Az utasszállító gépek számára engedélyezett mértéket jóval meghaladva, rendkívül meredeken emelkedett és süllyedt eltűnése előtt az AirAsia légitársaság Jávai-tengerbe zuhant repülője - adta hírül az MTI.
Az indonéz közlekedési miniszter elmondása szerint, az Airbus A320-200 típusú gép közvetlenül lezuhanása előtt "hirtelen emelkedni kezdett, jóval nagyobb sebességgel annál a normális határértéknél, amelyet képes lett volna elviselni, ezután pedig átesett". A radarok által mért adatok azt mutatják, hogy a baleset előtti percekben a gép egy ponton percenkénti hat-nyolcezer lábas (1,8-2,4 kilométeres) emelkedést mutatott. "Még egy vadászgép számára is ritka, hogy képes legyen hatezer lábas percenkénti emelkedésre. Egy utasszállító gépnél talán már az egy-kétezer láb is rendkívülinek nevezhető, mivel ezek nem arra vannak tervezve, hogy ilyen gyorsan emelkedjenek" - mondta el a miniszter.
Szakértők már korábban is felvetették, hogy átesés történhetett, azaz a sebesség vagy a gép túl meredek emelkedése miatt megszűnhetett a gép repüléséhez szükséges felhajtóerő. Az AirAsia egy névtelenül nyilatkozó pilótája azt mondta, az Airbus A320-asokkal általában percenként ezer-ezerkétszáz lábat emelkednek, de az ezerötszáz lábat sohasem haladják meg. Ezért felmerül, hogy a gépet egy erős légáramlat sodorhatta magával. Az indonéz meteorológiai szolgálat elemzése szerint a katasztrófát a szélsőséges időjárási körülmények idézhették elő. A miniszter arról is beszámolt, hogy közvetlenül a gép eltűnése előtt a pilóta engedélyt kért a légi irányítástól, hogy magasabbra emelkedjen a gép előtt álló vihar elkerülése érdekében, de az erős légi forgalom miatt nem kapott azonnali engedélyt erre.
A nyomozást folytató szervek közölték, hogy a vizsgálat során kiemelt figyelmet szentelnek az esetleges emberi és mechanikai hibák felderítésére, miután a terrorizmus lehetőségét a fekete dobozok hangfelvételei alapján kizárták.
Az AirAsia 8501-es járata december 28-án reggel indult el az indonéziai Surabayából Szingapúrba. A kapcsolat a géppel a felszállás után negyvenkét perccel szakadt meg, amikor az Airbus a borneói Kalimantan és Jáva között repült. A kutató-mentő alakulatok már megtalálták a gép repülési adatait és a pilóták kabinban folytatott beszélgetését rögzítő két fekete dobozt, amelyek jó állapotban kerültek elő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.