Megtalálták a lezuhant német gép fekete dobozát

feketedoboz
PUBLIKÁLÁS: 2015. március 24. 21:35
Megtalálták a lezuhant német gép fekete dobozát
http://travelo.hu/hirek/2015/03/24/lezuhant_a_germanwings_utasszallito_repulogepe_az_alpokban/Lezuhant a Germanwings utasszállító repülőgépe az Alpokban

Megtalálták a kedden az Alpokban lezuhant utasszállító egyik fekete dobozát - adta hírül az MTI.

A fekete dobozt néhány órával a baleset után, a gép roncsaitól mintegy tíz kilométerre találták meg és a tartalmát azonnal vizsgálni kezdték, hogy előmozdítsák a katasztrófa okait kutató nyomozást. A Germanwings német diszkont légitársaság Barcelonából Düsseldorfba tartó gépének becsapódási helyszínét biztosították, hogy a kutatási és mentési akcióban részt vevők könnyebben eljuthassanak a roncsokhoz, amelyek egy meglehetősen elzárt, több mint két négyzetkilométernyi hegyvidéki területen szétszóródva fekszenek. A helyszíntől hét kilométerre található a legközelebb műút, ahonnan a csendőrök gyalog már meg tudták közelíteni a helyszínt és legelőször esetleges túlélőket keresnek. A hatóságok arra kérték a környékbeli települések lakosait, hogy ne próbálják megközelíteni a baleset helyszínét, az utakat pedig hagyják szabadon a mentőalakulatok számára. A kutatást nagy mértékben nehezítik az egyre romló időjárási viszonyok.

Mentőalakulatok a franciaországi Seyne les Alpesben Fotó: Sebastien Nogier / MTI

Az első hírek szerint a gépen 142 utas és 6 fős legénység tartózkodott, a Germanwings viszont később azt közölte, hogy 150-en voltak a fedélzeten. Az utasok többsége, 67 fő német állampolgár volt, akik között egy egész gimáziumi osztály és tanáraik, illetve két csecsemő is utazott. A hírek továbbá 45 spanyol áldozatot, valamint török és belga utasokat is említenek. Francois Hollande francia elnök szerint a katasztrófának valószínűleg nem voltak francia áldozatai, és a Külgazdasági és Külügyminisztérium tájékoztatása szerint vélhetően magyar utasok sem voltak a gépen, de a szaktárca még várja a hivatalos értesítést a francia Belügyminisztérium és a német Külügyminisztérium krízisközpontjától a lezuhant gép utaslistájával kapcsolatban, ahol egyelőre még zajlik az áldozatok azonosítása. Az azonosítást nehezíti, hogy a repülő a schengeni térségen belül repült, ezért az utasok nemzetiségéről nem készült nyilvántartás.

Főhajtás a Joseph-König gimnázium bejárata előtt a németországi Haltern am See városban. A gimnázium 16 tanulója és 2 tanára is a lezuhant gépen utazott. Fotó: Rolf Vennenbernd / MTI

Az Airbus 320-as típusú gép Alpes-de-Haute-Provence megyében, Prads-Haute-Bléone falu mellett zuhant le, ahol a francia csendőrség két helikoptere találta meg. A flightradar24.com adatai szerint a repülőgép utolsó ismert helyzete helyi idő szerint 10.40-kor volt. A gép 38 ezer láb magasságban repült, egy perce volt az utazó magasságon, amikor süllyedni kezdett, majd 10.53 perckor szerencsétlenséget szenvedett. Az adatok szerint a gép 8 percig folyamatosan süllyedt mintegy 3-4000 láb percenkénti rátával, majd 6800 láb (2000 méter) magasságban tűnt el a radarok képernyőjéről. A francia légi irányítás először még azt közölte, hogy a gép vészjelzést adott le 10.47-kor, de a francia polgári hatóság tájékoztatása szerint valójában a légiirányító döntött úgy, hogy vészhelyzetben lévőnek nyilvánítja a repülőt, miután minden kapcsolatot elveszített annak legénységével.

Hozzátartozók vigasztalják egymást a barcelonai El Prat repülőtéren. A gépen 45 spanyol utas tartózkodott. Fotó: Emilio Morenatti / MTI/AP

A baleset körülményei arra engednek következtetni, hogy valószínűleg nincs túlélője a repülőkatasztrófának - közölte a francia elnök. Hollande nem sokkal a gép lezuhanása után telefonon beszélt Angela Merkel német kancellárral, aki szerdán a katasztrófa helyszínére utazik, valamint találkozott VI. Fülöp spanyol királlyal is, aki éppen kedden érkezett Párizsba hivatalos látogatásra. A spanyol uralkodó lemondta a tervezett programot, és bejelentette, hogy azonnal felkeresi a tragédia helyszínét. A három ország hatóságai együttműködnek a baleset okainak feltárásában és a hozzátartozók támogatásában.

A francia hatóságok több száz csendőrt és tűzoltót mozgósítottak a kutatási-mentési akció keretében, miközben egy szemtanú arról számolt be, hogy látta a roncsokat, és nincs kétsége afelől, hogy a gép egy sziklafalnak csapódott. A francia hírtelevíziók helyszíni tudósításai szerint tucatnyi helikopter vár felszállásra a Seyne-les-Alpes nevű település közelében. Itt állították fel a mentőakció központját és építenek egy kápolnát is a hozzátartozóknak, akiket kérésükre minden további nélkül a helyszínre szállítanak. A környék nehezen megközelíthető, szakadékokkal teli, meredek vidék. A holtestek kiemelését helikopterekkel fogják megkezdeni, ami több napig is eltarthat, a katonák és a csendőrök pedig gyalog közelítik meg a helyszínt. Christophe Castaner, a régió nemzetgyűlési képviselője - aki helikopterről megtekintette a baleset helyszínét - azt írta a Twitteren, hogy a gép teljesen szétroncsolódott, "nincs más (a helyszínen), csak törmelék és holttestek".

A lezuhant gép maradványai Fotó: Thomas Köhler / MTI

Egyelőre semmilyen feltételezés nem zárható ki a katasztrófával kapcsolatban – hívta fel a figyelmet Manuel Valls francia miniszterelnök. A Germanwings és a Lufthansa szakértői is a helyszínre utaztak, hogy minél hamarabb kiderítsék, pontosan mi történhetett.

A járatot a Germanwings D-AIPX lajstromjelű Airbus A320-asa teljesítette. A 24 éves gép a Lufthansánál állt forgalomba 1991 februárjában, 2003-óta pedig a légitársaság leányvállalata, a Germanwings üzemeltette. A cégnek 81 gépes flottája van, a gépek átlagos életkora 9,2 év.

Az Airbus 320-as útvonala és eltűnési helye Fotó: Zipi / MTI

A lezuhant repülő jó műszaki állapotban volt, körülbelül 58 300 repült órája volt 46 700 repüléssel, és a baleset szempontjából nem volt fontos a kora - közölte Thomas Winkelmann, a Germanwings vezérigazgatója. Elmondása szerint a gép hétfőn esett át a legutóbbi rutinellenőrzésen, nagyobb átvizsgáláson (úgynevezett C-Check-en) pedig 2013 novemberében volt. A gépet vezető pilóta több, mint tíz éve dolgozott a Lufthansa, illetve a Germanwings kötelékében, a típuson több mint 6 ezer repült órája volt. A baleset pillanatában a meteorológiai körülmények sem voltak különösebben rosszak, sütött a nap.

A társaságnak eddig egyetlen gépét sem érte légi katasztrófa. "Ha a félelmeink beigazolódnak, akkor ez fekete nap a Lufthansa életében" – mondta Winkelmann. Franciaországban utoljára 2000-ben történt súlyos légikatasztrófa, amikor nem sokkal a párizsi Roissy repülőtérről történő felszállását követően lezuhant egy Concorde gép, melyen 113-an meghaltak.

Hogyan zuhanhat egy gép 8 percig?

A katasztrófa felderítésének egyik kulcskérdése kétség kívül az lesz, hogy miért süllyedt a gép 8 percen át folyamatosan, mielőtt lezuhant volna. Vajon miért csökkentette a repülési magasságot a pilóta jóval az úti cél elérése előtt, ráadásul épp az Alpok felett? Talán a légnyomás miatt? Esetleg tűz keletkezhetett a gépen? Lehetséges volna, hogy a feltételezésekkel ellentétben mégis működési zavar jelentkezett a repülőn, vagy talán mégis eltérítették?
A Flightradar24.com-on végig lehet követni a repülőgép útját, ez alapján a felszállás után 38 ezer lábig emelkedett, amely egy normál utazómagasság. A repülőgép pályája is megfelelő volt, egészen addig, amíg a francia tengerparthoz nem ért. Elvileg ekkor adták le a vészjelzést, innentől kezdve nem változtatott irányt a repülőgép, ami egyenesen repült az Alpok irányába. Az Index Goldea Tamás pilótát kérdezte a történtekről, aki szerint arra lehet következtetni, hogy a pilóták teljesen elvesztették az irányítást a repülőgép felett, és megállíthatatlanul süllyedtek egyenesen a hegyek felé. A két hajtóműből legalább az egyik szinte biztosan működött, máskülönben a gép hamarabb lezuhant volna. Nagyjából 3000 láb/perccel süllyedtek (1000m/perc), ez pedig több szakértő szerint is inkább dinamikusnak lehet nevezni, vészhelyzet esetén ez egy teljesen elfogadható mérték.
Szintén nagyon furcsa, hogy a becsapódás előtt 30-33 perccel jelezték, hogy probléma van, ami nagyon hosszú idő. Normál körülmények között ennyi idő alatt bőven leszállhattak volna egy közeli reptéren. Goldea szerint például ott volt a marseille-i repülőtér, melyet akár 5-10 perc alatt elérhettek volna süllyedés közben, azaz kézenfekvő választás lett volna. Legalábbis abban az esetben, ha a pilóták tudják irányítani a gépet. Goldea azt is kiemelte, hogy sem a francia partok környékén (ahol a meghibásodást jelezték), sem a becsapódás környékén nem volt turbulencia, vagy olyan időjárási körülmény a meteorológiai jelentések szerint, ami arra predesztinálta volt a gépet, hogy lezuhanjon.
Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.