Rosszat írt egy szállodáról, negyvenezerre büntették

TripAdvisor
PUBLIKÁLÁS: 2014. november 19. 18:51
Egy brit hotel száz fontot vont le egy vendége bankszámlájáról, miután az lehúzta értékelésében a szállodát. A hotelek világszerte fenyegetéssel és ígéretekkel harcolnak a jó értékelésekért, trükkjeik azonban gyakran visszaütnek.
Kiss Borbála

Száz fontra (mintegy negyvenezer forintra) büntette egy brit hotel szállóvendégeit, akik rossz értékelést merészeltek hagyni a létesítményről a TripAdvisor utazási portálon. Tony Jenkinson és felesége, Jan augusztusban töltött egy éjszakát a Blackpool tengerparti városkában található Broadway Hotelben, ám nem igazán azt kapták, amire számítottak. A szobában nem volt melegvíz, az éjjeliszekrény szétesett, amikor kihúzták a fiókját, a tapéta mállott a falról, a padlószőnyeg, a függöny, és a matrac huzata pedig pecsétes volt és szakadt. Élményeiket kendőzetlen stílusban írták meg a TripAdvisor oldalára: Tony értékelésének a címe "Mocskos, rohadt, ótvar nyomortanya, amit szerencsétlen hülyék üzemeltetnek."

Fotó: Joe Raedle / Europress / Getty

Két nappal később azonban kellemetlen meglepetés érte őket: a hotel száz fontot terhelt rá a foglalásnál megadott kártyájukra. A szálloda foglalási szabályzata ugyanis leszögezi: a rossz értékelést hagyó vendégektől maximum száz fontot levonnak. Jenkinsonék egyébként 36 fontot fizettek a kétágyas szobáért és a — nem kifejezetten gourmet — reggeliért. A nyugdíjas házaspár panaszt tett a fogyasztóvédőknél, akik kivonultak a hotelhez, és elérték, hogy a kérdéses passzust töröljék a foglalási szabályzatból. Az azonban egyelőre kérdéses, vajon a házaspár visszakapja-e a büntetésből levont összeget.

Nem a Broadway Hotel az első, mely a vendégek fenyegetésével vagy megvesztegetésével próbál jó értékeléseket szerezni a TripAdvisoron. A New York-i Union Street Guest House például idén nyáron került be a hírekbe azzal, hogy a náluk tartott esküvő illetve lagzi után 500 dollárt von le a friss házaspár számlájáról, amennyiben vendégeik közül bárki is negatív értékelést mer hagyni a szállodáról. A szálloda hírnevének javítását célzó intézkedés persze totálisan visszafelé sült el, a hotel értékelése gyorsan két csillag alá zuhant a Yelp értékelő weboldalon, ahol a felhasználók (vendégek és lelkes trollok egyaránt) részben a hotel minőségét, részben a sajátos büntetési tételt kritizálják. A brit Cove Hotel oldalát pedig 2011-ben rövid időre felfüggesztették, miután kiderült, hogy azon visszatérő vendégeiknek, akik jó értékelést írtak a hotelről, 10 százalék kedvezményt adnak a szobaárakból.

Más hotelek fizetett kritikusok szolgáltatásait veszik igénybe, akik napszámban ontják magukból a kedvezőnél kedvezőbb értékeléseket. Idén márciusban például két felhasználó is lebukott a TripAdvisor kínai weboldalán: egyikük az elmúlt négy év során 2633 értékelést posztolt, másikuk pedig kevesebb mint fél év alatt 1361 darabot. Az utóbbi felhasználó — amellett, hogy naponta kilenc különböző hotelben kellett volna megszállnia ahhoz, hogy ennyi értékelnivalója összejöjjön az öt hónap alatt — egyetlen hónap alatt 51 Párizsban található hotelt értékelt, miközben ugyanebben az időszakban másik 50, különböző egyéb országban található szállodáról is posztolt értékelést.

A TripAdvisor az indulástól kezdve igyekszik különböző megoldásokkal kiszűrni a kamu értékeléseket, módszereik pedig egyre finomodnak. Nemrég például az Accor hotellánc ázsiai és csendes-óceáni térségi marketingfőnöke bukott le, miután a TripAdvisor új appjában bevezette a Facebook regisztrációs, saját névvel és arcképpel ellátott felhasználói azonosítást. Ekkor derült ki, hogy Peter Hook tucatnyi ömlengő értékelést posztolt munkáltatója hoteljeiről, miközben lehúzta a konkurenciát.

Nemcsak kamu értékelések, de kamu hotelek és éttermek is megjelennek időről időre az oldalon. A brit Daily Telegraph újságírói például 2010-ben egy tényfeltáró cikk készítése kapcsán töltöttek fel egy fiktív kilenc szobás panziót az oldalra, 111 Hotel néven, melyet a Telegraph székhelyére regisztráltak, fotónak pedig a céges menzáról készült képet rakták fel. Tíz napon át folyamatosan írogatták róla a szupernél szuperebb értékeléseket, mígnem a TripAdvisor észlelte a turpisságot és levette a panziót, mely addigra már London több mint 300 panziója közül bekerült a top 70-be. Népszerű volt a szintén fiktív Hotel Budapest oldala is, melyről korábban már írtunk.

A szállodások nem véletlenül tesznek ilyen komoly erőfeszítéseket a jó értékelések megszerzése érdekében. Az utazók számára rendkívül fontos más utazók véleménye: a Market Metrix felmérése szerint az utazók 93 százaléka foglalás előtt tanulmányozza a hotel értékeléseit az interneten. A piac gorillája pedig a TripAdvisor, a maga 150 millió értékelésével: a Booking.com például "csak" negyvenmillió értékeléssel büszkélkedhet. Néhány negatív értékelés pedig súlyos károkat okozhat egy hotelnek, hiszen a felhasználók két azonos árú szoba közül nyilván azt fogják választani, melyről kedvezőbben nyilatkoznak a korábban ott járt vendégek.

Ezen próbál segíteni a TripAdvisor egyik kevésbé ismert szabálya, melynek értelmében a szállodák tiszta lappal indulhatnak egy-egy felújítás vagy tulajdonosváltás után. Ilyenkor a hotel összes értékelését törlik az oldalról, és újrakezdheti azok gyűjtését. Ez sem old meg azonban mindent: ha a vendégek az ócska bútorokra vagy a törött padlócsempékre panaszkodtak, a felújítás segíthet a szálloda értékelésén. Ha azonban a személyzet mogorva, az ágynemű koszos, vagy rosszul főznek a konyhán, azon a korábbi kritikák törlése sem fog segíteni, és a hotel ismét lecsúszik majd a lista aljára.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.