Szovjet luxusautó érkezett a Közlekedési Múzeumba

Budapest
PUBLIKÁLÁS: 2022. február 09. 10:26

Még egy decemberi hírünkben számoltunk be arról, hogy egy Csepel D450-es teherautó és egy csodálatos tűzpiros Skoda Octavia Super került a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe. A múzeum gyűjteménygyarapítási programjának köszönhetően pedig a napokban egy GAZ-12 ZIM típusú gépkocsi érkezett új otthonába, az Északi Járműjavítóba.

Forrás: mmkm.hu

A firssen érkezett járműről azt kell tudni, hogy mindössze száz darab érkezett Magyarországra 1952 és '59 között, illetve, hogy a 1950-es évektől kezdve a '70-es évek végéig a középszintű állami és pártvezetők szinte kivétel nélkül ezekkel a gépkocsikkal közlekedtek Magyarországon.

Forrás: mmkm.hu

Az államszocializmus első éveiben, 1950 és '59 között magánszemélyek egyáltalán nem tulajdonolhattak személygépkocsit Magyarországon. Azonban a párt- és az állami vezetőket el kellett látni szolgálati autóval. A legmagasabb szintű állami felsővezetők számára a ZISZ 110-as vagy 115-ös gépkocsikat gyártották, a gyárigazgatók, párttitkárok, a kommunista ifjúsági szervezet (DISZ) vezetői Pobedákat kaptak, a középszintű állami és pártvezetők pedig a most gyűjteményünkbe érkezett GAZ-12 ZIM gépkocsikat vehették birtokba szolgálati autóként Magyarországon, ahogy a keleti blokk többi országában is.

Forrás: mmkm.hu

Magyarország 1952-1959 között közel száz darab ilyen hatszemélyes limuzint vásárolt. A

ZIM-ek az 1970-es évek végéig voltak forgalomban,

ekkor az állami és pártvezetők már rendre nyugati típusokat, elsősorban Mercedeseket, illetve kisebb részben Tatra 603-as gépkocsikat kezdtek használni szolgálati autónak.

Mára legfeljebb néhány darab ZIM gépkocsi maradhatott meg hazánkban. A ZIM üzemképes, jelenlegi állapotában kiállítható, a nagyközönség is hamarosan találkozhat vele. Ezek az autók a Nyizsnyij-Novgorod-i Gorkij Avto Zavod (GAZ) gyárban készültek (akkoriban a várost is Gorkijnak hívták), itt gyártották a Pobedákat, majd a Volgákat is.

A ZIM hűen reprezentálja egy korszak történelmét,

a típuson keresztül azt is be szeretnék mutatni, hogy milyen nehéz volt a gépkocsikhoz való hozzáférés ebben a korszakban. Az 1960-es évektől kezdve elvileg már lett volna lehetősége az átlag állampolgárnak is egy ZIM megvásárlására, azonban utóbbi 40 ezer Rubelbe került, amihez az 1960-as Szovjetunióbeli átlagkeresetet alapul véve 45 évi fizetésére lett volna szüksége egy embernek, írja weboldalán a Közlekedési Múzeum.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.