Korlátlan kerékpárszállítást ígér a MÁV-START Zrt. (továbbiakban MÁV) a honlapján, poszterein és szórólapjain három nagy tavunkhoz, de friss tapasztalatok azt mutatják, hogy gyakran maradnak le utasok, pusztán azért, mert bringájukkal együtt nem férnek fel a vonatokra. Létezik egy olyan szabály, ami szerint a vonaton már fent lévő utasok előnyt élveznek az új felszállókkal szemben, ugyanakkor az előzetes kerékpáros helyfoglalás is előnyt jelent. Konkrét esetek ismeretében azt tudakoltuk a MÁV-tól, hogyan oldható fel ez az ellentmondás és valóban az-e?
Egy megtörtént eset dilemmáját vázoltuk fel: a kérdésünk az volt, hogy mi történik, ha például Sopronban száll fel valaki bringás helyfoglalás nélkül, és vele valamint a többi bringással máris betelik a vonat biciklikapacitása, ám a következő állomáson felszállna két további bringás is, zsebükben érvényes kerékpárjeggyel (amennyiben intercity-ről van szó: előzetes biciklis helyfoglalással). Végül az mehet haza a vonattal, aki előbb szállt fel vagy az, akinek előzetes jegye van, de később szállt fel a teli vonatra?
Ennek megválaszolása előtt a MÁV megismertetett minket a bicikliszállítás fortélyokkal teli világával.
A MÁV-nak összesen 21 nagy befogadóképességű, és 29 közepes befogadóképességű kerékpárszállító kocsija van. A nagy befogadóképességű kocsikon akár 40 kerékpár is szállítható egyszerre. Az „eszközpark" legnagyobb része a Balaton körül teljesít szolgálatot, és mint írták, Sopron felé is. (Ezt a "nagy befogadóképességű kocsi"-kifejezést érdemes megjegyezni, mert később még előkerül.)
Ezeken kívül a MÁV 241 kerékpárszállításra alkalmas járművet üzemeltet, és olyan többcélú térrel rendelkező motorvonatokat, amelyeken szállítható kerékpár. A kedvelt alacsonypadlós, meggypiros klimatizált FLIRT és Desiro motorvonatok pl. járművenként négy kerékpár szállítására alkalmas (ilyenkor remélhetőleg nem ülnek már utasok a bicikliknek kijelölt részen, a lehajtható székeken, mert akkor könnyen kipattanhat a vita). Néhány nemzetközi vonaton és a pécsi, debreceni és miskolci intercity-vonatokon is lehet biciklit szállítani. Utóbbi vonatra csak díjmentes kerékpárhely-biztosítással, azaz előzetes helyfoglalással vihető fel a bringa. Ez az előzetes kerékpáros helyfoglalás jelenleg csakis az IC-ken lehetséges.
Apropó IC: az intercity a kerékpárszállítás egyik mumusa, mivel a neten gyakran az olvasható, hogy szállítható bringa az IC-n, aztán mikor az ember bringástul kivonul a pályaudvarra, a jegypénztárban jön a hidegzuhany, hogy mégsem. A MÁV szerint ilyen eset akkor fordulhat elő, ha valaki a neten mondjuk július elején azt látja, hogy az IC-n vannak kerékpárszállító férőhelyek, de amikor július közepén kimegy a vonathoz, már minden hely foglalt, mert elfogytak a jegyek, „vagy ritka esetben akkor, ha az adott kocsi például műszaki okból nem közlekedik". Ugyanakkor egyik megszólalónk, a bringás vonatozás szakavatott ismerője szerint ez a fajta előzetes bringás helyjegy-foglalás lehet majd a biztos, rizikó nélküli jövő; hiszen így pontos adatai lennének a MÁV teljes rendszerének arról, hogy hány szabad biciklis jegy van még egy-egy vonatra.
Amíg ez nem lesz általános, alapszabály, hogy minden olyan vonaton lehet bringát szállítani, ahol ezt nem tiltják (személy- és gyorsvonatokon és ahogy írtuk, egyre több intercity-n). Ilyenkor a vonat első és utolsó másodosztályú kocsijának a vonat végei felé eső előtereiben helyezhető el a kerékpár. Nem vonatkozik ez az olyan szerelvényekre, melyeken „technológiailag" nem lehet kerékpárszállító kocsit közlekedtetni, mert ott aztán sehogy nem lehetséges a bringaszállítás.
Így festenek tehát a lehetőségek, na de mi a helyzet a korábban felszállók versus bringajegyet váltott később felszállók (és akkor most ne beszéljünk a kivételes helyzetben lévő IC-kről) küzdelmével? A MÁV szerint küzdelem nincs, ezért: "A már fent lévő utasok a kerékpárszállítás során valóban elsőbbséget élveznek". A bringás vonatozást jól ismerő megszólalónk szerint ha már pl. Sopronban betelik a vonat, akkor bizony a később felszállni szándékozó utas nem szállhat fel - legalábbis a szabályok szerint. Ám ott van még az emberi faktor: a kalauz (szaknyelven vonatkísérők). Ők az esetek nagy részében jóindulatúan felengednek még egy-két bringát a betelt vonatra is (így jártunk például mi is tavaly épp a Fertő-tónál).
A reszkírozás elkerüléséért a MÁV azt javasolja, hogy ha biciklisek többen akarnak együtt utazni, a csoport értesítse a bringatúráról a MÁV-ot (itt) azért, hogy „a kapacitás függvényében" bővíteni tudják az adott vonaton a kerékpárszállítás méreteit. Azt is írták, hogy legalább egy héttel korábban (nyáron, ha lehet, még korábban) jelentsék be az igényt.
A jelek szerint azt pedig egyszerűen el kell fogadni, hogy a biciklis ember néha nem azzal a vonattal utazik haza, amit kinézett magának, hanem egy későbbivel. A MÁV szerint egyes balatoni vonatokra akár ötven bringa is felfér, de néha még ez is kevés. „Kapacitásproblémák" esetén sem fordulhat a MÁV szerint az elő, hogy valaki aznapra lemarad, „mivel a vonatok sűrűn közlekednek" például a Balatonnál (a Fertő-tónál tapasztalataink szerint azért más a helyzet). Érdemes ezért nem az utolsó vonatra tartogatni a hazatérést és az ún. Tekergő vonatokat is ajánlják a bringás utasoknak. A menetrendből azt is ki lehet olvasni, melyek a már említett "nagy befogadóképességű kocsikat" választani. Na, azokat is érdemes igénybe venni.
Arra az ellentmondásra is rámutattak olvasóink, hogy előfordul, hogy nincs összhang aközött, amit a pénztárosok mondanak a bringával utazóknak és aközött, amit aztán a kalauz mond. Egy kisebb biciklis kirándulócsoporttal például az történt, hogy a pénztáros biztosította őket, hogy az adott vonaton tíz bringát lehet szállítani, majd a kalauz azt mondta nekik, hogy csak négyet, és nem engedte fel őket a vonatra. A MÁV „a konkrét esetet nem ismerve, általánosságban" adott választ kérdésünkre: „Az előzetesen tervezett és a pénztáros által ismert vonat összeállításhoz képest a kerékpárszállító kocsit lehetséges, hogy ki kellett sorozni, vagy cserélni kellett a szerelvényben (például műszaki probléma miatt), de esetleg késés, vagy vonatkimaradás miatt a vonatok szerelvényfordulója is módosulhatott".
Ez az egész lehet, hogy kicsit bonyolult, a lényeg hogy az ilyen esetekre is megoldást jelentene az említett IC-ken alkalmazott előzetes bringás helyfoglalás kiterjesztése az összes vonattípusra. Ahogy vélhetően véget vetne minden anomáliának.
Önnek is vannak különleges / tréfás / bosszantó/ tanulságos bringaszállítós történetei? Kommenteljen!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.