé, hogy mit vettünk a rokitámogatással, biztosítást kötöttünk, intéztük a súlyadót, mindent, ahogy tudomásunk szerint kell.

Egy valamit nem tudtunk: hogy ne higgyünk a hivatalnak. Hiába szól a törvény úgy, hogy az okmányirodában át sem írhatják a nevedre az autót, míg az illetékbefizetés meg nem történik (és ezt a postai csekkel vagy az átutalási bizonylattal nem igazolod), nem lehetsz nyugodt, hogy „a nevemen a kocsi, minden OK”. Neeem. Hiába a törvény, hiába állami hivatalról beszélünk: ha valami gebasz van a „pénzmozgással”, akkor annak neked kell utána járnod. Rosszabbik esetben újból befizetned és recegned az adócsalás vádja miatt.

Kivéve persze, ha a kereskedőtől megkaptad és öt éven keresztül őrizgetted a csekkszelvényt. Máskülönben könnyen úgy járhatsz, mint mi: bár az autót fél éve eladtuk, a NAV-nak most, három év elteltével jutott eszébe, hogy számon kérje _rajtunk_ az illetékbefizetés igazolását. Az levelüket olvasván azelső reakcióm kb. a „he?” volt. Miért engem találnak meg vele? Ha nem stimmel valami, miért nem az okmányirodánál érdeklődnek, miért nem tudja hivatal a hivatallal elintézni, ha valami adminisztrációs gondjuk van? – gondoltam. De hiába: a NAV mégiscsak egy olyan hatóság, amitől tart az ember, akkor is, ha közalkalmazottként minden fillérjével elszámol, ezért nyomozásba kezdek.

Először is felhívom az ügyintézőt, hogy haladékot kérjek, mert 8 nap kevés lesz (pláne, hogy anyós vette át a levelet, egy nap „késéssel” ért el hozzám). Az ügyintéző közli, hogy „nem kell azt komolyan venni”, de én már óvatos vagyok, ragaszkodom ahhoz, hogy ezt írásban is megkapjam.

Felveszem a kapcsolatot a kereskedővel, tőlük kapok egy ígéretet, hogy „felgöngyölítik a szálakat”, de ez valahogy nem tud megnyugtatni. Kiderítem, melyik okmányirodában írták át a kocsit. Telefonálok, levelet írok, megint telefonálok, hogy két hete várok a válaszra, mire azonnal megjön az email: a hivatal igazolja, hogy a _közhiteles járműnyilvántartásból_ megállapítható, hogy xxx111 rendszámú, ilyen-és-ilyen gépjárműre, ekkor-és-ekkor, a megbízásunkból eljáró xy személy, ekkora összeget xxxxxxx számú postai csekken befizetett.

Felhívom a postahivatalt, ahol a csekket befizették. Ők nem tudnak segíteni, hívjam a központi számot. Az általuk megadott számot két napon át próbálom hívni, különböző időpontokban, hátha felveszik, de még ki se cseng, már megszakad a hívás.

Előttem a paksaméta, felhívom a NAV ügyintézőt, hosszasan beszélek, ő meg hárít, semmi érdemi információt nem ad, szóban állítólag nem teheti. Majd hozzáteszi, hogy minek ezen idegeskedni… Felhúzom magam, indíccs az adóhivatalba.

Bár a sorszámosztónál jelzem, hogy név szerint ki intézi az ügyemet, mégis másvalakihez kerülök. Gyakorlatilag egy kérdésre szeretnék választ kapni: rendben van-e így a történet, hogy az okmányiroda igazolja a befizetést? Az ügyintéző itt is hárít, arra biztat, hogy írjak levelet. Majd elbírálják. Nem akarok izgulni, míg megszületik a döntés, szeretném tudni, ilyen esetben mégis milyen szempontokat mérlegelnek. Választ nem kapok, helyette azzal kezd el foglalkozni, hogy nem is az én nevem van a papírokon (a férjem nevén volt az autó). Kérem, hogy beszélhessek egy vezetővel, aki tájékoztatni tud. Felhív valakit, a telefonban már enyhén csúsztat a helyzetet illetően, mindegy, átülök egy másik asztalhoz, kivárom a főnököt.

A beszélgetés során kiderül, hogy az egy dolog, hogy az okmányirodában nyilvántartják az adatokat, de a csekk sorszáma nem elegendő bizonyíték arra, hogy „valóban történt-e pénzmozgás”, ugyanis a _hivatalnok_ és a _befizető_ (jelen esetben a kereskedő) összejátszhat és beírhatnak egy olyan csekk-sorszámot is, amit nem fizetnek be.

Nézek, mint a luki nyúl, mert nem akarom elhinni, hogy ha azt feltételezik – mert a gyakorlat ezt mutatja – hogy egy állami hivatalban sikkasztanak, akkor azt miért rajtam kérik számon? Miért nekem kell kuncsorognom a kereskedőnél, az okmányirodánál és most már a postánál, hogy igazolni tudjam, hogy „valóban történt pénzmozgás”?! Próbálkozom még, mondom a magamét, de hát mégiscsak ők a hatóság, nagyobb apparátussal rendelkeznek, mint jómagam, de hiába: nyilván könnyebb a balfasz polgáron számon kérni, mintsem a hivatali korrupció után nyomozni.

Mint a kivert kutya, elballagok a postára. Oké, megírom nekik is a levelet, a „központba”, de addig is, nézze már meg valaki azt a kurva csekkszámot, hogy ne rágjam a körmöm, amíg megérkezik a hivatalos válasz… Hátha nem kéne káromkodnom és azon agyalnom, hogyan fussak az igazam után? A postás kisasszony kedves, segítene, de nem tud: ő csak egy évre visszamenőleg látja a befizetéseket, és ő sem tud kit felhívni… majd vigasztalni próbál: nem egyedi eset az enyém, volt már, aki sírva fakadt előtte, hogy „de hát hová lett a pénzem!?”

mspoppy

Kérjük, töltsd ki olvasói felmérésünket itt.

További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán. Tetszik?

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.