
Ferihegy 1 számomra több volt, mint reptér, sok szürreális élményem fűződik hozzá. Az első munkahelyem volt a kilencvenes évek vége felé, és bár eleinte utáltam, hogy érettségi után a tombolás helyett Ferihegyre kell kibuszoznom, és az elveszett poggyászok házhoz szállítását intéznem, az ott töltött néhány év felért a későbbi egyetemi bulikkal.
Itt láttam először metroszexuális üzletembert talpig bézsben, David Beckhamebb volt bárkinél, és az első, Gucci válltáskában szállított kiskutya is itt debütált. Táskahordója, egy harmincas nő, az esztétikai sebészet akkori trendjeit fejtől mellkasig viselve, viccből magázva fegyelmezte: "ne ugasson!"
A második munkanapomon negyven-ötven, korábban lemaradt csomagot küldött el egy járattal a British Airways. Néhány percig csak néztem a hatalmas kupacot az érkező tranzit szalagján, és egyenletes, mély légzésre törekedtem. A váratlan eseményekbe hamar bele lehetett jönni, segítség pedig mindig akadt.
Első főnököm a felvételi beszélgetésen elmondta, egy utazás bőven elég ahhoz, hogy az ember kizökkenjen a komfortzónájából, de ha még a csomagja is lemarad, sőt, még a bőröndkulcsot is el kell tőle kérnem, hogy kiszállítás előtt a vámon át tudjuk vinni, akkor változatos lelki megnyilvánulásokra számítsak, és kezeljem együttérzően. Volt, hogy csak nevettek az utasok, ha már megállt a szalag a csomagjuk nélkül, volt, hogy kiborultak, sírtak. Volt, hogy akkorát csaptak a kis, nyikorgó fapultomra, hogy megreccsent. Izgalmas idők voltak.
Az a korszak volt ez, amikor még újdonságnak számítottak a hazai zenetévék, az énekesnőktől nem várhattuk, hogy mind a saját hangján énekeljen, az üzemi konyha rádiójában Kozsó fiú- és lánycsapatai rotáltak, még csak egy nemzeti szépségversenyünk volt, és divat volt a bordó melír, sajnos a sötét szájkontúr is, és a telitalpú, fekete szandál.
A legmenőbb úticélok közé tartozott Malév charterrel, novembertől februárig Bangkokba utazni, de egy tunéziai szilveszter, vagy egy mallorcai last minute ajánlat is sokakat megmozgatott. Ezek a járatok az akkoriban bővülő Ferihegy 2-re érkeztek, de színes figurákból az 1-esen sem volt hiány. Abban az időben sok, Amerikába települt magyar hazalátogatott. Cowboykalapokból, texasi nyakkendőkből, halványrózsaszín hajakból és tört magyarsággal felidézett, 56-os sztorikból is bőven kaptunk.
A bangkoki utak sikerét mutatta az is, hogy elindult itthon a thai masszázsszalon-nyitási dömping, és a magyar vállalkozók megbízásából több thai masszőz is utazott hozzánk, időnként kacifántos átszállásokkal, és évekre csomagolt poggyászokkal. Ők jellemzően először ültek repülőn, és ha már leszálltak és megkapták a csomagjukat, néha még ücsörögtek rajta pár percet, mielőtt kimentek volna az érkező csarnokba. Egy kolléga szerint ilyenkor azt várták, hogy megérkezzen az útról a lelkük is.
Jó néhány kínai család is átköltözött Magyarországra, és egész otthonukat becsomagolták. Rendszeresen azokat a poggyászaikat hagyták el, majd küldték utánuk a légitársaságok, amelyekben a család féltve őrzött füstölt halai voltak, vagy amelynek a nyílásaiból folydogált a fermentált halszósz. Egy alkalommal egy kínai utas halas-ánizsos cukorkával kínált, borzongató volt. Ők legalább nem sürgették a házhozszállítást, a hal még biztos érhet. Nem úgy az a nő, aki többször is kérte, mielőbb szállítsuk ki a csomagját a hoteljébe, mert a vibrátora van benne, amelyet még ma használni szeretne. Voltak zörgő, és zenélő csomagok is nagyon furcsa, távol-keleti játékokkal.
Ferihegy 1 legendás volt abból a szempontból is, hogy ma már nem létező légitársaságok gépeit is fogadta. Innen indult a Sabena és a Swissair is. Ez a reptér látta el a teher és kisgépes forgalmat, diplomáciai, kormányzati különgépeket fogadott, majd pedig az Easyjettel, a Germanwingssel és a SkyEurope-pal megérkeztek a fapadosok.
Az 1950-ben nyílt épületről is elmondhatjuk, hogy a maga nemében páratlan. Ahogyan ifjabb Dávid Károly építész megtervezte a Malév-előd Maszovlet gépeit fogadó terminált, az épület felülnézeti képe egy repülőgép, törzse az indulási-érkezési csarnok, a kifutópályára néző front pedig két toronnyal a repülőgép motorjait mintázza. Az épület a szocreál eleganciáját leginkább a tranzitokban mutatta meg a lakkozott faborítással, lemezes szalagokkal. A 2004-es felújítás során szerencsére az eredeti állapotokat rekonstruálták, így legalább remek műemlék marad.
Este indul az utolsó járat
Kedd este indul az utolsó járat Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es termináljáról, amelyet előreláthatóan öt évre zárnak be, szerdától valamennyi légitársaság a 2 terminálról közlekedik. A régi repülőtéri épület nem lesz látogatható, ott csak a repülőtéri cég irodái maradnak. Az egyes terminál műemlék épületét lezárják, kordonnal veszik körbe - mondta Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője az MTI-nek.Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.