Csilla e heti gambiai beszámolója tehát a mulatságos-kaotikus afrikai közlekedésről szól. Mivel bőven van miről mesélni, ezúttal csak Lapis Lazuli kérdésére érkezik tehát válasz - a többit a következő részben.
Lapis Lazuli kérdezte még régebben: „Hogyan közlekedtek?”
A közlekedésben is vannak lehetőségek.
Az általános a sárga taxi, ami útszakaszonként kb. 5o HUF-nak megfelelő, személyenként. Gambia fővárosi vonzáskörében több zóna van, ami igen messze is eshet egymástól. Az emberek sokat költenek utazásra, kommunikációra. Az internetkávézók mindig teli vannak, pedig a nap 24 órájában várják a netezőket.
A taxisok is jól keresnek, bár fogalmam sincs hogyan, mert lassan több a taxi, mint a gyalogos!
A másik helyi utási eszköz a mikrobusz, amely 14 embert szállíthat, de néha összeütközésbe kerülhet a rendőrökkel túlzsúfoltság miatt. A szállítók nem a kényelmet és biztonságot helyezik előtérbe, hanem a számokat, melyet pénzben mérnek.
Sok a baleset is, mert a vezetők mindig elsőbbséget akarnak és szabályt nem ismerve akarják érvényesíteni felsőbbségérzetüket.
Persze az utak minősége sem kedvez a gyorshajtásnak. Rengeteg az asztfalthibás út, a meleg-hideg miatt berepedezett beton, amit a sok négykerékmeghajtásos autó sem tud egyfolytában figyelmen kívül hagyni. Az autók is vegyesek: láttam már Trabantot is, de Zsigulit gyakorta, aztán a legtöbb a Merci és a japán autó. Sok a lerongyolódott, az úttal egyenértékű kocsi, de sok az új, szupermeghajtásos álomautó is..."totálcar"...vegyespiac.
A sofőrök is vegyesek: vannak papák, aki precízen, odafigyelve vezetik végig az utat, sebességre is odafigyelve (ha működik a sebességmérő óra az autóban).
Persze vannak szigorítások manapság és az úgynevezett GTA (Gambian Tourist Authority) fényképes igazolványa szükséges a tevékenységhez. Azt is állítják, hogy a körülményekhez képest kevés a baleset és az emberek egymás közti jelrendszerrel kommunikálnak vezetés közben.
A jelzőlámpát nem szeretik, nem tisztelik, szinte semmibe veszik. Ha rendőr irányítja a forgalmat, akkor jobban odafigyelnek a nagy testvér kézjeleire. A legfélelmetesebb, amikor politikusokat szállító konvoj kerül a szűk, közepes állapotú, repülőtérre vezető útra. Hihetetlen sebességgel kerülnek elő a semmiből és a géppisztolyos száguldó, dzsipekből hevesen hadonászva terelik le az útról a közlekedőket.
Az ámokfutásukban kekszet és cukrokat dobálnak szét az út mellett sikoltozó tömegnek.
Rengeteg baleset adódik emiatt is: gyerekek rohannak az útra, hogy begyűjtsék a lehullott égi mannát, míg egy száguldó autó az életüket nem veszi... avagy a szétdobott édességek fejbetalálják a békés járókelőt.
A főútról letérve a földutak hepe-hupáin hullámoznak a sárga taxik, lassan és türelmesen szállítva az utasokat. Esős időszakban nem járható minden övezet és a taxisok sem szállítanak egyes környékekre.
A sorban következő a zöld taxi, amely a drágább kategóriába tartozik, kifejezetten turista-taxi.
Városon kívül az úgynevezett gele-gele az ajánlott közlekedési eszköz, amely egy nagyobb mikrobusz. Teteje, belseje tele utasokkal és csomagokkal. Távolságtól függő a tarifa és kb. 3o perces a leghosszabb útszakasz.
Az elnök által forgalomba hozott úgynevezett Yahya Jammeh buszok-zöld amerikai iskolabuszok-összekötik Gambia falvait a fővárossal. Menetrendi idő a gyakorlatban nem létezik.
Yahya Jammeh busz
Utoljára említeném a „town trip” kategóriát, mely háztól-házig szállítást jelöl, távolságtól függően 4oo HUF ártól indulva.A benzinkutak egymástól elérhető távolságban vannak és áruk lassan megegyező az Európában használatos tarifával.
A kerékpáros közlekedés is igen gyakori, bár kerékpárutak és szabályok nincsenek e téren. Lovakkal inkább az óceán partján galoppolnak, míg a csacsifogat a szemetes vagy vizes bácsi jöttét jelzi a dűnés utakon.
A folyón, óceánon való közlekedésből pedig nem maradhatnak ki a kenuk, hajók és kompok, amik emberek százait szállítják naponta vagy a megélhetést biztosító haleleséget hozza partra a napi kétszeri dagályban.
A Banjul-Barra összekötő komp félóránként közlekedik és temérdek utast szállít a Gambia folyó két partján. A komp eredetileg Ukrajnából való...
Gambia reptéri összeköttetése is igen szervezett, vannak napi járatok Afrika más országaiba , Európába és az USA-ba egyaránt.
Röviden ennyi a gambiai közlekedésről és remélem a gondolat szárnyán már el is jutottatok ide és egyszer kipróbálhatjátok a gyakorlatban is a híres sárga taxikat, Gambiában.
Mindenkinek békés hetet, sikeres tervezést kívánok! Jövő héten újra találkozunk!
Csilla
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.