Hatalmas ingyenreklám a Grand Budapest Hotel

Grand Budapest Hotel
PUBLIKÁLÁS: 2014. április 14. 09:58
Gyakorlatilag ingyen kapott többmillió dolláros reklámkampányt Budapest, amikor Wes Anderson legújabb filmjének címéül a Grand Budapest Hotelt választotta. A filmbéli szállodának persze semmi köze Magyarországhoz, a szebb időket megélt hegyvidéki hotel egy Zubrowka nevű fiktív kelet-európai országban található. Ezzel együtt potenciálisan rengeteg utazó érdeklődését kelthette fel a film. A Travelo arra volt kíváncsi, vajon a Magyar Turizmus Zrt. próbálta-e valamiképpen kihasználni a film által biztosított médiaszaturációt?
Kiss Borbála

Mint megtudtuk, a turisztikai szervezet ausztriai képviselete kísérleti jelleggel több bécsi mozival kötött megállapodást, ahol a filmre szóló mozijegyhez budapesti turisztikai programfüzetet is kapnak a nézők, a mozi előterében pedig "információs stand hívja fel hazánk turisztikai kínálatára a figyelmet". Más mozikban "az előadások előtt gerillamarketing-akció során kihelyezett kiadványok hívják fel Budapest turisztikai kínálatára a figyelmet", vagyis ha jól sejtjük, bemegy valaki előadás előtt, és ott hagy egy halom prospektust a moziban.

Fotó: Imagno / Europress / Getty
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Gellért Hotel
Fotó: Gellért Hotel
Fotó: Gellért Hotel
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Lipnitzki / Europress / Getty
Fotó: William Stevens / Europress / Getty
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Jucc / Indafotó
Fotó: Ken 68 / Indafotó
Fotó: Bányászlány / Indafotó
Fotó: Balla Béla / Indafotó
Fotó: Moviestore Collection/face To Fa / Northfoto
Fotó: Moviestore Collection/face To Fa / Northfoto
Fotó: Fox Searchlight Pictures / Northfoto
Fotó: Fox Searchlight Pictures / Northfoto
Fotó: Fox Searchlight Pictures / Northfoto
Fotó: Gellért Hotel
Fotó: Gellért Hotel
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest

Érdekes módon a MT Zrt. szerint a filmbéli hotel ihletadója a Corinthia Hotel Budapest (korábbi nevén Corinthia Grand Hotel Royal) — nekünk, a nevet leszámítva, inkább a Gellért ugrott be a filmet nézve. A Corinthiával a Magyar Turizmus Zrt. egy közös tanulmányutat is szervezett nemrégiben, a brit Telegraph újságírója igen szórakoztató interjút készített a hotel concierge-ával.

Amerikában nem a nagyközönséget célozta meg az MT Zrt. a film kapcsán, hanem az újságírókat: a film New York-i sajtótájékoztatóján megjelent a helyi képviselet vezetője, aki Budapest illetve Magyarország attrakcióját vázolta a filmkritikusoknak. A New York Times Travel Show előtt pedig a film apropóján invitálták az újságírókat standjukhoz. A helyszínen a Magyarországot népszerűsítő kiadványok mellett a szervezet szerint a Corinthia Hotel Budapestről készített anyagoknak is nagy sikere volt.

Más országokban rendezett hasonló kampányokról nem szereztünk tudomást. Itthon a Corinthia a film apropóján több programot is szervez a szálló vendégeinek, tudtuk meg. Ők a film kulisszái mögé betekintve olyan helyekre jutnak el az épületben, amelyeket csak ritkán láthat a nagyközönség.

Fotó: Imagno / Europress / Getty
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Gellért Hotel
Fotó: Gellért Hotel
Fotó: Gellért Hotel
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Lipnitzki / Europress / Getty
Fotó: William Stevens / Europress / Getty
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Jucc / Indafotó
Fotó: Ken 68 / Indafotó
Fotó: Bányászlány / Indafotó
Fotó: Balla Béla / Indafotó
Fotó: Moviestore Collection/face To Fa / Northfoto
Fotó: Moviestore Collection/face To Fa / Northfoto
Fotó: Fox Searchlight Pictures / Northfoto
Fotó: Fox Searchlight Pictures / Northfoto
Fotó: Fox Searchlight Pictures / Northfoto
Fotó: Gellért Hotel
Fotó: Gellért Hotel
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest

A turisztikai szervezet egyébként sokat dolgozik azon, hogy minél több külföldi film készüljön hazánkban, hiszen a filmes megjelenések gyakorlatilag ingyenes reklámkampányt jelentenek. Ez persze visszafelé is elsülhet: a Kémjátszmában például nem kifejezetten vonzó célpontként tűnik fel a Kelet-Berlinnek maszkírozott Budapest. "Azt szeretnénk, ha a Velencében játszódó The Tourist-hoz vagy a Párizsban játszódó Éjfélkor Párizsban című filmekhez hasonló "kedvcsinálók" készülnének Magyarországon is" — fejtette ki Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese.

A filmek népszerűségére építve Budapesten is léteznek már kifejezetten a filmforgatási helyszíneket bemutató séták, főleg turistáknak. De ilyen túrára vittek nemrég hollywoodi újságírókat is, hogy így népszerűsítsék a magyarországi filmgyártási lehetőségeket. A budapesti moziséta mellett a résztvevők "ellátogattak az etyeki Korda Stúdióba, megismerkedtek a Tivoli-Filmprodukció munkájával, feltérképezhették a látványos kültéri forgatásihelyszín-komplexumokat a MAFILM fóti stúdiójában, és megismerkedhettek Kelet-Közép-Európa legújabb filmstúdiójával, a Raleigh Studios Budapesttel" - tudtuk meg az MT Zrt.-től.

Fotó: Imagno / Europress / Getty
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Gellért Hotel
Fotó: Gellért Hotel
Fotó: Gellért Hotel
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Lipnitzki / Europress / Getty
Fotó: William Stevens / Europress / Getty
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Jucc / Indafotó
Fotó: Ken 68 / Indafotó
Fotó: Bányászlány / Indafotó
Fotó: Balla Béla / Indafotó
Fotó: Moviestore Collection/face To Fa / Northfoto
Fotó: Moviestore Collection/face To Fa / Northfoto
Fotó: Fox Searchlight Pictures / Northfoto
Fotó: Fox Searchlight Pictures / Northfoto
Fotó: Fox Searchlight Pictures / Northfoto
Fotó: Gellért Hotel
Fotó: Gellért Hotel
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest
Fotó: Corinthia Hotel Budapest

A hazai turizmusnak valóban fontosak az itt készülő filmek: a szervezet becslései szerint ugyanis jelenleg a stáboknak éves szinten legalább 100 ezer vendégéjszakát köszönhetünk. És ehhez még hozzáadódik az az összeg, amit a filmesek itt tartózkodásuk alatt ellátásra és minden egyébre költenek. Azt egyelőre nem tudni, mennyire sikeresek ezek a filmes akciók, mert mint megtudtuk, "a filmturizmus motivációval érkezők számáról egyelőre nem áll rendelkezésre KSH-statisztika". Ezzel együtt egészen biztos, hogy a Grand Budapest Hotel rengeteg külföldi mozinézőben szította fel a főváros iránti érdeklődést — talán közülük sokan repülőjegyüket is megváltják ebbe a kicsi, egzotikusan kelet-európai országba.

Újabb cikkünk ebben a témában:

Oscar-jelölt úti célok
A kultikus filmek valódi helyszíneire előbb-utóbb megindul a rajongók áradata. A kérdés, hogy ebből tudnak-e, akarnak-e előnyt kovácsolni a turizmus szereplői.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.