Svájcban, a Pilatus-hegyre kúszik fel a világ legmeredekebben közlekedő fogaskerekű siklója. Helyenként 48 százalékos meredekségű hegyoldalon halad Alpnachstad és a Pilatus Kulm között májustól novemberig, ha esik, ha fúj.
Esett és fújt is egyszerre, amikor ott jártam. Ítéletidő hangulatban siklottunk: május volt ugyan, de erős szél hordta az esőt, köd lepte be a hegyet, tíz méternél távolabbra nemigen lehetett látni; szóval minden adott volt a parázásra - ha nem bíztunk volna meg maximálisan a svájci mérnöki technikában. Alapvetően teljesen normális alpesi tájban haladtunk, aztán jött a vidámparki izgalmakkal vetekedő rész, amikor a kissé áttetsző ködben egyszer csak azt lehetett látni, hogy egy szép nagy szakadék szélén megyünk fölfelé (lásd fotó). A sofőrök - kettő - nyugalma ugyanakkor meggyőző volt. A fülem bedugult néha, de ezt leszámítva összességében pompás kaland volt a félórás út - szép időben még szebb lehet, ahogy a fotókból is látszik.
Összesen 1635 méteres szintkülönbséget hidal át a négy és fél kilométeres szakaszon közlekedő vonat. A menet nyilván nem olcsó, mivel Svájcban semmi sem az; jó hír viszont, hogy az árak nagyon változatosak, attól függően, hogy melyik hónapban utazik az ember, az egész szakaszon végigmegy-e vagy körutat tesz, hogy gyerekekkel utazik-e stb. Itt van egy szép kis táblázat, amit alaposan át lehet böngészni.
Összesen 1635 méteres szintkülönbséget hidal át a négy és fél kilométeres szakaszon közlekedő vonat. A menet nyilván nem olcsó, mivel Svájcban semmi sem az; jó hír viszont, hogy az árak nagyon változatosak, attól függően, hogy melyik hónapban utazik az ember, az egész szakaszon végigmegy-e vagy körutat tesz, hogy gyerekekkel utazik-e stb. Itt van egy szép kis táblázat, amit alaposan át lehet böngészni.
És ami a legmenőbb: nem ám a legújabb kor mérnöki leleménye ez a vasút: 1889 júniusa óta jár. Amikor Eduard Locher, zürichi mérnök fejéből a 19. század vége felé kipattant a gondolat, hogy kéne a Pilatusra egy ilyen jármű, a legtöbben úgy gondolták, megbolondult. Aztán négyszáz nap alatt 600 ember csak megépítette a vasutat, és rögtön bevonult a legek közé. Ott is maradt – legalábbis mostanáig, mivel egyelőre nincs kihívója.
Természetesen Svájcban található az a hegyi vasút is, amely Európa legmagasabb vasútállomására viszi fel utasait. A Jungfraubahn – mely ugyancsak fogaskerekű vasút - egészen a 3454 méteres Jungfraujochig kapaszkodik fel. Értelemszerűen elképesztő kilátás nyílik innét.
A legek sora a hegyek királynőjének nevezett Rigi nevű csúcson is folytatódik, mivel ez Európa első hegyi vasútja: 1871-ben nyitották meg Rigibahn néven. Közel hét kilométeres szakaszon közlekedik és az 1800 méteres Rigire, Közép-Svájc leglátogatottabb panorámacsúcsára viszi fel a látogatókat.
Vidámparki izgalmakhoz hasonlítható az utazás Európa legmeredekebb nyitott siklóján. Legdurvább részén 106 százalékos meredekségű pályán halad – ezt elképzelni is nagyon nehéz - az a nyitott kocsikkal közlekedő vasút, mely az Alpokban lévő Gelmersee-hez viszi fel az utasokat az Am Grimselpass útnál lévő parkolóból (lásd fotó).
Végül egy olyan alkalmatosság, ami egészen új és természetesen azonnal a legek közé katapultált: a Stanserhornra tartó felvonó a világ első olyan cabrio-felvonója, aminek felső szintje nyitott. A kétkabinos, kétemeletes jármű emeletén így lobogó hajjal lehet feljutni az 1900 méteres csúcsra.
Itt pedig azt tudja megnézni, hogy melyek azok a hegyi vasutak, amelyek egész évben járnak.
Hasznos információk
• A Svájci Idegenforgalmi Hivatal ingyenesen hívható száma: 00 800 100 200 30
• Svájcba készülőknek hasznos lehet a MySwitzerland.com-ot böngészni
• Ha repülővel szeretnénk utazni, Zürichbe Svájc nemzeti légitársaságával, a Swiss International Air Linesszal juthatunk el, ráadásul a sífelszerelést, snowboardot és sícipőt a téli szezonban ingyen szállítják.
• A svájci tömegközlekedésről a Swiss Travel System oldalán tájékozódhatunk.
Összeállításunk a Svájci Idegenforgalmi Hivatal támogatásával készült.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.