Több mint két órát késett a gépünk: jár a kártérítés vagy nem?

kártérítés
PUBLIKÁLÁS: 2014. október 30. 07:39
Majdnem két és félórát késett a charter-gépünk, mellyel egy utazási irodánál foglalt nyaralásról tértünk haza. A reptéren aláírattak velünk egy papírt, ami szerint kártérítésként frissítőket kell kapnunk, ám nem kaptunk semmit. Kiderült, hogy frissítő csak három óra után jár a nemzetközi szabályok szerint, hiába virít ott az aláírásunk. Mit tehet ilyenkor az egyszeri utas? És ha egyénileg repül és késik a gépe?

Szeptemberi last minute-útra fizettünk be egy budapesti utazási irodánál. Az irodával szerződött charterszervíz, a Travel Service Kft. repített ki minket Törökországba. Az utazás, a gép állapota, az időjárás és a felszolgált is szendvics kellemes volt, panaszunk nem lehetett az útra, sőt, egy percet sem késtünk.

A kellemetlenségek akkor értek minket, amikor a nyaralás után ismét az antalyai reptéren álldogáltunk: a becsekkolásnál azzal a hírrel fogadtak minket, hogy a gépünk késni fog. A poggyászfeladásnál azt mondták, hogy két órás késés várható (ennél végül kb. 15-20 perccel többet késett a gép), és minden utas orra alá tolták a papírt, amin az szerepelt, hogy mindezt tudomásul vettük, ahogy azt is, hogy a késés miatt biztosítanak számunkra frissítő jelleggel egy ételt, egy italt és emailezési/hazatelefonálási lehetőséget. Ezt a papírt mindenkivel akkurátusan aláíratta egy magyarul kiválóan beszélő török nő, illetve a kezünkbe nyomtak egy részletes tájékoztatót. Amikor megkérdeztük, hogyan fogjuk átvenni az ételt - mivel az utazási iroda embere a check-in előtt ténykedik -, a hölgy felhívta a légitársaság emberét, aki azt mondta, hogy ja, bocs, tévedés, valójában három óra késés az a limit, ami után a frissítő és minden egyéb jár.

És ha egyénileg utazunk?

Aki úgy érzi, hogy egyénileg szervezett repülőútján bármiféle kár érte a késéssel, akkor ezt a nyomtatványt érdemes kitölteni és a légitársaságnak benyújtani. (Másolatot megőrizni!) Ha a társaság nem akar fizetni, akkor békéltető testület vagy polgári jogi törvényszék elé kell vinni az ügyet.
Amúgy mindenkinek, aki szokott repülni, érdemes átnézni a uniós légiutasok jogaira vonatkozó szabályozást!

Erre elkezdtünk reklamálni, hogy de ha velünk ezt íratták alá, akkor ezt kell betartaniuk. Erre a hölgy vonakodva mondta, hogy oké, a kapun túl találkozunk, és a beszállókártya felmutatásával majd mindenkinek jár egy menü - és megnevezte azt a két gyorséttermet, akikhez a kéréssel fordulhatunk. A nőt nem láttuk többé, és mindkét étteremnél érdeklődtünk (több alkalmazottnál is), az állítólagos kártérítésről senki sem hallott, és végül nem kaptunk semmit. A többi utasban amúgy szemlátomást fel sem merült, hogy megnézzék, mit írtak alá; velünk viszont rosszul jártak, mert mindketten újságírók vagyunk.

Képünk illusztráció Boston Globe / Europress / Getty

Nyilván fejenként legfeljebb 5-6 eurónyi tételekről volt szó, szóval elsősorban az elv zavart minket. Apróság, hogy a gépen éjfél körül bemondták, hogy még előző napi csúszás miatt késünk, szóval félelmetes, milyen szoros kihasználtságban járnak a repülők.

Írjunk helyben jegyzőkönyvet!

Nos, mivel - ahogy említettük - nagyon kis összegről volt szó, itthon már nem foglalkoztunk az esettel, ám hetekig motoszkált bennünk a kérdés, hogy mit tehet a helyszínen ilyenkor az utas (azon kívül, amit mi tettünk) egy EU-s és egy nem EU-s országban? Továbbá, mit tehet utólag az utas, miután hazaért? Az utazási irodának vagy annak a kft.-nek írjon, aki a repülőutat biztosította?

„Helyben jegyzőkönyvet felvenni, az idegenvezetővel (és a többi utassal) aláíratni. A leírt esetben az utazási irodát (itthon) felkeresni, kártérítést kérni" – ennyit tehet egy hozzánk hasonlóan járt utas Selmeczi Balázs szerint, aki a Fogyasztóvédő Alapítvány elnöke. Ő egyébként nem gondolja, hogy az utazásszervező cég ilyen esetekben elzárkózna a megnyugtató rendezéstől.

Reptéren unatkozó utasok Anadolu Agency / Europress / Getty

A társaság tévedését felülírja a szabályozás

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot is megkérdeztük, tőlük azt a választ kaptuk, hogy az orrunk alá dugott tájékoztatón valóban rosszul szerepelt az, mennyi idő után jár az utasoknak snack/frissítő/telefon, mert egy Budapest-Antalya távolságnál tényleg csak három órás késéstől vagyunk jogosultak a várakozást megkönnyítő szolgáltatásokra. (egyébként Antalya reptere hivatalosan 1506 kilométerre van tőlünk, 1500 kilométernél húzták meg a vonatkozó kategória határát). A lényeg, hogy hiába írtunk alá valamit, amiben tévedés szerepelt, azt felülírja a jogszabály.

A fogyasztóvédelem egyébként arra is felhívta a figyelmünket, hogy az EU légiutas-jogokra vonatkozó rendelete szerint közvetlen kártérítésre sem jogosít fel minket a késés, csak a járat törlése. Ezt azonban az Európai Bíróság egyik ítéletével úgy bírálta felül, hogy amennyiben egy járat háromórás vagy azt meghaladó késéssel érkezik a célállomásra, úgy az utasoknak ugyanúgy jár a járattörlés esetére megállapított - távolságtól függően pár száz eurós - kártalanítás.

Megesett Önnel is hasonló dolog? Volt olyan, hogy rengeteget késett a járata, de nem kapott cserébe semmilyen kártérítést? Netán törölték a járatát? Kommenteljen!

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.