Íme, az okok, amiért mindig a repülőgép bal oldalán szállunk fel és le

gép
PUBLIKÁLÁS: 2024. május 18. 14:00
Talán már észre vehettétek, hogy beszálláskor mindig a gép bal oldalán tudtok feljutni a gépre, függetlenül attól, melyik légitársasággal repültök, vagy, hogy lépcsőn, akár hídon, vagy gyalog közelítitek meg a repülőt. Miért is? Ennek hátterében érdekes ok húzódik meg.

Azt már korábban elárultuk, miért festik a legtöbb repülőgépet fehérre. Most azt derítjük ki, miért csak a bal oldalon szállhatunk be a gép törzsébe vagy hagyhatjuk el ott a fedélzetet. A kereskedelmi repülőgépeket a történelmi hagyományok miatt eredetileg is bal oldali utasajtókkal építették, mielőtt ez egyáltalán hatékonyság kérdése lett volna.

Mindig csak a bal oldalon szállhatunk fel és le - a fotó illusztráció Forrás: Lopolo/Shutterstock

Michael Oakley, a The Aviation Historian ügyvezető szerkesztője kifejtette a miérteket. „A repülési terminológia nagy része a tengerészeti ismeretekből származik és emiatt a légi közlekedési módok is sokat köszönhetnek a hajózásnak" – mesélte.

Ahogy a csónakoknak és hajóknak a bal oldala érinti a dokkot a kikötőkben – a repülőgépeknél is ugyan így van.

Értelemszerűen az emberek úgy döntöttek, hogy továbbra is a kikötői, vagyis a bal oldalon szállnak fel.

Nem csak a hajókat vesszük be a bal oldalról, hanem az utasszállítokat is - a kép illusztráció Forrás: Shutterstock/Darwelshots

Nem mindig volt ez így

Mivel a hajók kormányosai a hajó jobb oldalán kaptak helyet, ahonnan jobban ráláthattak a felszállókra, ez többnyire egy ideig a repülőgépekre is kiterjedt. Az 1930-as és 1940-es években a United Airlines korai gépeinek ajtajai például a jobb oldalon helyezkedtek el.

Az ipar növekedésével és a repülőterek forgalmasabbá válásával azonban a dolgok leegyszerűsödtek, és a bal oldali ajtók általánossá váltak.

A szabványosítás azért is fontos volt, mert az 1950-es évektől kezdve főleg a tengeren túli repülőtereken megjelentek a csillag alakú terminálok, ahol az utasok egy központi területen gyűlnek össze, és kisétálnak a csillag „csúcsaiba", hogy felszállhassanak a gépeikre. A Jetways, azaz a fedett folyosók is ekkor tájt, az 1960-as évektől léptek szolgálatba.

Megkönnyíti a szervezést ha minden gépen ugyanazon az oldalon szállunk le és fel. Forrás: Hans Lucas via AFP/Thibaut Durand / Hans Lucas/Thibaut Durand

"Amióta a pilóták a bal oldalon ülnek, a repülőtereket úgy kezdték építeni, hogy bal oldali kapuik legyenek, így a kapitány jobban meg tudja ítélni a távolságokat, amikor a beszállási pontig gurul" – mondta Matthew Burchette, a washingtoni Tukwilában található Repülési Múzeum vezető kurátora.

A földi műveletek sokkal könnyebbé váltak, mikor minden repülőgép ugyanabban az irányban végezte ugyanazt a folyamatot.

A dolgok ezen módja pedig lehetővé teszi a földi személyzet, például a bőröndrakodók számára, hogy a jobb oldalon maradjanak, és anélkül végezzék munkájukat, hogy az utasok útjába állnának.

(Forrás: metro.co.uk)

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.