Amikor a férfi is várandós

Amikor a férfi is várandós

terhesség
PUBLIKÁLÁS: 2012. szeptember 05. 07:00
A terhességhez és gyermekágyhoz világszerte rengeteg rítus, hiedelem kapcsolódik. Egy részük azonban nem a gyermeket váró nőt, hanem a férfit érintik. A nevük couvade, vagyis férfi gyermekágy. A francia couver szóból származik a kifejezés, mely költést, kotlást jelent. A rítusokon, szokásokon kívül, melyek az apává váló férfi viselkedésére vonatkoznak, van egy pszichoszomatikus vetülete is.

Az a tünetegyüttes tartozik ide, mikor a férfi a várandós nőéhez hasonló tüneteket produkál, hányingere van, gyarapodni kezd a súlya, ingerlények, álmatlanság gyötri. A kiváltó ok talán a nő teremtő ereje iránt érzett féltékenység, az aggódás, vagy a folyamatban való részvétel iránti igény lehet. Ezek a tünetek gyakran jelentkeznek olyan helyeken is, ahol egyébként nem tartanak semmilyen rituálét. Ezt Couvade-szindrómának nevezik. A hopi indiánoknál megfigyelték, hogy a férfiak fáradékonyabbak, levertek lesznek a terhesség idején. Náluk a couvade a legidősebb gyermeken is jelentkezik.

A couvadenak számos tudományos értelmezése született. Johann Jakob Bachofen szerint az apa gyermek feletti jogát deklarálja, mintegy másodlagos anyává teszi. Edward Burnett Tylor szerint az apa-gyermek közötti spirituális kapcsolat okán az apa így biztosíthat védelmet a gyermeknek és anyának azzal, hogy betart bizonyos viselkedési szabályokat. Bronislaw Malinowski úgy vélekedett, hogy a couvade a társadalmi apává válást erősíti, hiszen a család intézményében nemcsak a biológiai apaság ténye fontos. Azoknál a népeknél, ahol a gyermek korai éveit alacsony férfijelenlét jellemzi, vagy a gyermek az anyával alszik, a gyermek elsősorban női identitással rendelkezik. Ha a gyermek később olyan környezetbe kerül, ahol a férfiak dominálnak, kialakul a férfi identitás. Egyes kutatók szerint ennek a nemi identitáskonfliktusnak a folyománya a későbbi couvade, mely a korai gyermekévek pszichológiai tapasztalatait tükrözi. Mások szerint ez is csak egy a mágikus szertartások sorában, melyek nagyobb életciklus – váltásokat vagy komoly jelentőséggel bíró eseményeket kísérnek. A lesuknál például szexuális korlátozások vonatkoznak a nőre és férfira is, viszont ha a sertésük ellik kölyköket, ezt akkor is be kell tartaniuk.

A couvadet először i.e. 60-ban írta le a görög Diodorus Siculus. Szicíliában a férfi úgy kiabált és jajgatott a szülés alatt, mintha neki lennének fájdalmai, a közösség is inkább vele foglalkozott. Marco Polo feljegyzéseiben szerepelt, miszerint Kínában a férfi negyven napig fekszik a szülés után, gondoskodik a gyermekről, míg az anya a háztartást vezeti.

A férfi viselkedésére vonatkozó szabályok és rítusok számos helyen léteztek, vagy léteznek ma is. Két csoportra oszthatók, vagy a szüléssel kapcsolatosak, vagy a gyermekágyra vonatkoznak. Általában a céljuk valamilyen védelem elérése, a gyermek vagy az asszony számára, könnyű szülés, baj vagy betegség elhárítása. Skóciában például hagyomány volt, hogy a férfi magára ölti a nő ruháit – avagy a nő a férfiét – mintegy megosztva ezzel a szülési fájdalmakat. Koszovó környékén a férfi nadrágját tették az asszony párnája alá, sőt, előfordult, hogy a férfi a szülő nő mellé feküdt, s együtt szenvedtek. A borneói férfiak a szülés alatt nem dolgozhatnak, nem vadászhatnak, vagy használhatnak fegyvert, nem köthetnek rattannal csomót, és nem tehetnek semmilyen erőszakos cselekedetet, mert a gyermek fejlődését tennék vele kockára. Mikor végre megszületik a gyermek, a férj leöl egy szárnyast, de nyolc napon keresztül csak sót és rizst ehet, négy napig pedig kerülnie kell a fürdést. A Fülöp – szigetek egyes részein az újszülött gyermeket a férfi fürdeti, pólyázza, és ő fogadja a látogatókat, míg felesége a földeken dolgozik. A borneói olo-ngadjuknál csupán a szülés előtti időszakra vonatkoznak a szabályok. Egyik szülő sem ehet gyümölcsöt (mert a gyermek hasfájós lesz), nem mehet tűz közelébe (mert a gyermek kiütéses lesz), nem vághat fába lyukat (mert vak lesz), nem merülhet víz alá (mert a gyermeket megfojtja a köldökzsinór). Az apa és a gyermek közötti kötelék az egyik oka, amiért a férfi viselkedésével befolyásolhatja a szülést, a gyermek egészségét. Számos szerencsétlenség fakadhat abból, ha az apa helytelenül viselkedik. A méhben maradhat a méhlepény, görbelábú, kiütéses, kancsal, gyulladtszemű lehet a gyermek. Ha az apa a terhesség elején szegi meg a szabályokat, akkor a csecsemőn, ha később, akkor a kisgyermeken jöhetnek ki különféle nyavalyák.

Egy Dél-Indiában élő népcsoportnál szokás, hogy az apa a szülés idejére egy sötét szobában fekszik, ahol csak egy gyenge fényű lámpás világít. Mikor az anya megszült, a gyermeket megfürdetik, majd az apa mellé fektetik, akivel ezután úgy bánnak, mint máshol a gyermekágyas nővel. Madrasban a férfi egy teljes holdhónapra visszavonul, szinte csupán rizst eszik, nem dohányozhat. A hónap végén megfürödhet, átöltözhet, majd ünnepséget rendezhet a gyermek születése alkalmából. Az első gyermek esetében mindig tartották ezt a hagyományt, viszont a második, harmadik, sokadik gyermeknél már csak ha fiú született. Az indiai Nikobár – szigeteken az apa a szülés után nem főzhet, nem dolgozhat, ehelyett fekszik, s még az ételt is felesége és a rokonok viszik neki. Két hét után felkelhet, már azt eszik, amit akar, de csak dolgoznia szabad, a szórakozás, vagy a falu elhagyása tilos számára. A szülés előtt néhány nappal tönkre kell tennie a tulajdonát, a kenuját, a fegyverét, az ivóedényét, vagy a kunyhóját, s ezeket csupán a gyermek megszületése után javíthatja meg. Néhány helyen hónapokkal a nagy esemény előtt nem dolgozhat a férj, de fákat ledönteni, vagy vermet ásni semmiképp nem szabad neki. Afrikai népeknél a férfi rögtön befekszik a szülőágyba, hogy felesége gondoskodhasson róla. A Ghána területén élő ga törzs nőtagja a terhességet kísérő rosszullétet úgy irányítja a férfire, hogy átlép rajta, ezért a férfiak gyakran enerváltak, fáradékonyak lesznek a várandósság alatt. A férfi igyekszik a rossz szellemek figyelmét magára irányítani – ezért szimulálja a fájdalmat – hogy a nőt és a gyermeket megóvja.

Ecuadorban a férfi a függőágyban pihen néhány napig. Peruban pedig, ha lánya születik leköpi, míg ha fia, gratulál az anyának. Amazonasi indián törzseknél megfigyelték, hogy a férfit valóban megsebesítik a szülés idején, majd bors és dohánylevél keverékével kenegetik, hogy a fájdalom ne csak színjáték legyen. Mexikóban hasonlóan járnak el, a férfi heréire kötött zsinórt a nő minden fájásnál megrántja. A paraguay-i chiriguano törzs férfitagjai a terhesség alatt ágyban maradnak legkisebb gyermekükkel, majd a szülés után az édesanyjuk fürdeti meg őket, úgy, ahogy az ifjú anya teszi gyermekével. Japánban az anya hat, az apa tizenkét napig hord melegítő kötést a szíve körül. Kínában pedig a fiatal apuka ágyban marad, és a szoptatást imitálja.

A couvade rítusok különösnek tűnhetnek, de komoly jelentőséggel bírtak. Segítettek abban, hogy ne csak a nő integrálódjon vissza a társadalomba, mint anya, hanem a férfi is megtalálja helyét, az apa szerepében.

Juditty

Forrás:

Formanek Zsuzsanna: A couvade fogalma a kulturális antropológiában és vizsgálatának rövid vázlata

http://www.lexandro.hu/?p=1494

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.