Negyvenéves a prágai metró

Prága
PUBLIKÁLÁS: 2014. május 09. 17:55
Pénteken, május 9-én lesz negyven éve, hogy Prága is csatlakozott azon nagyvárosokhoz, amelyek tömegközlekedésének jelentős részét a földalatti vasút biztosítja.

A prágai metró ma kétségen kívül a cseh főváros leggyorsabb és legkorszerűbb tömegközlekedési eszköze, amelyet naponta átlagban 1,1-1,3 millió ember vesz igénybe. A metró szállítja a városi tömegközlekedés résztvevőinek mintegy 35 százalékát.

A prágai földalatti létrehozásának tervei ugyan még a 20. század kezdetére nyúlnak vissza, de a tényleges építkezés csak 1969-ben kezdődött meg, írja az MTI.

A cseh főváros metrójának első szakaszát 1974. május 9-én adták át a forgalomnak, és jelenleg a három fővonal együttes hossza 59,6 kilométer. A megállók száma 57.

A kelet-nyugati irányú A vonal hossza 11,3 kilométer (13 megálló), az északnyugat-délkeleti B vonal hossza 25,6 kilométer (24 megálló), míg az elsőként üzembe helyezett és időközben kibővített észak-déli C vonal hossza 22,7 kilométer (22 megálló).

A prágai metró szovjet segítséggel épült, amelyet a szakértők ma is nagyra értékelnek. A cseheknek ugyanis ilyesfajta építkezésekkel nem voltak tapasztalataik. Bár eredetileg cseh gyártmányú kocsikat terveztek, de végül is az első évtizedekben kizárólag szovjet gyártmányú szerelvények közlekedtek a földalattiban.

Ezeket a budapesti metróból is jól ismert szovjet kocsikat az 1989-es rendszerváltás után fokozatosan kivonták a forgalomból, és M1 típusú szerelvényekkel cserélik fel, amelyeket a német-cseh Siemens-Kolejová cég gyárt.

A prágai metrót a legnagyobb csapás 2002-ben érte, amikor a hatalmas árvíz a hálózat egy részét elöntötte. Az okozott kár meghaladta a 7 milliárd koronát.

A metrót építő és a kezdetektől fogva üzemeltető Metrostav vállalat rövidesen újabb beruházásba kezd. Az A vonalat szeretnék meghosszabbítani a Motol kórházig, és esetleg egészen a Václav Havel nemzetközi repülőtérig. Mindez a rendelkezésre álló pénz kérdése.

A jövőbeni tervek között szerepel egy új (D) vonal létrehozása is, amely a városközpontot kötné össze a déli peremkerületekkel. Folyik a vita egy metrókörgyűrű esetleges létrehozásáról is. Ezek megvalósítására azonban most nincs pénz.

A metró karbantartására és korszerűsítésére az ezredforduló óta évente átlagban hárommilliárd koronát fordítanak. Ebből kétmilliárd koronát az államkassza, egymilliárdot pedig a város költségvetése áll.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.