Kedvenc strandjeleneteink a művészet történetéből

impresszionizmus
PUBLIKÁLÁS: 2021. július 17. 15:14
A tengerparti strand ideális témául szolgált a változó fényekviszonyokra és a levegő rezgésére érzékeny impresszionista festőknek. De nem csak ők találtak inspirációt a riviéra tárgyában, az expresszionista Matisset is megihlette a tengerparti vakációzás gondtalan légköre. Az alábbiakban kedvenc strandjelenetinket gyűjtöttük össze a művészet történetéből.

Claude Monet: Strand Trouville-ben (1870)

Claude Monet: A strand Trouville-ben Forrás: © The National Gallery, London/Claude-Oscar Monet

A francia impresszionizmus ikonja egy egész sorozatnyi strandjelenet festett a normandiai üdülővárosban, Trouville-ben, ahova feleségével érkezett nászútra 1870-ben. Az egyik legismertebb ezek közül az a kép, amelyiknek bal oldalán feleségét látjuk napernyővel a kezében mentora, Eugene Boudin feleségének társaságában. Az impresszionisták szabadban történő festésmódját nem csak a spontán ecsetvonások és az alakok esetleges mozdualati bizonyítják, hanem a festékbe keveredett homokszemek is, amiket a szél a vászonra fújt festés közben.

Claude Monet: Strand Trouville-nél Forrás: Wikipedia

Eugène Boudin: Strand Trouville-ben (1864-1865)

Eugène Boudin: Strand Trouville-nél (1864-1865) Forrás: Wikipedia

Eugene Boudin saját magát a tengerparti strandjelenetek festőjeként definiálta. Monet mentora és szabadban való festés (plein air) úttörője több száz képet készített a korban divatos normandiai üdülőhelyeken. Vásznain az időjárásnak megfelelően változó tengerparti táj kék, szürke és a bézs árnyalatai ellentétet képeznek a Párizsból a tengerpartra tóduló tehetősebb turisták ruháinak színeivel.

Eugène Boudin: Strand Trouville közelében (1865) Forrás: Wikipedia

Edouard Manet: A strandon (1873)

Edouard Manet: A strandon (1873) Forrás: Wikipedia

Manet 1873 nyarán családjával három hetet a normandiai Berck-sur-Mer városában töltött. Itt készült az a kép, amelyen feleségét és testvérét látjuk, amint magukba merülve tengetik az időt a strandon. Suzanne egy könyvbe mélyed, arcát fátyol takarja el a naptól és a homoktól, miközben Eugène, a festő testvére lazán könyökölve néz maga elé. Monet festményéhez hasonlóan itt is homokszemek keveredtek a festékbe.

Edgar Degas: Fürdés a tengerben (1877)

Edgar Degas: Fürdés a tengerben (1877) Forrás: Wikipedia

Egy intim strandjelenet látunk Degas képén: egy kislányt, amint a haját fésülik. A jórészt beltéri jelentekre, balett táncosokra specializálódótt festő képe eltér Monet és Boudin plein air megközelítésétől. Ez a kép ugyanis műteremben készült, és ezt észre is lehet venni, ha megfigyeljük, hogy a háttérben ábrázolt hajók füstjét különböző irányokba fújja a szél.

Henri Matisse: Ülő nő háttal a nyitott ablaknak (1922)

Henri Matisse: Ülő nő háttal a nyitott ablaknak (1922) screenshot/youtube

A vad színeiről, dekoratív mintáiról ismert expresszionista festő Matisse pályafutása elején fedezte fel a lüktető mediterrán fény erejét vásznain. Rendszeres látogatója lett a francia riviérának, 1917 után főleg Nizzában tartózkodott, ahol ez a vászon is készült. A modell mögött a Baie des Anges strandjának fényei, a tenger mélykékje árad be a tágra nyílt ablakon. A pálmafák és a vitorlások a tengerparti vakáció gondtalan légkörét éreztetik.

Henri Matisse: Nő vörös esernyővel (1919-21) Forrás: Wikipedia
Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.