Az elmúlt hetekben történt repülőgép-szerencsétlenségek érthető módon megtépázták a világ polgári repülésbe vetett bizalmát. A Malaysia Airlines gépét a polgárháborús Kelet-Ukrajna felett légelhárító rakétával lőtték le csaknem 300 emberrel a fedélzetén, ezt követően egy héten belül újabb két szerencsétlenség történt: a TransAsia légcsavaros kisgépe a taivani partoknál zuhant le – a katasztrófa 48 halottat és tíz sérültet követelt -, Afrikában pedig egy nappal később az Air Algerie MD-80-as Mali felett lezuhant járatán 116 ember vesztette életét.
Alighanem hónapokba fog telni, hogy minden közelmúltbéli baleset oka kiderüljön (és talán még tovább, hogy teljesen tisztán lássanak a Malaysia Airlines gépe körül történtek ügyében) - írja a Condé Nast Traveler.
Ilyenkor sokan nyilván elgondolkoznak rajta, hogy vajon valami baljós tendenciáról lehet-e szó. Repülésügyi szakértők szerint nem: a statisztikák szerint sokkal biztonságosabb, ha repülőgépen ül az ember, mintha bármely más közlekedési eszközzel utazna.
A maláj gép lelövése után annyi minden bizonnyal megváltozik majd, hogy minden egyes légi baleset nagyobb figyelmet kap a médiában, mint eddig – áll a Condé Nast Traveler cikkében.
„Annyira ritkák és véletlenszerűek a légi balesetek, hogy ezeket néha elkerülhetetlenül is összekapcsolja a közvélemény" – mondja Dr. Todd Curtis, a Boeing korábbi munkatársa, az Airsafe.com légi közlekedési oldal alapítója. „Ám a valódi kérdés az, hogy tényleg van-e valami közös ezekben az esetekben." A szakértő a legutóbbi történésekkel kapcsolatban leszögezte, hogy semmilyen mintát vagy megegyezést nem lehet látni a katasztrófákban.
Az elmúlt hónapok sokkoló vagy éppen rejtélyes eseményei ellenére azt is érdemes figyelembe venni, hogy a 2013-as volt a legbiztonságosabb év a polgári repülés történetében, az Airsafe.com például öt nagy utasszállító katasztrófát és két további teherszállító gép balesetét jelentette, ami a legalacsonyabb az elmúlt húsz évben.
A halálos balesetek száma a 2010-es 786-ról tavaly 210-re csökkent - az International Air Transport Association jelentése szerint (az idei áldozatok száma már most közelebb van az átlagos arányokhoz, mivel már most 700 fölött jár a halálos áldozatok száma). Ezt a számadatot természetesen a légi közlekedés hatalmas növekedésének fényében is érdemes szemlélni: csak az Egyesült Államokban több mint 30 ezer menetrend szerinti járat száll fel nap mint nap, a menetrend szerinti járatok száma pedig az elmúlt 25 évben megduplázódott.
A repülés tehát már most biztonságos, és a körülmények várhatóan még biztonságosabbá fogják tenni ezt a közlekedési formát. A modern sugárhajtású gépek megjelenése a maguk biztonságos hajtóműveikkel és ütközés-előrejelző rendszereikkel jelentősen lecsökkentették a halálozási arányt az elmúlt negyven évben. Mivel a légi katasztrófák leggyakoribb okai eltűntek az elmúlt években, a figyelem a személyzet képzésére és a pilóták esetleges hibáinak kiküszöbölését biztosító rendszerek fejlesztésére összpontosult.
Végül pedig álljon itt Patrick Smith, az Ask the Pilot című légi közlekedéssel foglalkozó oldal szerkesztője és a Cockpit Confidential című könyv szerzőjének megnyugtató mondata: „Nagyon hirtelenül jött ez a három szerencsétlen baleset, de ha a polgári repülés egészét nézzük, akkor elmondhatjuk: a repülés biztonságosabb, mint valaha."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.